تاریخ : 18:08 - 1399/08/10
کد خبر : 253540
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سودآوری عظیم در هلدینگ سیمانی شستا

سودآوری عظیم در هلدینگ سیمانی شستا

شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در عملکرد شش ماه نخست سال جاری موفق شد بالغ بر هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان سود خالص تجمیعی کسب کند که این نشان از رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به شش ماهه و ١١ درصدی نسبت به دوازده ماهه سال قبل دارد.

 

کارگر آنلاین  |  شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین در عملکرد شش ماه نخست سال جاری موفق شد بالغ بر هزار و ۲۷۰ میلیارد تومان سود خالص تجمیعی کسب کند که این نشان از رشد ۱۳۷ درصدی نسبت به شش ماهه و ١١ درصدی نسبت به دوازده ماهه سال قبل دارد.

رضا جمارانیان، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین ضمن بررسی عملکرد شش ماهه شرکت متبوع خود به قیمت ناعادلانه سیمان اشاره کرد و توضیح داد:

تورم هزینه‌های تولید از اول سال افزایش قابل توجهی یافته و این موضوع باعث شد تا هزینه‌های تولید نیز افزایش یابند.

در این زمینه کمترین رشد هزینه‌های تولید مربوط به بخش حقوق و دستمزد بوده که ۳۵ درصد اعمال شده است. به بیان دیگر هیچ کدام از عوامل هزینه‌های تولید کمتر از ۳۵ درصد رشد نداشتند و این در حالی بود که افزایش قیمت سیمان فقط یک مرحله بود و آن هم ۲۰ درصد اعلام شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین افزود: در شش ماهه اول سال۹۹، فروش تجمیعی به عدد ۳هزار و ۵۹۲ میلیارد تومان رسید که در این شاخص رشد ۵۹ درصدی نسبت به شش ماهه نخست سال قبل حاصل شده است.

جمارانیان همچنین درباره وضعیت تناژ تولید در سیمان تامین و سهم این شرکت از سبد سیمان کل کشور این‌گونه توضیح داد:

با سیاست‌هایی که در اداره سیتا و شرکت‌های تابعه در نظر گرفته شد، تناژ تولید سیمان در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳ درصد رشد داشت در نتیجه این امر، سهم هلدینگ از سبد تولید سیمان کل کشور از ۳۰ به ۳۲ درصد ارتقاء یافت.

همچنین ظرفیت بلا استفاده از ۳۵ درصد سال ۹۷ به ۳۰ درصد در سال ۹۸ و ۱۰ درصد در شش ماهه سال ۹۹کاهش یافت.

مدیرعامل سیمان تامین همچنین گفت: در شاخص تناژ فروش نیز ۱۷ درصد افزایش حاصل شد که حاکی از آن است که ۱۰ و نیم میلیون تن فروش ۶ ماهه نخست سال ۹۸ به ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در دوره مشابه سال جاری رسیده است.

جمارانیان با اشاره به محدودیت‌های صادراتی در ۶ ماه نخست امسال که بیشتر مربوط به شیوع ویروس کووید-۱۹ است درباره افزایش چشم‌گیر آمارهای صادراتی توضیح داد:

تناژ صادراتی سیتا در ۶ ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت. این رکورد صادراتی در حالی به دست آمد که کل صنعت در همین شاخص با کاهش مواجه بود.

وی همچنین درباره درآمد فروش توضیح داد: در این شاخص نیست سیتا موفق به افزایش ۵۹ درصدی در ۶ ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته شد. در تحلیل این بخش از آمار باید در نظر داشت که مجوز افزایش ۲۰ درصدی قیمت فروش سیمان در اواخر تیر ماه ابلاغ شد.

بر این مبنا دلیل اصلی افزایش ۵۹ درصدی درآمد فروش مربوط به حذف تخفیفات فروش در طی شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل است.

به گفته مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تامین سود ناخالص این شرکت در ۶ ماهه نخست امسال یک هزار و ۴۲۲ میلیارد تومان بود که نشان از رشد ۱۰۱ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل دارد.

همچنین حاشیه سود ناخالص ۴۶ درصدی در شش ماهه اول امسال در مقایسه با ۴۰ درصدی مدت مشابه سال ۹۸ و ۳۸ درصدی مدت مشابه سال ۹۷ در شرکت‌های سیمانی محقق شده است.

جمارانیان در پایان با تاکید بر اهمیت کاهش هزینه‌های مالی گفت: هزینه مالی سیتا نیز در شش ماهه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد کاهش داشته است.


منبع : تابناک