تاریخ : 15:48 - 1399/08/09
کد خبر : 250389
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پیش‌بینی وضعیت دلار در هفته پیش‌رو / نبض بازار ارز در دست انتخابات آمریکاست

پیش‌بینی وضعیت دلار در هفته پیش‌رو / نبض بازار ارز در دست انتخابات آمریکاست

هفته‌هاست نبض بازار ارز در دست انتخابات آمریکاست و از حرف درمانی مسئولان گرفته تا اخبار مهم سیاسی هیچ یک به اندازه این عامل نتوانسته در نوسانات نقش‌آفرینی کند. درحال حاضر هم این بازار فقط سه روز کاری تا انتخابات پیش رو دارد و هفته پرنوسانی را هم پشت سر گذشته است. به نظر می‌رسد حالا همه یک سوال مشترک دارند؛ این هفته در بازار ارز چه خواهد گذشت؟

کارگر آنلاین  |  آن طور که روند بازار و عملکرد معامله‌گران نشان می‌دهد تاثیرگذارترین عامل در بازار ارز ایران در هفته‌های جاری، نتیجه انتخابات آمریکاست؛ عاملی که هفته‌هاست می‌توان ردپایش را در تک تک نوسانات ارزی پیدا کرد.
 
حالا فقط سه روز تا انتخابات مانده و به نظر می‌رسد در واپسین روزها ریسک معاملات برای فعالان بیشتر شده است. در کنار این، صدور اجازه تهاتر ارزی برای صادرات و واردات، تحریم چهره‌های مربوط به صنعت نفت کشور، دستگیری گروهی از دلالان فضای مجازی، پچپچه‌هایی درباره واکسن کرونا و ارزهای بلوکه‌شده‌ای که البته جز حرف هیچ خبری از آن نیست، عواملی هستند که پتانسیل تاثیری گذاری در نرخ‌ها را دارند.
 
هفته‌ پرنوسان ارزی
هفته جاری اگرچه با کاهشی چشم‌گیر آغاز شد اما روند کاهشی دوام نیافت و در میانه هفته نرخ ارز مجددا افزایشی شد. در نهایت هفته پر نوسان بازار ارز در آستانه ورود به کانال ۲۸ هزار تومان پایان یافت.
 
سهراب اشرفی، کارشناس بازار ارز درباره نوسانات هفته گذشته می‌گوید: مهم‌ترین اتفاق هفته جاری این بود که قیمت‌ها به هم نزدیک شد. نرخ نیمایی افزایش یافت و به نرخ صرافی ملی و بازار آزاد نزدیک شد. به نظر من این فرصت خوبی است تا بانک مرکزی سیاست تک‌نرخی کردن را اجرا کند تا بتواند سیاست‌های دیگرش را به خوبی پیش ببرد.
 
این کارشناس درباره تاثیر تحریم چهره‌های مربوط به صنعت نفت کشور نیز معتقد است تحریم چهره‌های نفتی تاثیری در نرخ‌ها نداشته و ندارد چرا که اصطلاحا در بحث تحریم‌ها آب از سر ما گذشته است.
 
بازار ارز در کشاکش انتخابات
اشرفی درباره وضعیت احتمالی بازار در هفته پیش رو می‌گوید: احتمالا از شنبه تا چهارشنبه شرایط مانند هفته‌ای که گذشت خواهد بود. در هفته‌ای که گذشت دستگیری اعضای اتاق معاملاتی فردایی توانست کمی در کاهش قیمت‌ها موثر واقع شود، اگر پلیس فتا این اقدام را ادامه دهد و جلوی معاملات فردایی گرفته شود شرایط بهتر هم خواهد شد.
 
او ادامه می‌دهد: به هر صورت اگر در سه روز شنبه، یک‌شنبه و دوشنبه همچنان نظرسنجی‌ها بایدن را جلوتر نشان دهد روال هفته گذشته ادامه خواهد یافت و حتی ممکن است قیمت دلار مقداری جزئی کاهش پیدا کند تا به نرخ نیما نزدیک‌تر شود. روز چهارشنبه صبح به وقت ایران مشخص می‌شود چه اتفاقی در انتخابات افتاده است.
 
به اعتقاد این کارشناس اگر بایدن انتخاب شود جو روانی ایجاد شده می‌تواند کاری کند که به سرعت قیمت‌ها پایین‌تر آید. البته به باور او این کاهش موقت خواهد بود و در شرایط فعلی کشور نهایتا بعد از یک ماه همه چیز به حالت اول بازمی‌گردد.
 
اشرفی توضیح می‌دهد: در حال حاضر FATF از دستور کار خارج شده و اگر قرار باشد مشکلات نقل و انتقالات پول را همچنان داشته باشیم حتی با روش تهاتری که اکنون برای واردات و صادرات پیش گرفتند، جلوی سقوط ارزش پول ملی در ماه‌های آینده گرفته نمی‌شود.
 
آن طور که او می‌گوید اگر ورق برگردد و ترامپ بار دیگر رئیس جمهور شود انتظار این است که انتهای هفته بازار ارز واکنش نشان دهد و قیمت‌ها صعودی شود.

منبع : تجارت نیوز