تاریخ : 09:28 - 1399/07/27
کد خبر : 222814
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

شناسایی هدف جدید برای مقابله با کووید ۱۹

شناسایی هدف جدید برای مقابله با کووید ۱۹

محققان دانشگاه تگزاس در آمریکا با همکاری محققان لهستانی راهکار جدیدی را برای مسدودکردن قیچی مولکولی ویروس SARS-CoV-۲ شناسایی کردند.

به گزارش کارگر آنلاین، این قیچی مولکولی در واقع نوعی آنزیم موسوم به SARS-CoV-۲-PLpro است که کارکرد دوگانه دارد.

این آنزیم از یک طرف موجب آزادسازی پروتئین‌های لازم برای تولید مثل ویروس می‌شود و از طرف دیگر مولکول‌های موسم به سیتوکین و کموکین را که با سیگنال‌دهی موجب واکنش ایمنی بدن می‌شوند، مسدود می‌کند.
آنزیم SARS-CoV-۲-PLpro برای مسدود کردن این مولکول‌ها، بخش‌هایی از پروتئین‌های موجود در مولکول‌ها را که موجب حفظ یکپارچگی و حفظ کارکرد عادی آن‌ها می‌شود، مانند یک قیچی از مولکول‌ها جدا می‌کند.
محققان با بررسی ساختار این آنزیم با استفادهاز اشعه X وانستند مسدودکننده‌های موثری را تولید کنند که تنها آنزیم ویروسی را هدف قرار می‌دهند و مانع کارکرد طبیعی آن می‌شوند، اما بر آنزیم‌های انسان که دارایکارکردمشابههستند، تاثیری نمی‌گذارد.
به اعتقاد محققان هدفگیری آنزیم SARS-CoV-۲-PLpro بااستفاده از این مسدودکننده‌ها می‌تواند یک راهکار درمانی موثر برای مقابله با کووید ۱۹ باشد.
علاوه بر این محققان آنزیم SARS-CoV-۲-PLpro را با آنزیم‌های مشابه آن در گونه‌های شناخته شده ویروس کرونا مانند سارس و مرس مقایسه کردند و دریافتند نحوه کارکرد آن در ویروس جدید با نمونه‌های قبلی متفاوت است.
به اعتقاد محققان با مطالعه تفاوت‌ها و شباهت‌های این آنزیم‌ها در گونه‌های مختلف ویروس کرونا، می‌توان  داروهایی را تولید کرد که برای مقابله با چند گونه از این ویروس‌ها کاربرد داشته باشند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Advances منتشر شده است.


منبع : ایرنا