تاریخ : 16:15 - 1399/08/17
کد خبر : 269988
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

آمار مرگ و میر در ایران از همه کشورها بالاتر است/در آلمان نیم درصد کرونایی ها فوت می کنند

آمار مرگ و میر در ایران از همه کشورها بالاتر است/در آلمان نیم درصد کرونایی ها فوت می کنند

عضو هیات علمی ستاد مقابله با کرونا گفت: آمار مرگ و میر در ایران از همه دنیا بالاتر است چون تعداد تستهای تشخیص مبتلایان کم است.

به گزارش کارگر آنلاین، مجید مختاری در برنامه یه روز تازه گفت: مثلا کشورهای دیگر تعداد تستهایی که انجام می‌دهند بیشتر از ما هست و چون تعداد نفرات آلوده به ویروس بیشتر می‌شود مرگ و میر کمتر به چشم می‌آید.
وی افزود: ابتلا به ویروس کرونا به دلیل مدت زمانی است که با ویروس در تماس هستیم یعنی هر چه ما بیش از چهار یا پنج دقیقه با ویروس در تماس باشیم احتمال آلوده شدن بیشتر است و همینطور که قبلا هم گفتیم فقط هزار کپی از این ویروس برای ابتلا به کرونا کافی است، پس هر چقدر با تعداد بیشتری از ویروس در تماس باشیم احتمال ابتلای ما به ویروس بیشتر است در عین حال مدت زمان مساله مهم است مثلا اگر یک نفر می‌تواند دونفر را درگیر کند در دوره کمون بین ۱۴ تا ۱۶ روز می‌تواند حداقل شانزده نفر درگیر شوند و این روند را ادامه بدهد و ببینید این ویروس چقدر گیرایی بالایی دارد.
دکتر مختاری تصریح کرد: در عطسه بدون ماسک و سرفه شدید حدود ۷ میلیون و ۴۰۹ هزار کپی از ویروس در هوا پخش می‌شود این وحشتناک است. در تنفس عادی برای فردی که ناقل ویروس است حدود ۱ میلیون ویروس و برای کسانی که بیماری خفیف‌تری دارند حدود ۲هزار ویروس قرار دارد. آنهایی که بیماری خفیف‌تری دارند ویروس کمتری منتشر می‌کنند، اما مساله این است که آن تعداد ویروس تهاجمی‌تر هست و بیماری‌زایی آنها بسیار بسیار بیشتر است.
عصو هیات علمی ستاد مقابله با کرونا افزود: کوئید ۱۹ همان سارس ۱۰ الی ۱۵ سال قبل است و ۹۵ درصد با این بیماری شباهت دارد همان تفاوت ۵ الی۶ درصد و یا حتی کمتر باعث شده این ویروس اینقدر تهاجمی و وحشتناک باشد.
دکتر مختاری گفت:کویید ۱۹ برای مبتلایان تا هشتاد درصد ممکن است بدون علائم و خفیف باشد که در منزل رفع شود. ۸۰ درصد افرادی که این ویروس را می‌گیرند نیاز به کار خاصی جز استراحت و مایعات ندارند. فقط باید پایش بشوند که بیماری پیشرفت نکند. خطر جدی در این افراد انتقال بیماری به دیگران است چون حالشان مساعد است. چون بیرون هستند.
وی ادامه داد: گروه دیگر قبل از بروز علایم است و خودشان هم نمی‌دانند اما ناقل هستند. به این دلیل می‌گوییم ماسک بزنین و فاصله را رعایت کنین. اما در ۱۵ درصد بیماران بیماری پیشرفت می‌کند و بالای ۵ روز تب و عدم تحمل مایعات و اسهال و استفراغ شدید و تنفس سخت دارند که اگر رعایت نکنند می‌روند به سمت آن ۵ درصد شدیدترین حالت بیماری.
که اکثر مرگ و میر در این بیماران رخ می‌دهد.
وی گفت: کشوری مثل آلمان مرگ و میر ناشی از کرونا نیم تا یک درصد است.
دکتر مختاری خاطرنشان کرد: این ویروس سیستم ایمنی ما را گول می‌زند و ششها و ریه را درگیر می‌کند. نه واکسن خاص دارد و نه درمان خاص فقط باید پیشگیری کنیم.


منبع : سلامت نیوز