تاریخ : 12:46 - 1399/07/24
کد خبر : 218110
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

عوارض بیماری کووید-۱۹ بر اساس گروه‌های خونی مختلف

عوارض بیماری کووید-۱۹ بر اساس گروه‌های خونی مختلف

محققان دریافتند که شواهد نشان می‌دهد، گروه خونی ممکن است بر خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید- ۱۹ تاثیر داشته باشد.

به گزارش مدیکال‌اکسپرس، محققان اظهار کردند: افراد با گروه‌های خونی A، B  یا AB احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری کووید- ۱۹ نسبت به افرادی دارند که گروه خونی آنان O است. البته، میزان عفونت در افراد با گروه خونی نوع A، B  و AB مشابه است.

محققان دانمارکی در آزمایشی بر روی بیش از ۴۷۳ هزار بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ و مقایسه آنان با ۲.۲ میلیون نفر جمعیت عمومی به نتایجی دست یافتند. در میان بیماران مبتلا به کووید- ۱۹میزان کمتری از افراد با گروه خونی O و درصد بیشتری از آنان با گروه خونی A، B  و AB بودند.

بررسی دیگر بر روی ۹۵ بیمار وخیم مبتلا به کووید- ۱۹ در کانادا نشان داد که بیماران با گروه خونی A یا AB به‌ احتمال‌ زیاد به ونتیلاتور (تهویه مکانیکی) نیاز خواهند داشت و این نشان می‌دهد که بیماری کووید- ۱۹ به میزان بیشتری به ریه آنان آسیب می‌رساند.

نتایج بررسی نشان داد، بیمارانی با گروه خونی A و AB به دلیل نارسایی کلیه به دیالیز نیاز داشتند.

محققان گفتند: بیماران مبتلابه کووید- ۱۹ با گروه خونی A و AB ممکن است نسبت به افراد گروه خونی نوع O یا B خطر ابتلا به اختلال عملکرد یا نارسایی اعضای بدن را بیشتر تجربه کنند.

آنان همچنین دریافتند که افراد با گروه خونی A و AB نسبت به گروه خونی O یا  B تحت مراقبت‌های ویژه قرار می‌گیرند و این نشان می‌دهد که بیماری در این افراد شدیدتر است.

دکتر میپیندر سخون، از دانشگاه بریتیش کلمبیا اظهار کرد: بخش مهم این بررسی، تمرکز بر تاثیر شدت گروه خونی بر بیماری کووید- ۱۹ است. آسیب ریه و کلیه بررسی‌شده و در تحقیقات آینده، تاثیر گروه خونی و بیماری کووید- ۱۹ بر سایر اندام‌های حیاتی بررسی خواهد شد. این بررسی نیاز به تحقیقات بیشتری برای ارائه نتایج، خواهد داشت.

با توجه به ادامه روند همه‌گیری بیماری کووید- ۱۹ و اینکه افراد بسیاری از وضعیت حاد بیماری نیز بهبود پیدا می‌کنند، لازم است که با استفاده از نتایج این بررسی، طبقه‌بندی افراد با عوارض طولانی‌مدت انجام شود.

نتایج این بررسی در مجله Blood Advances ارائه‌ شده است.


 


منبع : پارسینه