تاریخ : 17:23 - 1399/08/03
کد خبر : 235569
سرویس خبری : فرهنگی
 

ایمان به خدا و خدمت به مردم مهمترین آموزه های امام حسن عسکری(ع) است/حاکمیت ولایت فقیه را مدیون امام عسکری(ع) هستیم

ایمان به خدا و خدمت به مردم مهمترین آموزه های امام حسن عسکری(ع) است/حاکمیت ولایت فقیه را مدیون امام عسکری(ع) هستیم

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه نظام وکالت امام حسن عسکری علیه السلام زمینه ساز غیبت امام عصر علیه السلام بود گفت: حاکمیت ولایت فقیه برجامعه اسلامی را مدیون امام عسکری هستیم.

کارگر آنلاین | حجت الاسلام علی اصغر تقوی رییس مرکز فقهی جواد الائمه(ع) و استاد حوزه و دانشگاه به مناسبت سالروز شهادت امام حسن عسکری علیه السلام به بیان فضایل و مناقب آن امام همام پرداخت و گفت: عظمت و شخصیت امام حسن عسکری علیه السلام آنقدر در جوامع شیعی و اسلامی محرز و متقن است که دوست و دشمن به آن آگاه بوده و اعتراف کرده اند. اگرچه شخصیت امام عسکری در دوران کمی شکل گرفت، یعنی دوران عمر ایشان بیش از ۳۰ سال به طول نینجامید، اما ۳۰ سالی بود که با میلیون ها سال کار فکری، فرهنگی، اعتقادی، علمی و معارفی برابر است.

حجت الاسلام تقوی افزود: اگرچه دوران سختی بود، چه آن زمانی که پدر بزرگوارشان حضور داشتند و چه دوران اسارت خودشان در سامراء، خفقان حاکم برجامعه اجازه ارتباط امام با مردم، شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام را نمی داد، اما امام عسکری علیه السلام از فرصت ها به خوبی بهره گرفتند و بیشترین کار علمی و فرهنگی را در دوران امامت و زعامتشان و حتی پیش از آن انجام دادند.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه امام حسن عسکری علیه السلام علی رغم سن کم و جوانی، از نظر علمی بسیار قوی بودند توضیح داد: تسلط متقنی که امام علیه السلام بر مبانی علمی داشتند جامعه را بر آن داشت تا بزرگان، اندیمشندان و متفکران عرب به ویژه عراقی ها توجه ویژه و خاصی را به ایشان داشته باشند. خلفایی که در زمان امام بودند مرتب احوال ایشان را جویا می شدند و بیشتر در زمینه های علمی، وحدانیت، تقوا و خداپرستی از امام هراس و وحشت داشتند.

وی تاکید کرد: قطعا در زمان امام حسن عسکری علیه الصلاة و السلام، نیاز به گسترش علم وجود داشت و امام هم این کار را انجام دادند؛ زیرا پس از دوران امام رضا علیه السلام در برهه ای از تاریخ یک وقفه علمی ایجاد شده بود و توجه به قرآن و مبانی قرآنی به خاطر شرایطی که خلفای عباسی ایجاد کرده بودند کاهش یافته بود، لذا امام عسکری علیه السلام، علوم را به سمت قرآن هدایت کردند، تفسیر ایشان معروف و مشهور است، از طرفی جلساتی که امام با دوستان خود جچ در خفا و چه در علن برگزار می کردند، همه حکایت از آن دارد که امام جامعه را به سمت و سوی مسائل علمی سوق داده اند.

حجت الاسلام تقوی افزود: ارتباط با امام بسیار کم بود و اطرافیان و ارادتمندان نمی توانستند با امام ارتباط برقرار کنند، اما همان مقداری که امکان بود و افرادی که محضر امام شرفیاب می شدند، مباحث قوی علمی و فقهی را از امام جویا می شدند، لذا امام علیه السلام در این حوزه ها شاگردان بسیار خوبی را تربیت کرد و پرورش داد. در حالکیه امام در همه علوم متبحر بودند اما از تواضع، متانت و وقاری برخوردار بودند که در بین اعراب به رقت قلب و مهربانی، تواضع و مردم دوستی مشهور بودند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: در بیانات خود امام عسکری علیه الصلاة و السلام اشاره شده است کسانی دارای ایمان قوی و توجه به خداشناسی هستند که در خدمت و محبت به مردم کوتاهی نکنند. لذا می فرمایند در امور دنیایی بهترین اعمال دو عمل است، اول ایمان به خداوند و دوم خدمت به مردم. ایشان این دو رکن را برای زندگی یک انسان مؤمن تعیین می فرمایند.

