تاریخ : 18:40 - 1399/07/28
کد خبر : 226669
سرویس خبری : حوادث
 

جزئیات مرگ تلخ 4 کارگر در کارخانه پودر ماهی + اسامی کارگران

جزئیات مرگ تلخ 4 کارگر در کارخانه پودر ماهی + اسامی کارگران

4 نفر جان خود را از دست دادند و یک نفر با کاهش سطح هوشیاری در کما رفته است، این‌ها کارگران جوان کارخانه تولید پودر ماهی در سوزا بودند که در هنگام تخلیه دیگ ماهی، در معرض گاز ناشی از آن قرار گرفتند و دچار گازگرفتگی شدند. حادثه مشابه ای که در سال 84 برای همکارانشان در کارخانه دیگری رقم خورده بود. خردادماه 15 سال پیش، 3 نفر جوان به علت گازگرفتگی دریکی از کارخانه‌های پودر ماهی در سوزا دچار خفگی شده بودند و جان دادند.

به گزارش کارگر آنلاین ،یکشنبه 27 مهرماه جاری پس از وقوع این حادثه دردناک، پرونده این کارخانه «صبا مجد«بر روی میز رضا صفایی دادستان عمومی و انقلاب شهرستان قشم قرار گرفت و برای بررسی دقیق علت این اتفاق دردناک به همراه نیروی انتظامی در محل حادثه حاضر شد. ساعاتی بعد رئیس شرکت و مالک این کارگاه دستگیر و کارخانه پلمپ شد.

علی صالحی رئیس‌کل دادگستری استان هرمزگان نیز دیروز با اشاره به این حادثه از صدور دستورات قضایی خبر داد و گفت: «

در پی وقوع سانحه در شرکت پودر ماهی «صبا مجد» قشم که متأسفانه منجر به جان باختن چهار نفر از کارگران شریف و مصدومیت یک نفر شد با حضور دادستان عمومی و انقلاب شهرستان در محل و به‌منظور صیانت از سلامت دیگر کارگران و همچنین انجام تحقیقات کارشناسی و اعلام نظریه پزشکی قانونی، دستورات قضایی لازم صادر شد».

وی ضمن ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های داغدار این کارگران تأکید کرد که دستگاه قضایی با جدیت و قاطعیت تحقیقات لازم را به‌منظور شناسایی عوامل مؤثر در این سانحه دلخراش انجام می‌دهد و در صورت مشاهده هرگونه تخلف احتمالی ناشی از عدم رعایت موازین فنی با متخلفان برخورد خواهد کرد.

 

 صدای کمک خواهی ...

صدای کمک خواهی از دور شنیده می‌شد کارگر جوان برای کمک وارد محوطه شرکت پودر ماهی صبا مجد شد، بوی متعفن ماهی، فضا را پرکرده بود، اطرافش را نگاهی انداخت، ناله ضعیفی شنید، به سمت حوضچه دیگ بخار رفت، عده‌ای از همکارانش درون حوضچه افتاده بودند، حس می‌کرد به‌خوبی نمی‌تواند نفس بکشد، سرش گیچ می‌رفت، اما جلوی دهان و بینی خود را با پارچه‌ای گرفت و به‌سختی از پله‌ها پایین رفت و یکی از کارگران نیمه‌جان را به بالا انتقال داد، سعی داشت دیگری را هم به بالای حوضچه انتقال دهد ولی دچار گازگرفتگی شد و با سختی خود را به بیرون از محوطه رساند، آبی بر سروصورتش زد و سراسیمه بود نمی‌دانست چکار کند، درحالی‌که هنوز حالش بهتر نشده بود حدود 2 کیلومتر در هوای گرم پیاده‌روی کرد تا به شهرداری منطقه رسید و این موضوع را اطلاع داد...

دقایقی نگذشته بود که اهالی و خانواده کارگران آسیب‌دیده سراسیمه خود را به کارخانه رسانند...

 

ماجرای گازگرفتگی

ماید کناری یکی از شهروندان سوزا در این مورد به گفت: صبح یکشنبه بود و 5 نفر از کارگران جوان پس از تعطیلات ۲ روزه برای آغاز کار و شستشوی دیگ تولید پودر ماهی وارد کارخانه شدند، یکی از کارگران برای تمیز کردن دیگ‌ بخاری که حدود 60 سانت پر از ماهی بود به درون حوضچه رفت ولی به علت گاز تولیدشده در دیگ بخار دچار خفگی شد،3 نفر از همکاران حاضر در محل سعی کردند کارگر اولی را نجات دهند که آن‌ها براثر استنشاق گاز، بیهوش درون حوضچه افتادند.

