تاریخ : 06:00 - 1399/07/28
کد خبر : 225389
سرویس خبری : ورزشی
 

نسل طلایی فوتبال ایران کجاست؟

نسل طلایی فوتبال ایران کجاست؟

تیم ملی جوانان در سال ۲۰۱۷ توانست با صعود به جام جهانی زیر ۲۰ سال، اتفاق مهمی را در تاریخ فوتبال رقم بزند و اخیرا سه بازیکن این تیم در آخرین اردوی تیم ملی حضور داشتند.

 در فهرست اعلام شده از سوی دراگان اسکوچیچ برای اردوی تیم ملی در مهر ماه، چند بازیکن جوان و آینده‌دار حضور داشتند که وجه اشتراک همه آن‌ها، حضور در جام جهانی جوانان در سال ۲۰۱۷ بود؛ اتفاقی که در تاریخ فوتبال ایران کمتر به وقوع پیوسته است. عارف غلامی، امید نورافکن و مهدی قایدی اولین نفرات از نسلی هستند که به نسل طلایی معروف شده بودند و توانستند در رده سنی زیر ۱۹ سال حضور در بالاترین رقابت‌ها را تجربه کنند.

البته افسوس که این نسل به علت تدابیر اشتباه فدراسیون فوتبال، در ۱۹ سالگی راهی مسابقات زیر ۲۳ سال آسیا شد تا کسب تجربه کند اما به علت سن و سال کمتر نسبت به رقبایی مانند تیم ملی عمان، در همان مراحل اولیه مسابقات حذف شدند تا چوب ندانم کاری فدراسیون فوتبال را بخورند.

با این وجود، این نسل هر طور شده خودش را رفته رفته به جایی که باید، رسانده و در تلاش است که پا را فراتر بگذارد و چه بسا در تیم ملی بزرگسالان هم چنین دستاوردی را تکرار کنند. در واقع باید اینطور گفت که برخلاف سالیان گذشته که خیلی ازبازیکنان حاضر در رده سنی نوجوانان، جوانان و حتی امید به یک باره از چرخه فوتبال خارج می‌شدند، این نسل توانسته در فوتبالی که بیشتر از استعداد، به دلالی و لابی‌گری اهمیت می‌دهد، سرپا بمانند و برای روزهای بزرگتر آماده شوند.

* بازیکنان تیم ملی جوانان کجا هستند؟

به جز قایدی، نورافکن و غلامی که موفق شدند با موفقیت در رده باشگاهی، پیراهن تیم ملی را هم به تن کنند، سایر بازیکنان تیم ملی جوانان هم در تیم‌های خود مهره‌های تاثیرگذاری و آینده‌داری هستند.

از تیم ۲۱ نفره که با هدایت امیرحسین پیروانی راهی جام جهانی جوانان در کره‌جنوبی شد و با یک پیروزی و دو شکست از مسابقات کنار رفت، چندین بازیکن هم تاکنون طعم لژیونر شدن را چشیده‌اند که در مواقعی با شکست همراه شده اما همه این بازیکنان فعلا جوان هستند و روزهای بهتری هم در انتظارشان است.

در ادامه نگاهی به وضعیت کنونی تیم ملی جوانان در سال ۲۰۱۷ خواهیم داشت که بررسی موقعیت آن‌ها بعد از سه سال جالب توجه است.

امید نورافکن (کاپیتان): سپاهان و تیم ملی فوتبال ایران

مهدی قایدی: استقلال و تیم ملی فوتبال

عارف غلامی: استقلال و تیم ملی فوتبال ایران

علی شجاعی: پرسپولیس

محمدمهدی مهدیخانی: ریکا کرواسی

رضا شکاری: تراکتور

ابوالفضل رزاق‌پور: تراکتور (به صورت قرضی در ماشین‌سازی)

امیر روستایی: پرسپولیس

محمد آقاجانپور: مس رفسنجان

عارف آغاسی: فولاد خوزستان

رضا جعفری: سایپا

مهران درخشان‌مهر: فولاد خوزستان

نیما میرزازاد: نساجی

علی شهسواری: آرمان گهر سیرجان

شهاب عادلی: سپاهان

محمد سلطانی‌مهر: بازیکن آزاد (فصل قبل در شاهین بوشهر)

سینا خادم‌پور: استقلال

حسین ساکی: صنعت نفت آبادان

نیما مختاری: گل ریحان البرز

مهدی محمدیان: ماشین سازی

این نسل در بیشترین حالت در میانه‌های ۲۲ سالگی قرار دارند و همچنان سال‌های زیادی از فوتبال‌شان باقی مانده است و قطعا می‌توانند با پیشرفت در سالیان آینده، در ترکیب اصلی تیم‌های خود جای ثابتی را به دست بیاورند. کما اینکه خیلی از آن‌ها در تیم‌های باشگاهی خود بازیکنان ثابت هستند و در آینده اخبار بیشتری از آن‌ها به گوش خواهد رسید.

البته نکته جالب درباره این تیم، هدایت امیرحسین پیروانی بود که بعد از کسب رتبه سوم در جام ملت‌های آسیا و حضور با این تیم در جام جهانی، هرگز در عرصه مربیگری موفق نبود و در مدت زمان اخیر فقط به عنوان دستیار در تیم‌های تراکتور و تیم ملی امید حضور داشته است.


منبع : ایسنا