تاریخ : 06:42 - 1399/08/01
کد خبر : 232951
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان/ واکنشها به اعتراض بازنشسته‌های تامین اجتماعی

همسان سازی تبعیض آمیز حقوق بازنشستگان/ واکنشها به اعتراض بازنشسته‌های تامین اجتماعی

موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی و کشوری، به محل اعتراض بازنشستگان تامین اجتماعی تبدیل شده است. زیرا، گفته می شود که در افزایش حقوق بازنشستگان تبعیض دیده می شود.

کارگر آنلاین: موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان که طی سال‌های گذشته یکی از آرزوهای بازنشستگان بود و همواره در حسرت آن روزشماری می‌کردند، بالاخره در سال ۹۹ اجرایی شد. اما، نکته اعتراضی آن، تبعیض قائل شدن بین بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری است.
 
وضعیت اقتصادی کشور در روزهای کرونایی، به مراتب سخت‌تر از دوران قبل از کرونا شده است. بنابراین، اقشار آسیب پذیر و کم درآمد جامعه، بیشتر از دیگران درگیر مشکلات و آسیب‌های اقتصادی می‌شوند که لازم است، بیشتر مورد حمایت قرار گیرند.
 
در این روزها، بازنشستگان و خانواده‌های آنها، روزهای سختی را سپری می‌کنند و در این بین، برخی تصمیمات تبعیض آمیز، دلخوری‌هایی برای بازنشستگان تأمین اجتماعی فراهم کرده است.
 
حقوق همه بازنشستگان کشور باید عادلانه افزایش یابد
 
حسینعلی حاجی دلیگانی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، گفت: متأسفانه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در این زمینه متوازن عمل نمی‌کند، کما اینکه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشکلاتی را ایجاد کرده است.
 
عضو هیأت رئیس مجلس: اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان مشکلاتی را ایجاد کرده استوی با تاکید بر اینکه حقوق همه بازنشستگان کشور باید عادلانه افزایش یابد، تصریح کرد: هم اکنون این سوال مطرح می‌شود که چرا دو کارمند که به طور همزمان و به مدت ۳۰ سال در بخش‌های دولتی فعالیت کرده‌اند و در زمان بازنشستگی یکی از صندوق کشوری و دیگری از تأمین اجتماعی حقوق دریافت می‌کنند، میزان دریافتی که دارند تفاوت چشمگیری دارد.
 
حاجی دلیگانی ادامه داد: این اشکالات به عملکرد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برمی‌گردد که بدون دقت به تبعات این اقدام به شیوه‌ای تبعیض‌آمیز طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را اجرا می‌کند.
 
وی یادآور شد: دولت در زمینه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان بد عمل کرده و باید پاسخگوی این رفتار تبعیض‌آمیز خود باشد.
 
در همین حال، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، در واکنش به دیدگاه‌های انتقادی پیرامون تبعیض در همسان سازی حقوق بازنشستگان کشور، گفت: همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حدود ۱۴ سال مورد تاکید کانون عالی بازنشستگان بود.
 
وزیر رفاه: همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی حدود ۱۴ سال مورد تاکید کانون عالی بازنشستگان بود
 
وی افزود: با مشارکتی که میان سازمان تأمین اجتماعی و کانون عالی بازنشستگان صورت گرفت، مدل معینی برای تحقق این مهم از مرداد ۹۹ اجرایی شد، بنابراین همسان‌سازی حقوق در پرداخت افرادی که بیش از ۳۰ تا ۳۵ سال در فعالیت‌های گوناگون تولیدی خدمت کرده اما از حداقل‌های مزد برخوردار بودند را، شاهد بودیم.
 
وقتی بازنشستگان تأمین اجتماعی و کشوری تحت حمایت و مدیریت یک وزارتخانه هستند، چرا باید این شکاف و تبعیض در پرداخت‌های ناشی از همسان سازی حقوق بازنشستگان وجود داشته باشد.
 
علیرضا مهدوی با ۳۰ سال سابقه کار، یکی از چند میلیون بازنشسته تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است. او در سال ۱۳۸۸ بازنشسته شده و از آن سال تا کنون همواره چشم انتظار تحقق وعده همسان سازی حقوق بازنشستگان بوده است.
 