وی ادامه داد: مشخص بود که ماهی از چند روز گذشته در همین مکان دپو و فاسد شده و بخار آن تبدیل به گاز سمی شده بود. کناری گفت: بعدازاین حادثه یکی از کارگران که نیمه‌هوش بود با صدای بلند درخواست کمک کرد، یکی از کارگران جوان بیرون شرکت با شنیدن صدای کمک خواهی، خود را به محل رساند و با دیدن افرادی که درون حوضچه بودند سعی کرد کمکشان کند. وی افزود: هوای آنجا سمی بود و این کارگر به‌سختی موفق شد یکی از مصدومان را به بیرون از حوضچه بیاورد و ازآنجایی‌که در آن محل کسی حضور نداشت برای کمک با پای پیاده به شهرداری سوزا رفت که حدود 2 کیلومتری از این کارخانه فاصله داشت. کناری این را گفت که این کارگر در آن موقعیت، گیچ شده و سردرگم بود و درحالی‌که تلفن و همچنین وسیله نقلیه در محل بود اما با پیاده خود را به شهرداری رساند.

اجساد زیر محموله ماهی فاسد

این شهروند ادامه داد: حدود ساعت 11 و نیم ظهر به محل رسیدم و اهالی با کمک همدیگر، دو نفر دیگر را از حوضچه بیرون آوردند ولی اثری از دو نفر دیگر نبود تا اینکه پس از تمیز شدن درون حوضچه با کمک افراد حاضر در محل حادثه، اجساد آن دو نفر که به زیر محموله ماهی رفته بود پیدا شد. کناری در خصوص حادثه 15 سال پیش گفت:15 خرداد سال 84 بود 3 نفر از پرسنل کارخانه دیگری که همگی جوان و متأهل بودند در یک روز تعطیلی سرکار آمدند و مشغول تمیز کردن دیگ بخار ماهی بودند که دچار گازگرفتگی و خفگی شدند. وی تأکید کرد: خواسته من و اهالی سوزا از گذشته این بوده که فعالیت این شرکت‌ها در این شهر متوقف شود چون سود آن‌چنانی به مردم این شهر ندارد و جز بوی متعفن ماهی.

 

کاهش سطح هوشیاری کارگر 20 ساله

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیر حوادث دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در رابطه با انتقال یکی از کارگران نیمه‌جان این کارخانه به بیمارستان گفت: ساعت ۱۱: ۵۶ دقیقه ظهر یک‌شنبه گذشته، پیرو تماس یک شهروند با مرکز پیام اورژانس ۱۱۵ قشم و ارائه گزارشی مبنی بر کاهش سطح هوشیاری یک بیمار، بلافاصله آمبولانس پایگاه جاده‌ای سوزا، به محل حادثه واقع در کارخانه پودر ماهی، اعزام شد. حسین قاسمی عنوان کرد: تیم اعزامی اورژانس ۱۱۵ قشم، بعد از بررسی اولیه صحنه حادثه، سه نفر، یک مصدوم آقای ۲۰ ساله با سطح هوشیاری ۶ که به دنبال گازگرفتگی ناشی از استنشاق گازهای منتشرشده از تخمیر پسماند ماهی و سقوط دچار تروما و کاهش سطح هوشیاری شده بود و دو نفر که به دنبال کاهش سطح هوشیاری و سقوط در حوضچه انباشت آشغال ماهی، فوت‌شده بودند؛ توسط اورژانس ۱۱۵، بررسی و خدمات‌رسانی شدند. وی ادامه داد: مصدوم این حادثه بعد از انجام اقدامات درمانی اولیه در محل از قبیل فیکس سر و گردن، اکسیژن‌تراپی، حمایت تنفسی و سایر اقدامات جهت دریافت خدمات درمانی پیشرفته‌تر به درمانگاه شهر سوزا منتقل و ازآنجا به بیمارستان قشم اعزام شد که اکنون سطح هوشیاری وی پایین و در کما است. قاسمی خاطرنشان کرد: متأسفانه بعد از بررسی ثانویه محل حادثه، مشخص شد، دو تن از کارگران کارخانه مفقودشده‌اند؛ که درنهایت بعد از کاووش مجدد حوضچه، جسد این دو کارگر نیز پیدا شد.

اسامی کارگران

گفتنی است: در حادثه یکشنبه گذشته شرکت پودر ماهی صبا مجد، سعدی سلامی (سعدی کنجلی)، عبدالباسط سلامی، وحید سلامی همگی اهل سوزا و سعید سرودی محمد شاعر اهل قشم تسلیم مرگ شدند و فرشید نقش‌بندی اهل سوزا در بیمارستان بستری است.

همچنین محمد کمالی سوزایی، حسن بیابان‌گرد و عبدالسلام کوه زاد افراد فوت‌شده در حادثه سال 84 هستند که همگی زاده سوزا قشم بودند. 


منبع : hadese24