تاریخ : 19:14 - 1399/08/15
کد خبر : 266035
سرویس خبری : فرهنگی
 

نشست گفت و گوی بین دینی با موضوع «صلح، مهر و مزیستی در شعاع نور پیامبر اسلام (ص)»

نشست گفت و گوی بین دینی با موضوع «صلح، مهر و مزیستی در شعاع نور پیامبر اسلام (ص)»

با همکاری رایزنی فرهنگی کشورمان در زیمبابوه ،موسسه ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) و کمیته گفت و گوی ادیان و آئین های سنتی زیمبابوه، نشست گفت و گوی بین دینی با موضوع «صلح، مهر و همزیستی در شعاع نور پیامبر اسلام (ص)» در محل کالج اسلامی فاطمه زهرا(س) برگزار شد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،در این نشست که با حضور روسای سازمانهای مسلمان و مسیحی و جمعی از اساتید دانشگاه برگزار شد؛ سخنرانان به بررسی جنبه های مختلفی از نقش ادیان در گسترش صلح و آرامش در میان پیروان اسلام و مسیحیت با تکیه بر وجود مبارک نبی گرامی اسلام پرداختند.

دراین نشست، شیخ عبدالله ماکوئینجا رییس موسسه ارشاد اسلامی اهل بیت (ع) ( AIGCZ) به عنوان میزبان و مدیر کالج اسلامی فاطمه زهرا (س) ( FZC) ، نظر آنان را به موضوعات مورد بحث این نشست، نقش شخصیت پیامبر اکرم (ص) در ایجاد صلح و امنیت در جامعه صدر اسلام و ارائه الگوی صحیح به مسلمانان، اهانت اخیر دولت فرانسه به ایشان و لزوم اتخاذ موضع مناسب از سوی پیروان ادیان اسلام و مسیحی جلب کرد.

 ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز پیامبر(ص) در میان قبایل متخاصم در صدر اسلام

 اولین سخنران این نشست شیخ اسماعیل دعا رییس شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه ( SCIAZ) بود که با روایت داستانهایی از زندگانی رسول گرامی اسلام به نقش محوری ایشان در ایجاد صلح و همزیستی مسالمت آمیز و برادری پایدار در میان قبایل متخاصم در صدر اسلام پرداخت.

 وی در سخنانی به اقدام توهین آمیز و نفرت پراکنی رییس جمهور فرانسه اشاره کرد و گفت:" شورای عالی امور مسلمانان زیمبابوه ، رفتار دولت فرانسه را مطابق با دموکراسی نمی داند و نصب تصاویر موهن و تحریک آمیز بر روی ساختمانهای دولتی این کشور را نقض آشکار حقوق ادیان و افراد و حرکتی در جهت تحریک عواطف و احساسات مسلمانان و برافروخته شدن آتش خشم آنان می داند".

سخنران سوم نشست «پدر تسینه» از سازمان کلیساهای بومی زیمبابوه ( FCCZ) به تشریح کلمه «صلح» و شاهدگزینی این مفهوم در رفتار و گفتار پیامبر اسلام پرداخت.

ناآرامیها و چالشهای پیش روی امنیت جهانی مرتبط با مسایل دینی است

وی همچنین با اشاره به آمار ارائه شده از سوی سازمان HWPL اظهار داشت : "حدود هشتاد درصد از ناآرامیها و چالشهای پیش روی امنیت جهانی مرتبط با مسایل دینی است و این امر نشانگر اهمیت نقش رهبران دینی در بخطر افکندن و یا ایجاد صلح و ثبات در جهان است."

سخنران بعدی جلسه خانم سلیندیوه ژینگوانیسه استاد اسلام شناسی دپارتمان مطالعات ادیان دانشگاه زیمبابوه ،از تصمیم جدید دانشگاه زیمبابوه مبنی بر تاسیس دپارتمان جدیدی در این دانشگاه بنام « صلح، امنیت و جامعه» و دعوت از وی به عنوان یک اسلام شناس برای تدریس در این دپارتمان، به نقش مطالعه و شناخت ادیان در ایجاد صلح و ثبات در جامعه اشاره کرد.

پیامبر(ص)، کفار قریش را هنگام فتح مکه مورد بخشش عمومی قرارداد

وی در ادامه سیره رسول خدا (ص) در فتح مکه را یادآور شد و افزود: "تاریخ اسلام در زمان حضرت محمد (ص) مملو از نشانه هایی است که همگی حاکی از ارائه الگوی رفتاری از سوی ایشان مبنی بر اشاعه رواداری و گذشت و بخشش در میان مسلمانان و غیر مسلمانان است که یکی از نمونه های روشن آن اعلام بخشش عمومی از سوی پیامبر نسبت به کفار قریش هنگام فتح مکه بود که وی را با دسیسه و تهدید وادار به مهاجرت به مدینه کرده بودند و اکنون او بجای انتقام، همه آنان را مشمول عفو عمومی و امنیت کامل قرار داد که همین امر باعث اسلام آوردن بسیاری از آنان شد".

آموزه های پیامبر(ص)و حضرت مسیح (ع) ترویج صلح ومهر در میان ابنای بشر است

شیخ بالاکازی رییس صندوق اسلامی زکات زیمبابوه ( ZNZF) نیز در سخنان خود با اشاره به آیاتی از کلام الله مجید به مشترکات دینی اسلام و مسیحیت اشاره کرد و افزود:" مشابه همین دستورات را بدون کم و کاست در انجیل نیز می توان جست و برآیند آموزه های این دو پیام آور الهی را می توان همان ترویج صلح، مهر و هماهنگی در میان ابنای بشر دانست".

توگارپی از دانشگاه کاتولیک زیمبابوه نیز به ارائه سخنرانی خود با تکیه بر مفهوم صلح و همزیستی پرداخت و گفت: "غیر ممکن است که اصل دین با مفهوم صلح و مهر و همزیستی متغایر باشد چرا که اصل دین، آورده شده از سوی خالق است و آرای او هیچگاه درتعارض با یکدیگر نیست و اگر تعارض و تناقضی در ادیان دیده می شود حتماً برخاسته از تعابیر افراد و پیروان ادیان و یا تحریف دشمنان می باشد".

امام خمینی (ره)، فریاد حق خواهی مسلمانان و محرومان تحت یوغ استعمار را به گوش جهان رساند

پدر مالونگا نیز در سخنرانی خود با اشاره به نقش امام خمینی (ره) در ارائه اسلام اصیل و انقلابی که پرده از چهره تزویر استعمارگران برکشید و فریاد حق خواهی مسلمانان و محرومان تحت یوغ استعمار را به گوش استعمارگران جهان رسانیدو گفت: "دین و نه فقط اسلام، اکنون در محاصره دنیای غرب قرارگرفته است و بر ماست تا بدون تامل با پدیده تخریب دین به بهانه" آزادی بیان" برخورد صحیح داشته باشیم و این نیت شوم دنیای غرب را در نطفه خفه کنیم".


 


منبع : تقریب