تاریخ : 10:30 - 1399/08/08
کد خبر : 247699
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"عوامل افزایش کرونا در دوهفته اخیر"

"عوامل افزایش کرونا در دوهفته اخیر"

آمار جانباختگان کرونا در کشور شوکه کننده است و در یک روز ۴۱۵ نفر (بنا به آمار رسمی) جانشان را از دست دادند و باعث شد بار دیگر ایران، نسبت به جمعیت در صدر کشورهایی با آمار مرگ و میر بالا قرار بگیرد.

آمار جانباختگان کرونا در کشور شوکه کننده است و در یک روز ۴۱۵ نفر (بنا به آمار رسمی) جانشان را از دست دادند و باعث شد بار دیگر ایران، نسبت به جمعیت در صدر کشورهایی با آمار مرگ و میر بالا قرار بگیرد.

پس آنکه در ۲۸ مهر و با ثبت ۳۳۷ فوتی ناشی از شیوع کرونا، مردم لقب «دوشنبه سیاه» را دادند، پس از آن در روز ششم آبان تعداد مرگ و میر در یک روز به ۳۴۶ نفر رسید و رکورد جدیدی ثبت گردید، اما روز گذشته ثبت آمار ۴۱۵ فوتی در یک روز (از سه شنبه ۶ آبان تا چهارشنبه ۷ آبان) باعث شد بار دیگر تیتر «چهارشنبه سیاه» در رسانه‌ها مطرح شود.این تعداد حدود ۹ برابر آمار رسمی جانباختگان اردیبهشت‌ماه و بیشترین آمار روزانه از زمان شیوع این بیماری در ایران است. با این اوصاف پاییز سیاه کرونایی رکورددار آمار‌های تکان دهنده و نگران کننده‌ای در زمینه تعداد مرگ و میر، بیماران بستری و بدحال و موارد ابتلای جدید به کووید۱۹ است.با گذشت 9 ماه از شیوع کرونا در کشور، تنها در مهر ماه، چهار بار رکورد مرگ و میر ناشی از کرونا در ایران شکست.البته رکوردشکنی کرونا فقط مربوط به تعداد فوتی‌ها نبوده است و طبق آخرین آمار وزارت بهداشت و درمان، شش هزار و 824 بیمار جدید مبتلا به کرونا شناسایی شده‌اند که نشان می‌دهد باید به آمار بیش از شش هزار ابتلا در یک روز هم عادت کنیم. این در حالی است که کارشناسان معتقدند که آمار غیر رسمی کرونا در کشور دو تا 2.5 برابر، آمار رسمی باید لحاظ شود. اما طبق آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان تاکنون 588 هزار و 648 نفر در کشور به کرونا مبتلا شده و 33 هزار و 714 نفر جانشان را از دست داده‌اند.


وضعیت سیاه تهران و دیگر استان‌ها


در شرایطی که ثبت رکورد 415 نفر فوتی در کشور باعث نگرانی‌های فراوانی شده است، رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران اعلام کرد که بیش از نیمی از فوتی‌های روزانه کرونا مربوط به تهران است!. البته وضعیت شیوع کرونا در شهرهای دیگر کشور نیز مساعد نیست و بنا بر آمار رسمی، استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز به‌سر می‌برند.در همین حال رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز از تکمیل تخت‌های ویژه بیماران مبتلا به کرونا در اهواز خبر داد. فرهاد ابول‌نژادیان گفت: «از بیمارستان ارتش در اهواز خواسته شده که تخت‌های مراقبت ویژه را در اختیار بیماران مبتلا به کرونا قرار دهد.» پرویز یزدان‌پناه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، نیز اظهار کرد: «با روند افزایشی مبتلایان، روز‌های آینده تعداد تخت‌های موجود کرونایی جوابگو نخواهد بود.»او تاکید کرد که با ادامه این روند در دو هفته آینده تعداد بیشتری از مبتلایان فوت خواهند کرد. روزبه رجایی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز گفت: «به دلیل افزایش شمار مبتلایان، ظرفیت تخت‌های بیماران مبتلا به کرونا در استان آذربایجان شرقی تکمیل شده است.» هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه، نیز از بستری 926 نفر در بیمارستان‌های این استان بستری خبر داد و اعلام کرد: «اگر تعداد افراد نیازمند به بستری شدن به هزار برسد باید بیمارستان صحرایی ایجاد شود.»


