تاریخ : 11:45 - 1399/07/29
کد خبر : 227851
سرویس خبری : فرهنگی
 

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل منتشر شد

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل منتشر شد

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل اثر حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمد ملک‌زاده به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است.

در کتاب «قدرت نرم» پس از مطالعه و بررسی پدیده قدرت نرم و آشنایی با جلوه‌ها، اهداف و مؤلفه‌های مختلف آن از منظر اسلام، با استفاده از شاخصه‌ها و آموزه‌های اسلامی-شیعی، الگوی قدرت نرم نظام اسلامی در روابط بین‌الملل ارائه گردیده و در واقع هدف علمی کتاب است.

هدف عملی نیز بکارگیری و تقویت این الگوی جدید از سوی ملت‌های اسلامی به ویژه ملت مسلمان ایران در مقابله با تهدیدات دشمنان اسلام و دستیابی به اقتدار اسلامی می‌باشد. همچنین با توجه به افزایش کاربرد جلوه‌های مختلف قدرت نرم در عصر کنونی، آشنایی با مؤلفه‌های این قدرت جهت تعامل بهتر در عرصه جهانی و روابط میان کشورها و ملت‌ها حائز اهمیت می‌باشد.

امروزه اهمیت و کاربرد قدرت نرم به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای دیپلماسی و سیاست خارجی کشورها در دستیابی به اهداف مورد نظر خود در روابط بین‌الملل ضرورتی انکارناپذیر است. این امر به ویژه در پیشبرد اهداف نظام اسلامی و منافع ملی جمهوری اسلامی نیز دارای اهمیت بسزایی می‌باشد زیرا آشنایی با مولفه‌ها و مبانی قدرت نرم و مطالعه و بررسی این پدیده امکان بهره برداری بهینه‌تر از آن و در نتیجه دستیابی بهتر، گسترده‌تر و کم‌هزینه‌تر به اهداف نظام اسلامی و منافع ملی را تسهیل می‌بخشد.

سوال اصلی که در این کتاب به آن پرداخته شده این است که الگوی اسلامی-شیعی قدرت نرم بر چه مولفه‌هایی استوار است؟

علاوه بر سوال اصلی فوق سوالات فرعی زیر را نیز باید در این بررسی شده است

۱. قدرت نرم چیست و در روابط بین‌الملل از چه جایگاهی برخوردار است؟

مؤلفه‌های قدرت نرم در عرصه جهانی چیست و بر کدام مبانی فکری و اعتقادی استوار است؟
دیدگاه اسلام در مورد این مبانی و مؤلفه‌های قدرت چیست؟

۴. مؤلفه‌های قدرت نرم نظام اسلامی در ابعاد داخلی و عرصه بین‌المللی کدام است؟

۵. راهکارهای تثبیت و ارتقا قدرت نرم اسلامی چیست؟

کتاب قدرت نرم در روابط بین‌الملل اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمد ملک‌زاده به همت سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بهای۵۹ هزارتومان منتشر شده است.


منبع : مهر