او گفت: از اینکه بعد از این همه سال چشم انتظاری، بالاخره شاهد تحقق همسان سازی حقوق بازنشستگان بودیم، خیلی خوشحالم. اما، یکی از دوستان بنده بازنشسته صندوق کشوری است و جالب اینکه او هم مثل من در سال ۸۸ بازنشسته شده است. اما، دریافتی او یک میلیون تومان بیشتر از من است. واقعاً نمی دانم چرا باید این تفاوت پرداختی وجود داشته باشد.
 
مشکلات معیشتی بازنشستگان جدی است
 
صدیف بدری عضو هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به هزینه‌های سنگین زندگی برای احاد مختلف مردم و به ویژه بازنشستگان، گفت: در این شرایط نامطلوب اقتصادی که تمام کالاها در چند ماه گذشته بیش از سه برابر افزایش قیمت داشته‌اند و تورم برخلاف آنچه دستگاه‌های مربوطه اعلام کرده بودند، بالای صد درصد افزایش داشته است، همسان‌سازی حقوق کفایت نکرده و بازنشستگان با مشکلات معیشتی جدی مواجه هستند.
 
عضو هیأت رئیسه فراکسیون کارگری مجلس: همسان‌سازی حقوق کفایت نکرده و بازنشستگان با مشکلات معیشتی جدی مواجه هستندوی تاکید کرد: ممکن است برخی تصور کنند هزینه زندگی بازنشستگان کاهش یافته است، در حالی که به دلیل برخورداری از عروس، داماد و نوه هزینه‌های زندگی آنها افزایش هم پیدا می‌کند، بنابراین دولت و مجلس باید برای حمایت از این قشر تدبیر ویژه‌ای بیندیشند.
 
علی بابایی کارنامی سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، در واکنش به اعتراض جمعی از بازنشستگان تأمین اجتماعی پیرامون نحوه اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، گفت: معدل افزایش حقوق ناشی از اجرای این طرح به گونه‌ای است که باید حداقل یک میلیون تومان به حقوق هر کدام از بازنشستگان تأمین اجتماعی اضافه شده باشد، ضمن اینکه باید به این نکته هم توجه شود که منابع تخصیص‌یافته به این بخش محدود است و ممکن است پاسخگوی انتظارات آنها نباشد.
 
وی با عنوان این مطلب که اشکالات فراوانی در شیوه اجرای طرح همسان‌سازی حقوق بازنشستگان وجود دارد، افزود: کمیسیون اجتماعی مجلس، اعتراض‌های مطرح شده پیرامون نحوه اجرای طرح همسان‌‎سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی را از طریق رؤسای این سازمان و سایر مسئولان مربوطه پیگیری می‌کند و اگر اشکالی در این مورد وجود داشت از دستگاه‌های مربوطه می‌خواهیم که برای رفع آن اقدام کنند.
 
بازنشستگان تأمین اجتماعی از تبعیض‌ها دلخورند
 
علی دهقان کیا رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، با عنوان این مطلب که بعید می‌دانم امسال تغییری در افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی رخ داد، به خبرنگار مهر، گفت: اگر نمایندگان بخواهند برای افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی چاره‌ای بیندیشند در بودجه ۱۴۰۰ دیده می‌شود.
 
وی با عنوان این مطلب که حقوق بازنشستگان پاسخگوی نیازهای آنها نیست، به تبعیض میان بازنشستگان تأمین اجتماعی با لشکری‌ها و کشوری‌ها اشاره کرد و افزود: حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری از ابتدای سال تاکنون دو بار اضافه شده و مجدداً نیز قرار است با اختصاص اعتباری جداگانه متناسب سازی شود که البته این قدم مثبتی برای شاغلان و بازنشستگان لشکری و کشوری محسوب می‌شود اما چرا شامل حال بازنشستگان تأمین اجتماعی نمی‌شود.
 
دهقان کیا ادامه داد: این تبعیض‌ها است که باعث می‌شود بازنشستگان ما دلخور و با مشکلات شدید معیشتی مواجه شوند. البته گام‌های خوبی از سوی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی برای بازنشستگان برداشته شده اما کامل نشده و انتظار داریم دولت همه را با یک چشم نگاه کند و وقتی که حقوق لشکری و کشوری‌ها دو بار افزایش پیدا می‌کند، چرا برای بازنشستگان تأمین اجتماعی این اتفاق نمی‌افتد.
 
