تاریخ : 12:29 - 1399/07/25
کد خبر : 219796
سرویس خبری : فرهنگی
 

مهم ترین وصیت پیامبر بود که اجرایی نشد

مهم ترین وصیت پیامبر بود که اجرایی نشد

آیت الله حسینی مازندرانی با بیان اینکه ولایت حضرت علی مهم ترین وصیت پیامبر بود که اجرایی نشد، گفت: انتخاب حضرت علی (ع) به عنوان ولی امر مسلمین از سوی خداوند بود که توسط پیامبر (ص) در حجه الوداع اعلام شد.

به گزارش کارگر آنلاین، حضرت محمد(ص) قبل از رسالت نیز یکتا پرست بودند و معمولا غار حرا در مکه را برای عبادت و مناجات با خدا انتخاب می‌نمودند. نخستین نشانه‌های بعثت پیامبر (ص) به هنگام ۴۰ سالگی او، رؤیاهای صادقه بوده است، اما آنچه در سیره به عنوان آغاز بعثت شهرت یافته، شبی در ماه رجب است که فرشته وحی در غار حرا بر پیامبر (ص) ظاهر شد و بر او نخستین آیات سوره علق را برخواند. بنابر روایات، پیامبر(ص) به شتاب به خانه بازگشت و خواست که او را هر چه زودتر بپوشانند. گویا برای مدتی در نزول وحی وقفه‌ای ایجاد شد و همین امر پیامبر‌(ص ) را غمناک ساخته بود، ولی اندکی بعد فرشتة وحی باز آمد و آن حضرت را مامور هدایت قوم خود و اصلاح جامعه از فسادهای دینی و اخلاقی و پاک گردانیدن خانة خدا از بتان، و دلهای آدمیان از خدایان دروغین کرد.

محمد (ص) در این باره ماجرای نزول جبرئیل گفته است: «جبرئیل نزد من آمد و گفت: «بخوان»، گفتم: «خواندن نمی‌دانم». دگربار گفت: «بخوان». گفتم: «چه بخوانم؟» گفت: «اقْرَ‌أْ بِاسْمِ رَ‌بِّک الَّذِی خَلَقَ»، بخوان به نام پروردگارت که آفرید.

 

 

 

خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان گفتگویی با آیت الله حاج «سید رضا حسینی مازندرانی» استاد اخلاق حوزه علمیه و موسس و تولیت حوزه علمیه و امام جماعت مسجد امام حسین (ع) شهر ری انجام داده است که در ادامه می خوانید:

 

دین مردم در دوران حیات پیامبر (ص) و قبل از مبعوث شدن ایشان چگونه بود؟ 

شرک و بت پرستی و زندگی قبیله ای و وقوع جنگ های پی در پی برای کسب غنایم و اثبات جایگاه و برتری قومی و قبیله ای شرایط حاکم بر جامعه قبل از اسلام بود. با مبعوث شدن حضرت محمد (ص)، ایشان طی چند مرحله به هدایت مردم به اسلام پرداختند و طی ۲۳ سال تبلیغ پنهانی و آشکار توانستند سبک زندگی اسلامی و دینی برای زندگی فردی و اجتماعی قبایل عرب به ارمغان آورند. مردم کم کم به اسلام گرویدند و هدایت بشر به سمت ارزش های انسانی و اخلاقی و توحید تداوم یافت و جریان توحیدی در زندگی مردم آن زمان شکل گرفت.

 

بعد از رحلت حضرت محمد (ص) چه اتفاقاتی در جامعه اسلامی آن روز رخ داد؟

حضرت محمد (ص) در حجه الوداع و در راه برگشت از حج، بین راه مکه و مدینه در مکانی به نام خم، دستور توقف جمعیت را داد و صبر کردند تا آنانکه عقب افتاده اند، به جمعیت ملحق شوند. هجدهم ماه ذیحجه به غدیر خم رسیدند، جبرئیل بر حضرتش نازل شد و آیه 67 سوره مائده را در مورد نصب امیرالمومنین علی خواند: «یا ایها الرسول، بلغ ما انزل الیک من ربک، فان لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمک من الناس...» ای پامبر! آنچه از سوی پروردگارت بر تو نازل شده ابلاغ کن، اگر انجام ندادی، رسالت او را ابلاغ نکردی و خداوند تو را از مردمان حفظ خواهد کرد.»

