تاریخ : 10:55 - 1399/08/07
کد خبر : 245013
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کارگران کیان تایر از تهدید امنیت شغلی در خطرند/ مسئولان مانع از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران شوند

کارگران کیان تایر از تهدید امنیت شغلی در خطرند/ مسئولان مانع از تعطیلی کارخانه و بیکاری کارگران شوند

به دلیل افزایش مشکلات تولید در کارخانه کیان تایر در شهرستان اسلامشهر، حدود ۹۰۰ کارگر این کارخانه تولیدکننده انواع لاستیک بابت امنیت شغلی خود احساس نگرانی می‌کنند.

کارگر آنلاین | کارگران کارخانه کیان تایر در تماس با خبرنگار ایلنا، گفتند: فعالیت کارخانه کیان‌تایر با حدود ۹۰۰ کارگر که در زمینه ساخت انواع تایر خودرو در منطقه چهاردانگه (کیلومتر ۱۰ آزادراه تهران-ساوه) قرار دارد، از چند ماه قبل دچار مشکلات مالی و مدیریتی است.
 
آنها با بیان اینکه هم‌اکنون کارگران این کارخانه از وضعیت موجود رضایت ندارند، در ادامه گفتند: افزایش مشکلات تولید در این کارخانه تهدیدی برای امنیت شغلی کارگران کارخانه شده است.
 
یکی از کارگران کارخانه کیان تایر در تشریح مشکلات ایجاد شده، گفت: این واحد تولیدی در میانه دهه ۸۰ از سوی دولت به بخش خصوصی واگذار شد اما به دلیل نحوه عملکرد کارفرمای خصوصی از همان ابتدای واگذاری با مشکلات جدی مواجه شد که در نهایت در سال ۸۷ از سوی وزارت صنایع وقت مسئولیت اداره کارخانه از کارفرمای جدید سلب و به هیات حمایت از صنایع واگذار شد.
 
او گفت: براساس قانون حمایت از صنایع برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌های کشور؛ در صورت ناتوانی کارفرما در اداره صحیح واحدهای صنعتی، گروهی دولتی موسوم به هیات حمایت از صنایع عهده‌دار اداره این کارگاه خواهد بود. همچنین به موجب ماده ۱۴۱ قانون کار هر گاه اختلاف روابط کار منجر به توقف فعالیت کارگاه در شرایط حضور داشتن کارگر شود نیز مسئولیت اداره کارگاه برعهده این هیات خواهد بود.
 
به ادعای وی؛ آنچه اخیرا این کارخانه قدیمی را دچار مشکل کرده، این است که بعداز گذشت ۱۲ سال اخباری از منابع رسمی و غیررسمی در ارتباط با شکایت سهامدار اصلی کارخانه به گوش می‌رسد. از قرار معلوم وی شکایت خود را برای اعلام ورشکستگی کارخانه به اداره ورشکستگی قوه قضائیه ارجاع داده است.
 
این کارگران که احتمال می‌دهند در نتیجه وضعیت پیش آمده؛ ممکن است تعطیلی کارخانه اتفاق بیفتد که در این صورت حدود ۹۰۰ کارگر با سوابق بالای ۲۰ سال شغل خود را از دست خواهند داد. از این رو علارغم اعلام حمایت مسئولان استانی و شهرستانی از کارخانه و کارگران ایران تایر از مسئولان می‌خواهیم برای همیشه به مشکلات این واحد قدیمی برای همیشه خاتمه دهند.
 
کارگران مدعی شدند: کیان تایر جدا از تولید لاستیک‌های خودرو‌های سواری در زمینه تولید لاستیک‌های خودرو‌های سنگین و ماشین‌آلات راهسازی یکه‌تاز است و در حال حاضر در ردیف یکی از بهترین تولیدکنندهای لاستیک قرار دارد و در صنعت لاستیک پیشرو است. در عین حال تولید محصولات منحصر به فرد بیشترین سودآوری را دارد اما تنها عاملی که برای این کارخانه مشکل ایجاد کرده، واگذاری آن به بخش خصوصی بود که در یک الی دو دهه گذشته به وضعیت این شرکت و تولیداتش لطمه زده است.
 
کارگران کیان تایر همچنین افزودند: در حال حاضر چشم امید کارگران کیان تایر به مسئولان قوه قضاییه و دولت است تا نسبت به مشکلات ایجاد شده چاره‌اندیشی کنند و نگذارند کارخانه با ۵۰ سال قدمت و تجربه در صنعت لاستیک‌سازی و درحالی‌که زمینه اشتغال حدود ۹۰۰ نفر را در شهرستان اسلامشهر به صورت مستقیم ایجاد کرده، تعطیل شود.

منبع : ایلنا