تاریخ : 08:27 - 1399/08/10
کد خبر : 251324
سرویس خبری : فرهنگی
 

چرا مسلمانان باید متحد باشند؟

چرا مسلمانان باید متحد باشند؟

حجت الاسلام عبداللهی گفت: نباید برای اختلاف جزئی، با اهل تسنن به جان هم بیفتیم و زمینه را برای غلبه دشمنان راه حق آماده کنیم.

 به گزارش کارگر آنلاین، ذره‌ای توجه به اعتقادات اصلی میان شیعیان و اهل سنت، نشان می‌دهد نقاط اشتراک فراوانی میان این دو مذهب برادر وجود دارد؛ نقاطی که قابل شمارش نیستند و هر کدام دل‌های شیعه و سنی را به هم پیوندی عمیق می‌زند. فرارسیدن میلاد رسول اکرم (ص) پیامبر مهربانی و همدلی بهترین بهانه برای نزدیک شدن دل‌ها به یکدیگر است؛ کمااینکه خاتم انبیاء نیز در طول زندگی خود به لزوم اتحاد میان مسلمانان تاکید کردند.

درباره لزوم اتحاد مسلمانان به ویژه شیعیان با اهل سنت، با حجت الاسلام و المسلمین علیرضا عبداللهی پویا کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی گفتگو کردیم.

وی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: یکی از مسائل حیاتی در هر جامعه‌ای وحدت افراد آن جامعه است. خداوند بار‌ها در قرآن کریم به این موضوع اشاره کرده است. در آیه ۱۰۳ سوره آل عمران خداوند متعال می‌فرمایند «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا یعنی، همگى به ریسمان خدا چنگ بزنید و پراکنده نشوید». در این آیه شریفه خداوند متعال به یکی از مهمترین عوامل وحدت که چنگ زدن به ریسمان الهی است، اشاره می‌کنند.

این پژوهشگر دینی ادامه داد: در ادامه آیه شریفه خداوند متعال دستور می‌دهند که گروه گروه و پراکنده نشوید. قرآن می‌فرماید «وَاذْکُرُوا نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَیْکُمْ إِذْ کُنْتُمْ أَعْدَاءً فَأَلَّفَ بَیْنَ قُلُوبِکُمْ فَأَصْبَحْتُمْ بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَکُنْتُمْ عَلَى شَفَا حُفْرَةٍ مِنَ النَّارِ فَأَنْقَذَکُمْ مِنْهَا کَذَلِکَ یُبَیِّنُ اللَّهُ لَکُمْ آیَاتِهِ لَعَلَّکُمْ تَهْتَدُونَ به یاد بیاورید زمانی که شما با هم دشمن بودید». منظور خداوند از این زمان روابط افراد پیش از بعثت پیامبر است. سپس بیان می‌کنند، پس خداوند میان دل‌های شما پیوند و الفت برقرار کردند و به وسیله نعمت دین با هم برادر شدید.

حجت الاسلام عبداللهی در ادامه بیان کرد: وسیله ایجاد برادری میان مردم، نبی مکرم اسلام (ص) بودند که با پیامبری علفت را بین مردم ایجاد کردند. مردم پیش از بعثت به دلیل اختلافات با هم دشمنی می‌کردند که این دشمنی موجب ناآرامی آن‌ها می‌شد. با ارسال پیامبر اکرم (ص)، خداوند بین همه وحدت ایجاد کرد و آن‌ها را از هلاکت نجات داد. خداوند می‌فرمایند «شما پیش از بعثت در لبه گودالی از آتش بودید که رسول خدا (ص) نجاتتان داد».

وی به اهمیت اتحاد برای دوام جامعه اسلامی اشاره کرد و گفت: در صورت تکرار دشمنی فقط دشمنان از این اختلاف سود می‌برند. دشمنان همیشه در صدد اختلاف انداختن هستند، چراکه می‌دانند با ایجاد اختلاف می‌توانند بر مسلمانان غلبه پیدا کنند؛ بنابراین باید توجه داشته باشیم که در بسیاری از موارد با اهل سنت دارای نقاط مشترک هستیم. در موضوعاتی مانند اعتقاد به یگانگی خدا یا توحید، معاد، نبوت و خیلی مسائل دیگر با برادران اهل سنت یک فکر هستیم؛ علاقه و دوست داشتن خاندان پیامبر (ص) یکی از فاکتور‌های مهم شیعه و سنی است. عقل سالم حکم می‌کند که با این همه اشتراکات اتحاد داشته باشیم. نباید برای موارد جزئی اختلاف به جان هم بیفتیم و زمینه را برای غلبه دشمنان راه حق که دشمنان سعادت بشریت هستند، آماده کنیم.

این کارشناس مذهبی در پایان اضافه کرد: اصلی‌ترین مفهوم آیه ۱۰۳ سوره آل عمران که در بالا ذکر شد، به این موضوع تاکید می‌کند؛ افرادی که اشتراکات فراوانی دارند و برای دستیابی به هدف مشترکی تلاش می‌کنند، اگر دنبال اختلافات رفتند انسان‌های عاقلی نیستند. چیز‌هایی که باعث اختلاف هستند، همان طور که از نظر شرع رد می‌شوند، از نظر عقل مورد پذیرش نیستند. جالب است که خداوند درباره غیر مسلمانان هم اتحاد را سفارش می‌کنند. خداوند می‌فرمایند «قُل یا أَهلَ الکِتابِ تَعالَوا إِلىٰ کَلِمَةٍ سَواءٍ بَینَنا وَبَینَکُم از اعتقادی که بین ما و شما یکی است (توحید) پیروی کنید». این توصیه به تمامی اهل کتاب است که اختلافات فراوانی با هم دارند؛ در حالی است که اشتراکات شیعه و سنی بیشتر از این هاست. وظیفه هر شخص مومن و عاقلی است که همیشه به دنبال اتحاد باشد.


منبع : دانشجو