تاریخ : 13:51 - 1399/08/11
کد خبر : 255683
سرویس خبری : فرهنگی
 

شعری مرتبط با میلاد پیامبر بر مقبره عارف ایرانی در پاکستان

شعری مرتبط با میلاد پیامبر بر مقبره عارف ایرانی در پاکستان

عضو هیأت علمی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: شعری مرتبط با میلاد نبی اکرم (ص) بر مقبره عارف ایرانی در شهر مولتان پاکستان نقش بسته است.

به گزارش کارگر آنلاین، مرتضی رضوانفر گفت: سخی سلطان علی اکبر شاه شمسی، از نوادگان شاه شمس سبزواری عارف ایرانی (۵۶۰ق سبزوار، ۶۷۵ق مولتان) است که مقبره زیبای وی در مولتان به یک مقصد مذهبی و گردشگری تبدیل شده است.
او افزود:مولتان قدیمی‌ترین شهرپاکستان به دلیل وجود مساجد و آرامگاه‌های تاریخی به مدینة الاولیا یا شهر مقدس شهرت یافته است.

این پژوهشگر افزود: بنای مقبره سخی سلطان علی اکبر شاه شمسی به سبک مقابر دوره تُغلق شاهیان، در سه طبقه با زیربنایی هشت ضلعی، برجک‌های مخروطی‌شکل و گنبدی زیبا در سال ۹۹۳ق بنا شده و داخل مقبره، بسیار پرنقش و نگار است.

به گفته وی، دیوارها با گچبری‌ها و نقوش اسلیمی که برخی بسیار موقر و نادر است پوشیده شده و تزئینات بیرونی این بنای آجری با کاشی‌های فیروزه‌ای حاوی اشعاری از ابوسعید ابوالخیر، حافظ، مولوی و چند شاعر محلی تزئین شده‌اند.

رضوانفر تصریح کرد: متن کتیبه یاد شده، ابیاتی منسوب به مولوی است که خوانندگان زیادی در کشورهای ایران، پاکستان، هندوستان، افغانستان و تاجیکستان، آنرا به مناسبت میلاد حضرت رسول، خوانده‌اند.

او این ابیات را چنین خواند:

ای دسته‌ی گل مرحبا/ با بوی ریحان آمدی

جان همه عالم تویی/کز عالم جان آمدی

و نیز:

ای شمس تبریزی لقا/می خوان تو نعت مصطفی

زیرا که در بستان سرا/مرغ خوش الحان آمدی.


منبع : ایرنا