تاریخ : 17:19 - 1399/07/30
کد خبر : 232071
سرویس خبری : فرهنگی
 

کتاب فلسفه علم روان‌شناسی منتشر شد

کتاب فلسفه علم روان‌شناسی منتشر شد

کتاب فلسفه علم روان شناسی تألیف حجت الاسلام مسعود آذربایجانی با مشارکت سازمان سمت و به همت گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منتشر شد.

 فلسفه علم روانشناسی به‌عنوان یکی از شاخه‌های فلسفه علم و فلسفه علوم انسانی، به‌ویژه برای دانش‌پژوهان و علاقه‌مندان حوزه دانش روان شناسی ضرورت دارد.

افزون بر نیل به توانایی و کسب دانش و مهارت در رویکرد کلی و یکپارچه به دانش روانشناسی، فهم عمیق‌تر موضوع، هدف، روش، قلمرو، تبیین، پس‌زمینه‌های تاریخی و فلسفی و حتی مفاهیم اساسی در روان‌شناسی همگی می‌تواند از مباحث فلسفه علم روان‌شناسی باشد.

با توجه به اینکه فلسفه علم روانشناسی، معرفتی درجه دوم و موضوع آن، خودِ دانش روانشناسی است، روش ما در این کتاب در هر فصل و جستار سه مرحله دارد: ۱. ابتدا جستجوی آن مورد در متون و منابع روان‌شناسی به حدی که تصور نسبتاً روشن و جامعی از آن مسئله در متون روانشناسی و در نزد روان‌شناسان به دست آید؛ ۲. بررسی فلسفی آن مسئله یا موضوع در فلسفه علم، فلسفه علوم انسانی و سپس در متون فلسفه روانشناسی؛ ۳. بر اساس فلسفه اسلامی و منابع آن، نقادی و رویکرد انتقادی به مباحث داشته، یا درصدد استخراج آرا و دیدگاه‌های فیلسوفان مسلمان در این مسئله برآمده‌ایم.

ساختار کتاب بر اساس مهم‌ترین سرفصل‌های مورد نیاز دانش‌پژوهان در این حوزه طراحی شده و فصول کتاب عبارت است از: کلیات، پس‌زمینه‌های تاریخی فلسفه روان‌شناسی، چیستی روان‌شناسی، روش‌شناسی در علوم تجربی، روش پژوهش در روان‌شناسی، تبیین در روان‌شناسی، مفاهیم اساسی در روان‌شناسی: هشیاری و هیجان.

کتاب فلسفه علم روان شناسی تألیف حجت الاسلام مسعود آذربایجانی با مشارکت سازمان سمت و به همت گروه روان‌شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به بهای ۴۲ هزار تومان منتشر شد.


منبع : رسا