تاریخ : 08:31 - 1399/08/17
کد خبر : 268144
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

ادعای آماده شدن واکسن کووید ۱۹ تا پایان سال جاری میلادی

ادعای آماده شدن واکسن کووید ۱۹ تا پایان سال جاری میلادی

مدیر ارشد اجرایی شرکت داروسازی AstraZeneca، پاسکال سوریت در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد واکسن تولیدشده توسط این شرکت قبل از پایان سال جاری میلادی برای واکسیناسیون عمومی آماده خواهد شد.

به گزارش کارگر آنلاین، آسترازنکا (AstraZeneca) یک شرکت بریتانیایی-سوئدی و چندملیتی داروسازی است که دفتر مرکزی آن در شهر لندن مستقر است.

به گفته سوریت انتظار می‌رود اطلاعات مربوط به آخرین مرحله از آزمایشات بالینی این واکسن در سال جاری میلادی آماده بهره‌برداری و ارائه شود و پس از آن تولید انبوه واکسن آغاز خواهد شد.

گردآوری این اطلاعات در انگلیس، به دلیل کاهش شیوع بیماری در تابستان مدتی به تاخیر افتاد اما شیوع مجدد بیماری در روزهای اخیر امکان دستیابی به اطلاعات مورد نیاز را برای محققان فراهم کرد. همچنین وی هرگونه تاخیر در زمان‌بندی اخذ مجوزها و تولید واکسن را تکذیب کرد.

سوریت در حالی این موضوع را اعلام کرد که یک روز قبل، کیت بینگهام، سرپرست نیروی ویژه واکسن کووید ۱۹ در انگلیس گفته بود بر خلاف تعهد به تولید ۳۰ میلیون واحد از واکسن تا ماه سپتامبر، تنها چهار میلیون واحد واکسن تا پایان سال جاری میلادی تولید خواهد شد.

شرکت داروسازی AstraZeneca با همکاری دانشگاه آکسفورد، واکسن را در وضعیت یخ زده نگهداری می‌کنند تا عمر آن طولانی‌تر و امکان نگهداری آن تا دستیابی به نتایج نهایی آزمایشات بالینی فراهم شود.

شرکت AstraZeneca‌ یکی از پیشگامان تولید واکسن کووید ۱۹ است و انتظار می‌رود واکسن تجربی آن یکی از اولین نمونه‌های واکسن این بیماری باشد که موفق به اخذ مجوزهای لازم و تولید انبوه می‌شود. سایر شرکت های داروسازی مانند Pfizer و Moderna نیز به دنبال دستیابی به نتایج آزمایشات بالینی در دست تولید خود در طول هفته‌های آتی هستند تا بتوانند از امتیاز مجوزهای اضطراری که تا پایان سال جاری میلادی معتبر هستند، بهره‌برداری کنند.

شرکت AstraZeneca پیش از این گفته بود که واکسن خود را در دوره پاندمی با قیمتی بین چهار تا پنج دلار به بازار عرضه خواهد کرد و قیمت نهایی آن به هزینه‌های تولید محلی بستگی دارد. اخیرا AstraZeneca اعلام کرد هزینه‌های تولید را تا ۲۰ درصد افزایش خواهد داد تا از بروز هرگونه مشکل جدی در تامین سرمایه مورد نیاز خود جلوگیری کند.

در آزمایشات بالینی واکسن AstraZeneca و آکسفورد مجموعا حدود ۲۳ هزار داوطلب شرکت کردند و قرار است تعداد این افراد به ۵۰ هزار نفر برسد.

بر اساس گزارشات، این واکسن قادر است یک واکنش ایمنی شدید در سالمندان و میانسالان ایجاد کند.
یک سخنگوی دولت آمریکا در این رابطه گفته است: «یک واکسن تنها زمانی به مرحله تولید می‌رسد که ایمنی و اثرگذاری آن تایید شود.»

منبع : پایگاه خبری nairametrics

 


منبع : ایرنا