تاریخ : 08:20 - 1399/08/18
کد خبر : 271036
سرویس خبری : حوادث
 

کرونا بالاخره ترامپ را زمینگیر کرد

کرونا بالاخره ترامپ را زمینگیر کرد

کرونایی که یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نتوانسته بود ترامپ را از پای درآورد، توانست رئیس‌جمهوری را در عرصه رقابت‌ انتخاباتی زمینگیر و مسیر شکست سیاسی او را هموار کند.

به گزارش کارگر آنلاین، پنجاه و نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را می‌توان یکی از متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ ایالات متحده دانست. از همان۱۰ ماه پیش که ویروس کرونا در گستره‌ای جهانی شیوع یافت، شاید کمتر کسی به تبعات سیاسی تسری روزافزون آن فکر می‌کرد. اکنون اما در آستانه یک سالگی گسترش ویروس کشنده کرونا، این تاجدار ذره‌ای  توانسته با به جا گذاشتن تبعات اقتصادی و اجتماعی گسترده، نتایج انتخابات آمریکا را از خود متاثر کند؛ تاثیرات فراگیر و بی‌مرزی که از نگاه ناظران، ممکن است بر انتخابات دیگر کشورها هم اثر گذار باشد.

کرونا رشته‌های ترامپ را پنبه کرد

کاهش بیکاری، کاهش مالیات، بهبود کسب و کار و ... شعارهایی بود که زمینه‌های پیروزی انتخاباتی ترامپ را در سال ۲۰۱۶ فراهم کرد. ترامپ طی چهار سال اخیر با اتخاذ سیاست‌هایی با محوریت صرف منافع اقتصادی آمریکا، حتی به قیمت خروج یکجانبه از بسیاری از میثاق ‌های چندجانبه و دلخوری کشورهای همپیمانش، در راستای تحقق این شعارها گام برداشت.  موفقیت قابل توجهی هم در این عرصه به دست آورد. گزارش‌ها از کاهش قابل توجه بیکاری و رونق کسب و کار حکایت داشت.

همه چیز از نظر اقتصادی خوب پیش می‌رفت تا زمانی‌که پای کرونا به آمریکا نرسیده بود. ورود کرونا به آمریکا، ورق را برگرداند. کسب و کارها خوابید، بیکاری افزایش یافت و بیمه‌های بیکاری به بسیاری از شهروندان بیکار شده تعلق نگرفت. به این ترتیب نقطه قوت کارنامه عملکرد ترامپ تا سال ۲۰۱۹، به یکباره فروریخت و برگ برنده چهل و پنجمین رئیس‌جمهوری آمریکا، بر باد رفت.

ترامپی که در دیگر حوزه‌های عملکردی چون سیاست خارجی، ارتباط با کشورهای همسو و حتی رقیب، ارتباط با سازمان‌های بین‌المللی، مسائل مهاجرتی و ... با انتقادات بسیاری مواجه بود، مزیت اقتصادی دولت خود را هم برای انتخابات ۲۰۲۰ از دست داد.

مدیریت کرونا؛ نقطه ضعف ترامپ

مدیریت و نحوه مواجهه ترامپ با ویروس کرونا، از همان ابتدا مورد انتقاد مخالفان او و بسیاری از شهروندان آمریکا بود. بسیاری از تحلیلگران، شمار بالای موارد ابتلا و مرگ ناشی از کرونا را ناشی از مدیریت ناکارآمد و کم توجهی شخص ترامپ به این بیماری می‌دانند. به باور بسیاری از مردم اگر ترامپ به موقع و به درستی مدیریت می‌کرد، شمار قربانیان و مبتلایان و گستره تبعات اقتصادی بحران، به این حد نمی‌رسید. به باور ناظران ترامپ از همان ابتدا ویروس کرونا را دستکم گرفت؛ رویکردی که  از «یک آنفلوآنزای ساده» خواندن کرونا تا به سخره گرفتن راهکار مقابله با آن با پیشنهاد «تزریق ضدعفونی» و ... عیان بود.

حتی با گسترش شمار قربانیان این ویروس به بیش از ۲۰۰ هزار نفر هم ترامپ به این بحران توجه مورد انتظاری نشان نداد. درست بعد از ترخیص از بیمارستان نظامی بود که در جمع هوادارانش ماسک خود را به سمت مردم پرتاب کرد و بار دیگر عملا رویکردش را به ویروس کشنده، در نگاه رسانه‌ها به نمایش گذاشت.

این کم‌توجهی از نگاه رای‌دهندگان آمریکایی پنهان نبود. در شرایطی که کمپین انتخاباتی بایدن رویکردهای محتاطانه‌تری اتخاذ می‌کرد و با هدف کاهش خطر انتقال، فاصله‌اجتماعی و پوشش ماسک را تایید و بر آن تاکیید می‌کرد، ترامپ به صراحت این محدودیت‌ها را به سخره می‌گرفت و ادعا می‌کرد کمپین بایدن از این اقدامات انگیزه سیاسی دارد.

به رغم شدت گرفتن کرونا، طی یک ماه گذشته ترامپ میزبان چندین تجمع حضوری در ایالت‌های مختلف بود؛ تجمعات هزاران نفره‌ای که در آن از فاصله اجتماعی و ماسک خبری نبود.

مطالعه‌ای جدید توسط گروه اقتصاد دانشگاه استنفورد نشان می‌دهد در ماه‌های گذشته، ده‌ها هزار مورد ابتلا و صدها مورد مرگ ناشی از کرونا به همین تجمعات مرتبط بوده است. محققان نرخ ابتلا به کرونا را در ۱۸ منطقه‌ای که ترامپ در فاصله ۲۰ ژوئن تا ۳۰ سپتامبر در آن تجمع انتخاباتی برگزار کرده بررسی کرده و با مقایسه آمار قبل و بعد از تجمع به این نتیجه دست یافته‌اند که این تجمعات به طور مستقیم و غیر مستقیم منجر به ۳۰ هزار مورد ابتلا و احتمالا بیش از ۷۰۰ مورد مرگ شده است. این در حالی بود که بایدن، در مبارزات انتخاباتی خود تعامل حضوری را به حداقل رساند. در مبارزات انتخاباتی او تعداد زیادی از تجمعات مجازی و برخی هم با گروه‌های کوچکتر حامی برگزار شد.

این مساله، به طور عملی رویکرد و نتیجه عملکرد ترامپ در برابر کرونا را پیش چشم رای دهندگان قرار داد و بر نتایج انتخابات تاثیر گذاشت. برخی تحلیلگران پیش از انتخابات آمریکا، رئیس‌جمهوری بعدی آمریکا را کسی معرفی می‌کردند که خود را در مبارزه با کرونا جدی‌تر و مصمم‌تر و با برنامه عملیاتی‌تر باشد. ترامپ نشان داده بود که در مبارزه با کرونا به اندازه کافی جدی نیست.


منبع : ایرنا