تاریخ : 10:28 - 1399/08/18
کد خبر : 271432
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

تست‌های ایرانی تشخیص سریع کرونا مجوز گرفتند

تست‌های ایرانی تشخیص سریع کرونا مجوز گرفتند

مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت از تولید و صدور مجوز تولید برای تست‌های تشخیص سریع کرونا در 3 شرکت دانش‌بنیان ایرانی خبر داد.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر حسین وطن‌پور مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت گفت: ما در دفتر فناوری سلامت موضوع تست‌های تشخیص سریع کرونا را از مدت‌ها پیش که در دنیا به آن روی آورده بودند پیگیری کردیم و خوشبختانه شرکت‌های دانش بنیان توانمندی در این زمینه تحقیقات خود را انجام دادند.

وی افزود: پس از تولید این تست‌های تشخیص سریع کرونا در شرکت‌های دانش بنیان با اداره کل تجهیزات وزارت بهداشت و آزمایشگاه جامع وزارت بهداشت مکاتبات لازم صورت گرفت که در صورت تأیید بتوانیم این تست‌ها را به چرخه تشخیص کرونا وارد کنیم.

مدیرکل دفتر فناوری سلامت وزارت بهداشت یادآور شد: در حال حاضر برای تشخیص بیماری کروناویروس از تست‌های «پی سی آر» و «سرولوژی» استفاده می‌شود که ما پیشنهاد کردیم تست تشخیص سریع که بر پایه آنتی ژن است و می‌تواند با سرعت بیشتری جمعیت بیشتری را غربالگری کند نیز در دستور کار قرار گیرد.

وی افزود: این تست‌ها که از سوی شرکت‌های دانش بنیان تولید شده اند به معاونت بهداشتی وزارت بهداشت ارائه شدند و خوشبختانه با تأیید موضوع از سوی وزارت بهداشت، پیگیری این موضوع با موافقت کلی و جواب مثبت وزارت بهداشت مواجه شد.

وطن پور خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳ شرکت دانش بنیان که پیش از این هم تست‌های «پی سی آر» تولید می‌کردند و توان فناوری لازم را برای تولید این نوع تست‌ها دارند، در حال تولید تست‌های تشخیص سریع یا Rapid Test هستند که با توجه به تاییدیه وزارت بهداشت و نمونه‌های وارداتی که موجود است می‌توانند نیاز داخل را تأمین کنند.

وی افزود: هنوز وزارت بهداشت ظرفیت جمعیتی تحت پوشش این نوع تست‌ها را مشخص نکرده است اما با توجه به توان فنی این 3 شرکت دانش بنیان این آمادگی برای افزایش توان تولید آنها نیز وجود دارد تا مرحله رصد بیماران کرونایی با سرعت مناسبی پیش برود.


منبع : همشهری آنلاین