اگر پیامبر اکرم (ص) در آن روز حضرت علی را به عنوان وصی و جانشین خود انتخاب نمی کردند، 23 سال تلاش وی برای هدایت بشریت به هدر می رفت. درخصوص ائمه اطهار (ع) آیه ای با این رویکرد نازل نشده است و این امر جایگاه امام علی (ع) را نشان می دهد. آیات زیادی درباره حضرت علی (ع) داریم اما شان نزول این آیه به صراحت درباره حضرت علی (ع) است. جالب است بدانیم که عمر خلیفه اول، اولین فردی است که به حضرت علی (ع) تبریک گفت.

آنقدر که پیامبر اکرم (ص) اذیت شده است به اندازه 114 سوره بر پیامبر نازل شد و خطاب می کند اگر علی را معرفی نکنی 23 سال تلاش برای هدایت بشریت به هدر می رود. در واقع حضرت علی (ع) از طرف ذات اقدس حق انتخاب شده است و امامت و ولایت ایشان از طرف خدا صادر شده است.

 

وصایای حضرت محمد (ص) به نزدیکان و حاضرین چه بود و به این وصایا چقدر عمل شد؟ 

جانشینی حضرت علی (ع) یکی از وصایای مهم حضرت محمد (ص) بود که نگذاشتند اجرایی شود و این وصیت مهم پیامبر را انجام ندادند اما باید بدانیم حق همیشه پیروز است و باطل دوام ندارد. باطل رفتنی است. بعد از وصایای پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را خانه نشین کردند و ایشان و حضرت فاطمه (س) را مورد اذیت و آزار قرار دادند به طوریکه به درب خانه دختر پیامبر (ص) رفتند و در خانه را آتش زدند.

غربت ائمه اطهار (ع) را متوجه می شویم و صبر و تحملی که در مسیر هدایت بشریت از خود نشان دادند برای همه قابل درک و لمس است. هرچه علم پیشرفت می کند، مردم آگاه تر و هوشیارتر می شوند و به امیت و جایگاه ائمه اطهار (ع) بیشتر واقف می شوند.

باطل هر چقدر هم تبلیغ  کند، هیچ اثری ندارد. دشمنان اسلام هرچه در دنیا علیه اهل بیت (ع) تبلیغ کنند بدانند که به ضرر خودشان تمام می شود. امروز می بینیم که حق همیشه پیروز است و دشمنان خدا و ائمه اطهار (ع) هیچ وقت موفق نخواهند شد.

 

چه اتفاقاتی رخ داد که پس از رحلت پیامبر (ص) رویکرد جانشینی تغییر کرد و باعث خانه نشینی حضرت علی (ع) شد؟

کسی که از طرف خدا تعیین شود کاملا متفاوت است. اما بعد از وفات پیامبر اکرم (ص)، مردم به در خانه حضرت علی (ع) می آیند و بعد هم خلیفه اول، دوم و سوم را انتخاب می کنند و بعد هم حضرت علی (ع) را به عنوان خلیفه چهارم قرار می دهند. با اینکه حضرت علی (ع) معصوم بود و عصمت دارد و حجت خداست و از طرف خدا تعیین شده است اما مدم بعد از رحلت پیامبر (ص)، حضرت علی (ع) را خانه نشین کردند. مصائب عظیمی بود با اینکه حضرت علی (ع) از سوی خداوند به عنوان جانشین پیامبر انتخاب شده بود، در خانه ماند، شرایط در آن دوران به گونه ای دشوار بود که حضرت علی (ع) با چاه درد دل می کرد. حضرت علی (ع) فرزندانی همچون امام حسن (ع) و امام حسین (ع) را تربیت کرد ، اگر امام حسین (ع) قیام نمی کرد و به جهاد علیه باطل نمی رفت امروز نه مسجد و نه محرابی وجود داشت. تمام اینها به برکت امام حسین (ع) است.

 

 

 

 

 


منبع : شبستان