تاریخ : 08:45 - 1399/08/14
کد خبر : 262109
سرویس خبری : فرهنگی
 

کتاب های اندکی درباره سبک زندگی پیامبر(ص) نوشته ایم

کتاب های اندکی درباره سبک زندگی پیامبر(ص) نوشته ایم

حجت الاسلام حیدری ابهری با بیان اینکه بیشتر کتاب ها با محوریت پیامبر(ص) بازنویسی است، گفت: تاکنون جنبه های تاریخی زندگی پیامبر(ص) بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش کارگر آنلاین، « حجت الاسلام غلامرضا حیدری ابهری» متولد 1348 در تهران از پژوهشگران، نویسندگان و شاعران خردسال،کودک و نوجوان است. وی کتابهای بسیاری همچون خدا و قصه هایش، نان و نمک،خداشناسی قرآنی کودکان، زیارت عاشورا در نگاهی دیگر، فرهنگ نامه سوره های قرآن،با آیه های نور، کودکان می پرسند، نقاشی های خدا، شهر ضرب المثل ها و تبسم آفتاب را نوشته است. وی برگزیده شانزدهمین و هفدهمین دوره جایزه کتب فصل، برگزیده دهمین جشنواره کتابهای آموزشی رشد و برگزیده نخستین جشنواره کتاب سال رضوی شده است. به بهانه هفته وحدت و سالروز میلاد با سعادت پیامبر اکرم(ص)  گفتگویی با این نویسنده که در حوزه مذهبی قلم می زند، ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

تا چه اندازه توانستیم در قالب کتاب، کودکان را با پیامبر اکرم (ص) آشنا کنیم؟

آثاری که با موضوع پیامبر اکرم (ص) تولید شده است، کم نبوده است. دوستان نویسنده و شاعر در این حوزه زحمت کشیدند اما به نظر بنده هنوز جای تولید آثار فاخر هم از نظر محتوا و هم از نظر جنبه های هنری وجود دارد. در حد کارهای عمومی که معرفی کلی حضرت محمد (ص) باشد، کارهای خوبی صورت گرفته است.

 

چه جنبه هایی از شخصیت پیامبر (ص) بهتر تبیین شده است؟

دوستان نویسنده زیادی در مورد حکایت های پیامبر اکرم (ص) کار کردند. نویسندگان ما بیشتر سراغ حکایت هایی از پیامبر(ص) رفته اند و آنها را در قالب داستان و قصه به رشته تحریر درآوردند. آن جنبه هایی از شخصیت و زندگی پیامبر (ص) که حکایت نبوده، کار نشده است.

 

چه جنبه هایی از شخصیت پیامبر اکرم (ص) در قالب کتاب مغفول مانده است؟

در مورد سبک زندگی پیامبر(ص) کم کار شده است؛ به عنوان مثال وقتی پیامبر اکرم(ص) با کسی دست می دادند زود دست خود را عقب نمی کشیدند. چنین جنبه هایی از شخصیت و رفتار پیامبر(ص) کار نشده است. بیشتر قسمت هایی از زندگی پیامبر(ص) کار شده که جنبه حکایت داشته است. حکایت هایی از پیامبر(ص) و جنبه های تاریخی زندگی ایشان خوب کار شده اما در حوزه سخنان پیامبر (ص) کم کاری شده است.

 

در کدام یک از قالب های ادبی پیامبر اکرم (ص) بهتر به کودکان معرفی شده اند؟

در بازنویسی داستان ها خوب کار شده است. بهتر است که از ظرفیت های هنری بیشتر استفاده شود. فضای تخیلی و فانتزی را نیز باید آمیخته کنیم. همچنین می توان مسایل روز را مطرح کرد و در لا به لای آن به جنبه ای از زندگی و شخصیت پیامبر(ص) اشاره کرد. آن مقدار که باید از ظرفیت داستانی در این زمینه بهره نگرفتیم و بیشتر بازنویسی کردیم.

 

علت اینکه نویسندگان ما در مورد پیامبر (ص) بیشتر بازنویسی کرده اند تا اینکه داستان و رمان بنویسند، چیست؟

دوستان احتیاط های دینی می کنند . عده ای نیز وقت نمی گذارند که تحقیق و مطالعه کنند. وقتی عجله ای کار شود، اثر دم دستی می شود و کار خوبی در نمی آید. نویسنده باید با سیره، قصه ها و شخصیت پیامبر اکرم (ص) مانوس شود. همچنین نویسنده باید مسایل را به زبان امروزی بیان کند تا کودکان و نوجوانان از پیامبر اکرم (ص) الگوبرداری کنند.

 

کمیت و کیفیت آثاری که در مورد پیامبر اکرم (ص) کار شده است را چگونه ارزیابی می کنید؟

متاسفانه ما یک مقدار در فضای سنتی گیر کردیم، انگار پیامبر را به زبان 1400 سال پیش روایت می کنیم. برای همین کودک، پیامبر(ص) را امروز و در زندگی خود نمی بیند. در کتاب «پیامبر مثل گل بود»، سعی کردم پیامبر(ص) را در وضعیت امروز چه در تصویرگری و چه در محتوا نشان دهم. بیشتر کتاب ها صرفا گزارش تاریخی است و به همین دلیل با زندگی امروز پیوند نخورده است. کتاب ها باید با طراوت بیشتر کار شود. دوستانی که جشنواره خاتم را برگزار می کنند، مدل ها و شیوه های جدید و خوبی پیدا کردند. از نظر کمیت در مورد پیامبر خوب کار شده است. مشکل ما کیفیت است. بیشتر کتاب ها، پیامبر را با زندگی امروز پیوند نمی زنند و پیامبر(ص) را در همان 1400 سال پیش روایت می کنند.

 

چند کتاب در مورد پیامبر اکرم (ص) برای کودکان نوشتید؟

حدود 10 کتاب در قالب های مختلف در مورد پیامبر اکرم(ص) نوشته ام. «70 پیامک از پیامبر» کتابی است که در آن پیامبر اکرم (ص) به بچه ها پیامک می دهد و بدین ترتیب نکته های اخلاقی به طور غیر مستقیم به کودکان آموزش داده می شود. محمد مثل گل بود، پیامبر قصه هایش، بابای بچه ها، حکایت نامه پیامبر اعظم و 92 درس سازنده از پیامبر (ص) از جمله کتاب هایم در مورد حضرت محمد (ص) است.

 

اگر نکته ای در این زمینه باقی مانده است که تمایل به بازگویی آن دارید، بفرمایید.

به نظرم دوستانی که می خواهند در مورد پیامبر(ص) برای کودکان و نوجوانان بنویسند باید وقت برای مطالعه و تحقیق بگذارند و با سیره و شخصیت پیامبر (ص) مانوس شوند. این طور نباشد که چند جمله ای را صرفا ترجمه و بازنویسی کنند. همچنین از ظرفیت های هنری برای معرفی پیامبر (ص) بیشتر استفاده شود تا کیفیت کار افزایش پیدا کند.

 

پایان پیام/31


منبع : شبستان