عوامل افزایش بیماری کرونا در دوهفته اخیر

دکتر حمید سوری، اپیدمیولوژیست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رابطه با چرایی افزایش بیماران و تلفات در دو هفته اخیر به «آرمان ملی» می‌گوید: باید به دو نکته توجه داشت، اول اینکه بازیگران و نقش‌آفرینانی هستند که در شکل‌گیری وضعیت موجود نقش دارند. نقش‌آفرینان اول، سیاستگذاران هستند که سیاست‌ها را اعمال می‌کنند، نقش آفرینان دوم مردم و رفتارهایی است که در مقابل اپیدمی کرونا از خود نشان می‌دهند.در بخش اول مشکل عمده این است که سیاست‌ها و توجه‌ها عمدتا در بخش درمان و مراکز درمانی متمرکز شده ولی به شرایطی که قبل از ورود به بیمارستان باید مورد توجه جدی قرار بگیرد به شکل کمتر تمرکز یافته‌ای نگاه کردیم. بازیگران نقش سیاستگذاران چون از جنس درمانند تخصص کافی برای تدوین سیاست‌های پیشگیری و مقابله را ندارند و با جنس مقابله و پیشگیری در اپیدمی‌ها آشنا نیستند.نکته دوم و مهم در سیاستگذاری‌ها این است که اپیدمی‌ها به‌خصوص اپیدمی کووید19 به‌رغم شباهت‌های زیادی که در سبب شناسی و عامل بیماری زا و روش‌های انتقال دارد، تفاوت‌های اساسی در مناطق مختلف دارند یعنی آنچه به عنوان الگوی اپیدمی کووید19 مطرح است در کشورها و مناطق مختلف متفاوت از هم است.او در پاسخ به اینکه آیا سیاست‌های اتخاذی از قبیل محدودیت‌های جدید بار ناشی از اپیدمی را کاهش خواهد داد، بیان می‌کند: این مداخلات را باید به استناد از تحقیقات بومی مشخص کنیم که چه مقدار در بار ناشی از اپیدمی تأثیر خواهد داشت در غیر این صورت مجبوریم بر اساس تصورات اولیه توصیه‌هایی کنیم که معلوم نیست نتیجه‌اش چه باشد. بستر اصلی برای سیاستگذاری انجام تحقیقات بومی است.تعطیل کردن شهرهای قرمز اثربخشی ماندگار و طولانی ندارد تنها با این کار زمان می‌خریم تا یک تنفسی به اپیدمی بدهیم بنابراین تعطیل کردن نمی‌تواند شامل همه اقشار جامعه باشد و باید از تجارب کشورهای دیگر که در این زمینه موفق بوده‌اند استفاده کنیم.


پلیس مشغول جریمه کردن است
« بیش از 20 هزار بازرسی تلفیقی انجام شده است، همچنین بیش از 9 هزار تذکر در این زمینه داده شده است. بیش از 10 مورد نیز روز گذشته پلمب شده است که به مدت یک ماه اجازه فعالیت ندارند.» این آمار چند روز گذشته پلیس امنیت عمومی پایتخت است. بنا بر اعلام سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت پایتخت، اعلام کرد: گشت‌های ما به صورت تلفیقی با همکاری نمایندگانی از وزارت بهداشت، تعزیرات، اتاق اصناف و ... در حال بازدید هستند. بیشترین هدف ما در این گشت‌ها ایجابی است. ما به عنوان پشتیبانی کننده انتظامی در کنار نمایندگان اتاق اصناف و وزارت بهداشت حضور داریم.


منبع : آرمان ملی