تاریخ : 13:30 - 1399/08/18
کد خبر : 272254
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

مهم ترین نشانه های کم خونی

مهم ترین نشانه های کم خونی

کمبود آهن می تواند با عوارضی همراه باشد که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این گزارش به ۱۰ عارضه ناشی از کمبود آهن اشاره می شود.

سلامت نیوز:کمبود آهن می تواند با عوارضی همراه باشد که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این گزارش به ۱۰ عارضه ناشی از کمبود آهن اشاره می شود.به گزارش سلامت نیوز به نقل ازوبسایت مصادر۲۴، هنگامی که هر یک از علائم خستگی غیرمعمول، رنگ پریدگی یا تنگی نفس ظاهر می شود، این علائم نشانهکمبود آهن است که بر میزان تولید هموگلوبین در بدن شما تأثیر می گذارد. هموگلوبین یک پروتئین در گلبول های قرمز خون است که کمک می کند تا اکسیژن به سراسر بدن منتقل شود.

اگر بدن شما هموگلوبین کافی نداشته باشد، بافت ها و عضلات شما اکسیژن کافی دریافت نخواهند کرد تا بتوانند به طور موثر کار کنند که در نهایت این اتفاق منجر به کم خونی می شود.

از عمده دلایل کمبود آهن نخوردن غذاهای حاوی آهن به اندازه کافی، بیماری التهاب روده، افزایش نیاز به آهن در دوران بارداری و از دست دادن خون در دوره قاعدگی یا خونریزی داخلی هستند.

کمبود آهن می تواند با عوارضی همراه باشد که کیفیت زندگی شما را تحت تأثیر قرار می دهد. در این گزارش به ۱۰ عارضه ناشی از کمبود آهن اشاره می شود:

خستگی غیرمعمول

خستگی یکی از رایج ترین علائم کمبود آهن است؛ زیرا کمبود آهن موجب کاهش اکسیژن خون و ضعف بافت های بدن می شود.

رنگ پریدگی

رنگ پریدگی در مناطقی مانند صورت، پلک های پایین یا ناخن ها ممکن است نشانه کمبود متوسط یا شدید آهن باشد. این امر به دلیل کم بودن سطح هموگلوبین که عامل قرمزی رنگ خون است رخ می دهد.

تنگی نفس

تنگی نفس از علائم کمبود آهن است؛ زیرا سطح پایین هموگلوبین به این معنی است که بدن قادر به انتقال موثر اکسیژن به عضلات و بافتها نیست.

سردرد و سرگیجه

سردرد و سرگیجه ممکن است نشانه کمبود آهن باشد. کمبود هموگلوبین به این معناست که اکسیژن کافی به مغز نرسیده و این اتفاق باعث تورم رگ های خونی و ایجاد فشار می شود.

تپش قلب

در موارد کمبود آهن، قلب مجبور است برای انتقال اکسیژن به بدن بیش از حد کار کند. این موضوع می تواند منجر به ضربان قلب نامنظم یا تپش قلب شدید و حتی ایجاد سوفل های قلبی، بزرگ شدن قلب یا نارسایی قلبی شود.

پوست و موهای خشک و آسیب دیده

پوست و مو ممکن است در هنگام کمبود آهن اکسیژن کمتری از خون دریافت کنند که این امر باعث کمبود آب و آسیب دیدن آنها شود. در موارد شدیدتر، این عارضه ممکن است منجر به ریزش مو شود.

تورم و درد زبان و دهان

یک زبان زخم شده، متورم یا نرم به طرز عجیب می تواند نشانه کم خونی و فقر آهن باشد. ایجاد ترک در گوشه های دهان نیز می تواند نشانه‌ای از کمبود آهن باشد.

پاهای بی قرار

افراد مبتلا به کم خونی و فقر آهن بیشتر در معرض سندرم پای بی قرار هستند. زیرا در این حالت فرد میل شدیدی به حرکت دادن پاها هنگام استراحت پیدا می کند.

ناخن شکننده

ناخن های شکننده یا قاشقی شکل می توانند نشانه ای از کم خونی و فقر آهن باشند.

سایر علائم احتمالی

علائم رایج دیگر کمبود آهن ممکن است شامل میل شدید به غذا، احساس افسردگی، سردی دست و پا و افزایش خطر ابتلا به عفونت باشد.


منبع : سلامت نیوز