تاریخ : 11:15 - 1399/08/18
کد خبر : 271716
سرویس خبری : فرهنگی
 

کتاب «آقا صادق» روایتگر زندگی شهیدی که تلاش کرد تا نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کند

کتاب «آقا صادق» روایتگر زندگی شهیدی که تلاش کرد تا نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کند

نویسنده کتاب «آقا صادق» گفت: شهید سید محمدصادق دشتی یک جهادگر و از شهیدان فرهنگی بود که برای رشد تفکر انقلابی در میان مردم به ویژه جوانان تلاش کرد تا نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کند و به ثمر برساند.

کارگر آنلاین  | محمدرضا حسینی نویسنده کتاب «آقا صادق» در گفت‌وگویی پیرامون مضمون کتاب «آقا صادق» اظهار داشت: این کتاب، روایتی از زندگی جهادگر شهید «سید محمدصادق دشتی» است، وی در مهر ماه سال ۶۴ به شهادت رسید، شهید دشتی از مبارزان انقلابی و رزمندگان دفاع مقدس در فیروزآباد استان فارس است.

وی در مورد شهید سید محمد صادق دشتی ابراز کرد: شهید سید محمد صادق دشتی در اسفند سال ۱۳۶۰ در قالب گروه جهاد سازندگی شیراز به آبادان رفت تا آن طور که در وصیت‌نامه‌اش گفته «در دریای بیکران ایثار، گمنام بجنگد و گمنام بمیرد». علی‌رغم حضور کوتاهش در واحد مهندسی‌رزمی جهاد به دلیل لیاقت و توانایی‌هایش، فرمانده مقر پشتیبانی جهاد سازندگی شد.

حسینی به توانمندی‌ها و فعالیت‌های شهید سید محمد صادق دشتی اشاره و بیان کرد: شهید سید محمد صادق دشتی در زمان حضور خود در جبهه فعالیت‌های چشم‌گیری را پایه‌گذاری کرد. احداث خاکریز، سنگر، سکوی توپ و تانک، انواع پل‌های شناور، جاده‌های عملیاتی، دکل‌های دیده‌بانی و سایر خدمات مهندسی در کنار جمع‌آوری کمک‌های مردمی از روستا‌ها و شهر‌ها و ارسال آن‌ها به جبهه برای استفاده رزمنده‌ها قابل توجه بود، او فرمانده‌ای بود که مانند بسیجیان معمولی لباس می‌پوشید و زندگی می‌کرد، بیل و کلنگ به دست می‌گرفت و نگهبانی می‌داد.

وی به شهادت سید محمد صادق دشتی اشاره و اظهار کرد: شهید سید محمد صادق دشتی در زمان انجام یک عملیات مهندسی سال ۱۳۶۴ پس از ساختن سکوی تانک و اتمام این پروژه به واسطه تیر مستقیم دشمن، مورد اصابت ترکش قرار گرفت و به شهادت رسید.

نویسنده کتاب «اسوه‌های مدیریت و فرماندهی» به شیوه نگارش کتاب «آقا صادق» اشاره و بیان کرد: کتاب «آقا صادق» به شیوه تاریخ شفاهی نوشته شده و کاملا مستند است در عین حال کتاب ساده و روان نوشته شده و به وقایع و تلاش‌های فرهنگی و انقلابی این شهید بزرگوار پرداخته که در جای خود جذابیت‌های فراوانی دارد، باید در نظر داشت که نوشتن سبک زندگی و رخداد‌های زندگی هر شهید و رزمنده بیانگر بخشی از تاریخ هشت سال دفاع مقدس است که تاریخ شفاهی و زیربنای فرهنگی انقلاب اسلامی را مطرح می‌کند.

حسینی پیرامون کتاب «آقا صادق» تاکید کرد: کتاب «آقا صادق» در هر مقطع از زندگی شهید دشتی، از تولد تا شهادت وی را به خوبی روایت کرده است و هر بخش از کتاب توسط یک یا چند راوی روایت شده است؛ از پدر، مادر و برادران شهید گرفته تا همرزمانش در جبهه‌های جنگ تحمیلی، در واقع، یک سوم اول کتاب، روایت اتفاقات دوران کودکی شهید از جمله شرایط زندگی و جابجایی‌های مکرر به واسطه شغل پدر، زلزله مهیب قیر و کارزین، حضور در مبارزات منتهی به پیروزی انقلاب و بازداشت چند روزه‌اش توسط ساواک است، دیگر بخش‌های کتاب «آقا صادق» نیز به نحوه آشنایی و ورود او به جهاد سازندگی و حضورش در جبهه را مورد بررسی قرار داده است.

حسینی به توصیف شخصیت شهید سیدمحمد صادق دشتی پرداخت و افزود: شهید سید محمدصادق دشتی یک جهادگر و از شهیدان فرهنگی بود که برای رشد تفکر انقلابی در میان مردم به ویژه جوانان تلاش کرد تا نهال انقلاب اسلامی را آبیاری کند و به ثمر برساند.

وی در همین راستا ادامه داد: نوشتن کتاب پیرامون شهدا و دفاع مقدس، توجه به بخشی از تاریخ کشورمان است و این مهم به شدت ضروری است. تاریخ کشورمان باید توسط خود ما نوشته شود نه توسط دیگران تا از اعمال سلیقه دشمنان جلوگیری شود از سوی دیگر انقلاب اسلامی برای حیات خود در عرصه‌های مختلف نیاز باز تعریفی از فرهنگ رشادت جوانان دارد که در زمان هشت سال دفاع با شهامت پیش رفتن و در مقابل دشمنان ایستادند البته کتاب پیرامون شهدای فراوانی نوشته شده است، اما هنوز هم آنگونه که باید و شاید به موضوع دفاع مقدس و شهدا پرداخته نشده و جای کار فراوانی دارد.

منیع: میزان