تاریخ : 18:00 - 1399/07/29
کد خبر : 229138
سرویس خبری : حوادث
 

خبرهای تازه از سقوط هواپیمای اوکراینی

خبرهای تازه از سقوط هواپیمای اوکراینی

معاون حقوقی و بین المللی وزارت امور خارجه گفت: ایران به زودی گزارش سانحه سقوط هواپیمای اوکراین را منتشر می کند طرف‌های خارجی گزارش را می‌بینند و اگر نظری دارند بیان می‌کنند.

محسن بهاروند روز سه شنبه در حاشیه نشست با «یوگنی ینین» همتای اوکراینی خود در جمع خبرنگاران افزود: دور دوم مذاکرات بین ایران و اوکراین خوب و سازنده بود. 

وی با مشترک خواندن نظرات دو طرف و اینکه جمهوری اسلامی خواهان عدالت است،  ادامه داد: در مورد جبران خسارت به خانواده‌های قربانیان هم باید صحبت کنیم. ایران به زودی گزارش سانحه را می دهد طرف های خارجی گزارش را می بینند و اگر نظری دارند بیان می‌کنند.

معاون وزیر امور خارجه با تاکید براینکه تمام تلاش این بود گزارش فنی و بی طرف باشد، اظهار داشت: دور سوم مذاکرات نوامبر امسال در کیف برگزار می شود.

بهاروند با بیان اینکه در این دور  روی اصول و مسایل حقوقی و قضایی کار کردیم، گفت: این یک مساله بیش از هر چیز مساله انسانی است و اگر جرمی اتفاق افتاد رسیدگی می‌شود. باید ترتیبی اتخاذ داده شود تا چنین حادثه‌ای نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا اتفاق نیفتد.

معاون امور حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه در خصوص پرداخت غرامت به خانواده های قربانیان این سانحه و اینکه‌ آیا قرار نیست با بازماندگان قربانیان صحبت شود، ‌گفت: دولت‌ها ممکن است با در نظر گرفتن کنوانسیون‌های بین‌المللی درباره اصول پرداخت غرامت به توافقات برسند. در این دوره از مذاکرات مقداری درباره هواپیما صحبت شد و کمی هم درباره پرداخت غرامت به قربانیان صحبت کردیم. این امر یک مقدمات حقوقی دارد که باید انجام شود.

 یوگنی ینین معاون وزیر امور خارجه اوکراین هم این دو روز مذاکرات را بسیار دشوار و برنامه را فشرده خواند و گفت: در نتیجه مذاکرات بسیار سازنده بود و فضای سازنده‌ای ایجاد شده بود و پاسخ یک سری سوالاتمان در دور اول مذاکرات را از جانب ایران دریافت کردیم. 

وی با بیان اینکه این یک گام بلند برای برپا شدن و از سرگیری عدالت است، گفت: مذاکرات جریان دشواری و پیچیده‌ای است و همزمان تحقیقات کیفری هم در حال جریان است و تحقیقات نظامی هم انجام می‌شود.

معاون وزیر امور خارجه اوکراین با بیان اینکه نتایج این دو تحقیقات به روشن شدن دلیل وقوع حادثه هواپیما کمک می‌کند، از آمادگی طرف ایرانی برای تمام کردن تحقیقات فنی استقبال و از تلاش‌هایشان در این مسیر قدردانی کرد.

ینین ابراز امیدواری کرد این تحقیقات فنی از طرف جانب ایرانی بر اساس تجربیات و قوانین بین‌المللی شناخته شده انجام و همچنین تحقیقات کیفری به طور بی‌طرفانه تمام شود و با همه مقصران در سقوط این حادثه با عدالت برخورد شود.

معاون وزیر خارجه اوکراین تصریح کرد: از اراده طرف ایرانی برای رسیدن به واقعیت و روشن شدن موضوع بسیار خوشحالیم و در حال حاضر احساس می‌کنم در مسیر درست حرکت می‌کنیم.

ینین با بیان اینکه امروز بحث چگونگی پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان بررسی نشد، گفت: حل و فصل همه موارد مربوط به هواپیمای اوکراینی زمینه مناسبی برای حل و فصل پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیما است. اگر چه امروز موضوع پرداخت غرامت بررسی نشد اما به این موضوع نزدیک‌تر می‌شویم. 

وی تاکید کرد: موضوع عدالت برای اوکراین و کشورهایی که عزیزان خود را در حادثه سقوط هواپیما از دست دادند از همه چیز مهمتر است و امیدوارم که به این عدالت دست یابیم و خوشحالیم جمهوری اسلامی به این موضوع پاسخ داده است.


منبع : hadese24