دولت مطالبات تأمین اجتماعی را بدهد
 
علی اصغر بیات رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی در گفتگو با خبرنگار مهر در خصوص مطالبات سازمان تأمین اجتماعی از دولت گفت: سازمان تأمین اجتماعی حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و اگر این اعتبار به ما پرداخت می‌شد، می‌توانستیم آن را در بازار سرمایه گذاری کرده و ۲۰ تا ۳۰ برابر افزایش سرمایه داشته باشیم.
 
اگر بدهی دولت به موقع پرداخت می‌شد، قطعاً می‌توانست در خدمات رسانی بهتر به بازنشستگان مؤثر باشدوی گفت: در شرایط فعلی که بخش‌های مختلف با افزایش قیمت بسیار زیادی روبرو شده‌اند، ما نیز می‌توانستیم این مبلغ را در بخش مسکن، طلا، بورس، خرید شرکت و…، سرمایه گذاری کنیم و از سود آن در جهت رفاه حال بازنشستگان و افزایش کیفیت خدمات درمانی استفاده کنیم که متأسفانه این گونه نشد و طلب ما همان مبلغ باقی مانده است.
 
بیات با اشاره به اینکه اگر بدهی دولت به موقع پرداخت می‌شد، قطعاً می‌توانست در خدمات رسانی بهتر به بازنشستگان مؤثر باشد، گفت: با توجه به اوضاع فعلی و شرایط کرونا هر اعتباری که دولت به تأمین اجتماعی پرداخت کند، باعث بهبود خدمات رسانی به بیمه شدگان می‌شود.
 
وی با تأکید بر اینکه ۳۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت حق الناس بیمه شدگانی است که پول آنها سال‌ها است بلوکه شده، گفت: ارزش پول ما در صورت سرمایه گذاری حفظ می‌شد اما هم اکنون عدم پرداخت به موقع به ضرر بازنشستگان و بیمه شدگان تأمین اجتماعی شده است.
 
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: جا دارد که دولت فکر عاجلی برای این موضوع داشته باشد و تدبیر ویژه ای بیندیشد.
 
وی گفت: در حال حاضر بزرگ‌ترین مشکل و گرفتاری ما این است که بتوانیم راهکاری برای دریافت مطالبات خود از دولت داشته باشیم، چرا که این مبلغ حق بیمه‌هایی است که طی سال‌ها از کارگران گرفته شده و در حال حاضر انباشته شده و در اختیار دولت قرار دارد.
 
بیات به مشکلات بازنشستگان اشاره کرد و گفت: درست است که در سال جاری همسان سازی اجرا شد و تسهیلات دیگری مانند افزایش وام صورت گرفت اما باز هم به دلیل افزایش روزانه هزینه‌های زندگی و تورم موجود، بازنشستگان با مشکلات زیادی مواجه هستند و حقوق آنها با افزایش‌های امسال باز هم کفاف هزینه‌های زندگی‌شان را نمی‌دهد.
 
وی افزود: مدیرعامل سازمان و ما در کانون عالی تمام تلاش خود را برای بهبود وضعیت زندگی بازنشستگان انجام می‌دهیم تا بتوانیم راهکار یا روزنه‌ای امیدبخش پیدا کنیم.
 
به گفته بیات، تاکنون جلسات مختلفی با نمایندگان مجلس نیز داشته و از آنها خواسته‌ایم تا طرح‌هایی را در این خصوص اجرایی کنند.
 
رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تأمین اجتماعی افزود: در حال حاضر طرحی برای اختصاص سبد معیشتی در مجلس در دستور کار قرار دارد و به دنبال این هستیم که در صورت تصویب این طرح شامل حال بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی شود.
 
در هر حال با توجه به شرایط فعلی جامعه و مشکلاتی که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی برای گذران زندگی و رفع نیازهای ضروری خود با آن مواجه هستند به نظر می‌رسد پرداخت بدهی انباشه دولت به این سازمان تنها راهکار رفع مشکلات و بهبود وضعیت خدمات رسانی به این قشر از افراد جامعه باشد که سالهای سال برای کشور زحمت کشیده‌اند و انتظار دارند در دوران میانسالی از آرامش و رفاه نسبی برخوردار باشند.
 
کد خبر 5052992

منبع : مهر