وی در ارتباط با توجه امام حسن علیه السلام به موضوعات اجتماعی و اخلاقی نیز گفت: امام علیه السلام به قدری عملکردشان عالمانه، عاقلانه و مبتنی بر سیره نبی مکرم اسلام بود که آن روز مردم جزیرة العرب هر وقت می خواستند از سیره رسول گرامی اسلام صل الله علیه وآله مثل بزنند، امام عسکری را مثل می زدند. قطعا در زمان امام هادی علیه السلام وقتی زیارت جامعه کبیره از بیان ایشان شنیده شد و امام عسکری علیه السلام از پدرشان این زیارت را درس گرفتند و در جامعه تبیین و تفسیر کردند، عبارات جامعه کبیره هم بحث امامت را به خوبی تشریح می کند هم وظایف امت را که باید از امامت تبعیت کنند بیان می کند، و همچنین طی آن مسائل اخلاقی، اجتماعی، توحیدی، نبوت، معاد و هرآنچه لازمه یک زندگی مبتنی بر سیره نبوی و علوی است در زیارت جامعه کبیره موجود است. لذا امام حسن عسکری همت خود را بر این زیارت گماشتند.

حجت الاسلام تقوی ادامه داد: در زمان امام عسکری علیه السلام بحث وکالت شکل گرفت که از زمان طفولیت ایشان و در زمان خود امام هادی علیه السلام مطرح بوده است. امام کسانی را مامور می کردند تا از طرف ایشان احکام مردم را گفته باشند، و مشکلات فقهی مردم را برطرف کنند و نیز به مسائل علمی و اعتقادی و شبهاتی که در امور مختلف دینی مطرح می شد پاسخگو باشند. بنابراین این به نوعی زمینه سازی برای غیبت صغری و کبری امام زمان عج الله تعالی فی فرجه الشریف هم بود. یعنی علی رغم آنکه امام عسکری علیه السلام در میان مردم حضور پیدا نمی کردند با مردم نمی توانستند به محضر ایشان برسند اما آن نمایندگانی که به محضر امام می رسیدند، اطلاعاتی را که از ایشان دریافت می کردند در اختیار مردم می گذاشتند و این زنجیره وکالت در دوران امام هادی و امام عسکری شکل گرفت؛ یعنی افرادی به عنوان نایب خاص یا نایب عام امام با شرایط و ویژگی هایی که داشتند در جامعه حضور می یافتند و جوابگوی مسائل مردم بودند. برخی از این شخصیت های علمی و عرفانی به حدی از جایگاه بالا برخوردار بودند که وقتی مردم مشکلات خود را با آنها در میان می گذاشتند، گویی با خود امام عسکری و امام هادی علیهماالسلام در میان گذاشته بودند.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: همه این امور زمینه را فراهم کرد تا هنگامی که مسئله غیبت امام زمان پیش خواهد آمد برای جامعه اسلامی و شیعی خللی ایجاد نشود. "من کان من الفقهاء صائما لنفسه و مخالفا لهوی و مطیعا لامر مولاه فللعوام ان یقلدوه". در همان زمان بود که نمایندگی از طرف بقیة الله الاعظم شکل گرفت، نمایندگی خاص که نواب اربعه بودند و نمایندگی عام که مراجع عظام تقلید و فقهای بزرگ بوده اند که از زمان شیخ طوسی به بعد این سلسله وکالت و نیابت از امام زمان علیه السلام توانست جامعه اسلامی را به سمت وحدانیت هدایت کند. همان شکل گیری وکالت در دوران امام عسکری علیه السلام امروز موضوع امامت را برای ما تفسیر و معنا می کند، فقیه را به ما معرفی می کند و ولی فقیه را برای ما جایگزین کمبودها و کاستی های موجود در مبانی معارفی می کند.

وی گفت: امروز اگر به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی ولایت فقیه را حاکم بر جامعه اسلامی داریم برگرفته از تحرکات، تلاش ها و زمنیه سازی های علمی، فکری و معنوی امام عسکری و امام هادی علیهماالسلام و شکل گیری زیارت جامعه کبیره است فرمود: "بولایتکم علمنا الله معالم دیننا" یا "ان بینی و بین الله عزوجل ذنوبا لا یاتی علیها الا رضاکم". هر کدام از عبارات زیارت جامعه کبیره چراغ هدایت جامعه دینی و معارفی است.

 

انتهای پیام/


منبع : قدس آنلاین