تاریخ : 10:43 - 1399/07/24
کد خبر : 217898
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 24 مهر 99 / دو سیگنال متناقض به بازار دلار

پیش‌بینی قیمت دلار امروز 24 مهر 99 / دو سیگنال متناقض به بازار دلار

دیروز ساعت ۴ بعدازظهر دلار توانست روی عدد ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان بایستد. این قیمت تنها ۵۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. اما قیمت دلار امروز چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟

کارگر آنلاین | رئیس کل بانک مرکزی تلویحا از احتمال افزایش فشارهای اقتصادی آمریکا خبر داد، ولی هم زمان به کسانی که قصد ورود به بازار ارز دارند، هشدار داد که این بازار یکی از پرریسک‌ترین مکان‌ها برای سرمایه‌گذاری است.
 
 دیروز ساعت ۴ بعدازظهر  دلار توانست روی عدد ۳۱ هزار و ۷۵۰ تومان بایستد. این قیمت تنها ۵۰ تومان بیشتر از روز سه‌شنبه بود. اما قیمت دلار امروز چه روندی را در پیش خواهد گرفت؟
 
در این مورد اقتصادنیوز نوشت: معامله‌گران افزایشی سعی می کردند، قسمت اول صحبت‌های همتی را برجسته کنند؛ با این حال، بازار زیاد با این دسته از معامله‌گران همراه نشد و قیمت دلار در روز چهارشنبه رشد قیمتی خاصی را از خود نشان نداد.
 
نوسانات اسکناس آمریکایی در روز جاری در سطح پایینی قرار داشت و این ارز در بازه محدود 31 هزار و 600 تا 31 هزار و 800 تومان گرفتار بود. به نظر می‌رسد برخی از معامله گران به بخش دوم صحبت‌های رییس کل دقت کردند که بر پرریسک بودن حضور در بازار ارز تاکید کرد و گفت: «هر لحظه ممکن است اتفاق غیر مترقبه ای در بازار رخ دهد». برداشت برخی معامله گران از صحبت‌های همتی این بود که ممکن است بانک مرکزی عرضه بیشتری را به بازار انجام دهد.
 
زمان استراحت در بازار
جدا از صحبت‌های رییس کل، برخی از فعالان عنوان می‌کردند پس از شوک افزایشی ابتدایی هفته طبیعی است که بازار چند روز در حالت استراحت قرار بگیرد، خصوصا انکه از روز دوشنبه بازارساز اقدام به عرضه اسکناس در بازار متشکل کرده و از این طریق، فشار بر قیمت دلار را کاهش داده است. در کنار این، عدم خرید بخشی از ارزهای عرضه شده در بازار متشکل چنین سیگنالی را به بازار ارسال کرده است که ممکن است خرید دلار اشباع شده باشد.
 
با توجه به پیش رو بودن انتخابات آمریکا، کمتر معامله‌گری تمایل دارد که ارز خود را با توجه به ریسک‌های سیاسی به فروش برساند و احتمالا تنها در حالتی که جهت انتظاری نسبت به نتیجه انتخابات آمریکا از سوی معامله گران بازار داخلی تغییرکند، شاهد فشار فروش در بازار خواهیم بود. در حال حاضر برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها، معامله گران بازار داخلی باور دارند که ترامپ انتخابات آمریکا را به سود خود پایان خواهد داد.
 
با وجود چنین انتظاری، به نظر می‌رسد، مجموع اخبار روزهای اخیر و عرضه بازارساز، خریداران را تا حدی از بازار عقب رانده و مانع از ادامه نوسانات افزایشی شده است.
 
قیمت دلار تحت چه شرایطی رشد خواهد کرد؟
قیمت دلار تنها در صورتی به رشد خود ادامه خواهد داد که طی روزهای بعد، خبر سیاسی منتشر شود که بار دیگر سمت و سوی انتظارات را تحت تاثیر خود قرار دهد. در غیر اینصورت به تدریج قیمت ها در مسیر اصلاح قرار خواهند گرفت، چرا که ارزش‌های بنیادی خود فاصله گرفته اند.
 
کاهش دامنه نوسان از میزان بازدهی بازارها در روز چهارشنبه نیز مشهود بود. دلار و سکه بین 2 تا 5 دهم درصد رشد کردند و پرنوسان ترین بازار، بازار سهام بود که شاخص کل آن 1.1 درصد از ارزش خود را از دست داد.
 
همچنین دنیای اقتصاد نوشت: به گفته فعالان، یکی از مهم‌ترین عواملی که زمینه‌ساز رشد دلار در هفته‌های اخیر شده است، تلقی بازار داخلی از برنده انتخابات آمریکا است. در واقع معامله‌گران باور دارند که ترامپ در کاخ سفید باقی خواهد ماند و جوبایدن نمی‌تواند رقیب سرسختی برای او باشد. همین تلقی موجب شده است که معامله‌گران به استقبال ریسک ماندگاری ترامپ در کاخ سفید بروند.
 
افزایش خریدهای احتیاطی و خروج سرمایه در کنار کاهش دسترسی ایران به منابع ارزی موجب شده است که قیمت دلار در هفته‌های اخیر با تحرک بیشتری به سوی نرخ‌های بالاتر حرکت کند. رفتن گروهی که سیاست فشار حداکثری را بر اقتصاد ایران اعمال کرده‌اند، می‌تواند تا حدی منجر به کاهش تنش‌ها در بازار داخلی شود.

منبع : تجارت نیوز