تاریخ : 09:28 - 1399/08/19
کد خبر : 274180
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

پرمصرف‌ترین و پرهزینه‌ترین خدمات آزمایشگاهی

پرمصرف‌ترین و پرهزینه‌ترین خدمات آزمایشگاهی

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران پرمصرف‌ترین و پرهزینه‌ترین خدمات آزمایشگاهی در شش ماهه اول سال جاری را تشریح کرد.

به گزارش کارگر آنلاین، محمد مهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت به پرمصرف‌ترین خدمات آزمایشگاهی در شش ماهه اول سال جاری اشاره کرد و افزود: آزمایش CBC، اندازه‌گیری کمی گلوکز، کراتینین، اوره، تری گلیسیرید، کلسترول، TSH و آزمایش کامل ادرار از پرمصرف‌ترین خدمات آزمایشگاهی هستند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ادامه داد: اندازه‌گیری کمی TSH، آزمایش CBC، اندازه‌گیری کمی ویتامین D، انداره‌گیری کمی فریتین، اندازه‌گیری کمی هموگلوبین گلیکوزیله (HbA۱c) در خون، اندازه‌گیری کمی تری گلیسیرید، اندازه‌گیری کمی T۴، اندازه‌گیری کمی کراتینین و اندازه‌گیری کمی PSA پرهزینه‌ترین خدمات آزمایشگاهی را شامل می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد می‌توان به جای برخی آزمایش‌ها که کمتر مورد نیاز مردم است، آزمایش‌های غربالگری که می‌تواند از ایجاد بیماری ژنتیکی در افراد پیشگیری کند را جایگزین کرد، افزود: در واقع باید رویکرد سازمان‌های بیمه گر به سمت پیشگیری برود تا بتوان از بروز بیماری‌ها جلوگیری کرد.

ناصحی گفت: تعریف و تدوین راهنما‌های بالینی از سوی وزارت بهداشت به منظور جلوگیری از هزینه‌های غیرضروری بوده است. البته هنوز این موارد در بخش آزمایشگاه‌ها به صورت صد در صد پیاده سازی نشده است. راهنما‌های بالینی منجر به کاهش خدمات نمی‌شود، بلکه خدمات را منطقی می‌کند. یعنی با اجرای راهنما‌های بالینی، سلامت بیمار به خطر نمی‌افتد.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران افزود: وضعیت بودجه‌ای سازمان بیمه سلامت به شکلی است که نمی‌توانیم پوشش‌های جدیدی ایجاد کنیم و از لحاظ قانونی باید منابع هر پوشش جدید را در نظر بگیریم، اما اگر غربالگری‌ها راه اندازی شود، در زمینه برخی بیماری‌ها با کاهش هزینه مواجه می‌شویم.


منبع : جوان