تاریخ : 13:15 - 1399/08/15
کد خبر : 265392
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

کلروپرومازین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

کلروپرومازین؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

کلروپرومازین دارویی است که برای درمان برخی از اختلالات روحی-خلقی مانند اسکیزوفرنی و اختلالات روان‌پریشی تجویز می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، کلروپرومازین دارویی است که برای درمان برخی اختلالات روحی-خلقی مانند اسکیزوفرنی، روان‌پریشی، اختلال دوقطبی و مشکلات رفتاری شدید در کودکان استفاده می‌شود.
این یک داروی روانپزشکی است که در گروه داروهایی به نام ضد روان‌پریشی فنوتیازین قرار دارد که با کمک به ترمیم تعادل در برخی از مواد طبیعی خاص در مغز کار می‌کند.
کلروپرومازین همچنین برای کنترل حالت تهوع و استفراغ، تسکین سکسکه طولانی مدت، رفع بی‌قراری و اضطراب قبل از جراحی و کمک به درمان کزاز نیز تجویز می‌شود.
نکات مهم در مصرف کلروپرومازین
این دارو خوراکی بوده و معمولاً ۲ تا ۴ بار در روز مصرف می‌شود.دوز مصرفی کلروپرومازین بر اساس شرایط پزشکی، سن و پاسخ به درمان تعیین می‌شود.در کودکان دوز این دارو بر اساس وزن تعیین می‌شود.برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی، پزشک ممکن است بیمار را راهنمایی کند تا این دارو را با دوز کم شروع و به تدریج دوز آن را افزایش دهد.بیشترین اثربخشی این دارو در مصرف مداوم و منظم آن است.اثرگذاری این دارو ممکن است تا چند هفته به طول بیانجامد بنابراین نباید بیمار به یکباره مصرف آن را قطع کند.قطع ناگهانی دارو وضعیت بیمار را وخیم‌تر کرده و عوارضی همچون ناراحتی معده، حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و لرزش را در پی خواهد داشت.عوارض جانبی کلروپرومازین چیست؟
خواب آلودگی، سرگیجه، سبکی سر، خشکی دهان، تاری دید، خستگی، حالت تهوع، یبوست، افزایش وزن یا مشکل خواب از عوارض شایع مصرف این دارو است که در صورت مشاهده هر یک از این موارد پزشک معالج می‌بایست نسبت به آن آگاهی یابد.
در موارد نادر این دارو ماده شیمیایی پرولاکتین را در بدن افزایش می‌دهد که می‌تواند در زنان به قطع قاعدگی و در مردان به بزرگ شدن سینه‌ها منجر شود.


منبع : سلامت نیوز