تاریخ : 12:35 - 1399/08/19
کد خبر : 275032
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

با غذا از کرونا بگذریم

با غذا از کرونا بگذریم

خطر کرونا، به خاطر تغییر فصل و شاید بی‌توجهی‌های ما و هر که در این واقعه مسئول است، بیشتر شده است. اگرچه باید مقصر را پیدا کرد! اما حالا بهتر است به نکته‌هایی برای گذر از این شرایط سخت دقت کنیم تا به سلامت از کرونا رد شویم.

به گزارش کارگر آنلاین،  به این نکته‌های تغذیه‌ای- بهداشتی توجه کنید.
1- پنج وعده میوه‌ و سبزی‌: اگر تا پیش از این سه وعده یا کمتر، میوه و سبزی تازه می‌خوردید، باید برای جلوگیری از ابتلا به کرونا، روزانه تا پنج وعده میوه و سبزی تازه میل کنید. دلیل آن وجود ویتامین (C)، (A) و آنتی‌اکسیدان‌ در میوه‌های و سبزی‌هاست. سعی کنید تنوع رنگی میوه‌ها را رعایت کنید تا مواد مغذی بیشتر و بهتری دریافت کنید.
2- از فاسدشدنی فاصله بگیرید: از نگهداشتن و مصرف غذایی که پخته‌اید، بیش از 24 ساعت، خودداری کنید. به این دلیل که اولاً موادغذایی مفید آنها از بین رفته و ثانیاً، می‌توانند بیماری ایجاد کرده و سیستم ایمنی را ضعیف کرده و بدن را مستعد ابتلا به بیماری دیگری مثل کرونا کنند. بهتر است به مقدار مصرف هر وعده غذا بپزید.
3- تازه بخورید: اگرچه در این شرایط خرید روزانه بسیار سخت و خطرناک است، اما سعی کنید خوراکی‌ها را به حدی بخرید که برای مثلاً یک هفته، هیچ خوراکی‌ای را داخل فریزر نگذارید و تازه میل کنید. مواد‌‌غذایی تازه، ویتامین‌ها و املاح بیشتر و کامل‌تری دارند.
4- بنوشید، زیاد بنوشید: اگر همیشه توصیه بر این بوده که روزانه تا 8 لیوان آب بنوشید، حالا باید آن را به 10 تا 12 لیوان در روز برسانید! سخت نیست؛ کافی است دمنوش‌های گیاهی، آبمیوه طبیعی و آب طعم‌دار و... را نیز به برنامه نوشیدن روزانه اضافه کنید. برای تهیه آب طعم‌دار کافی است چند حلقه لیموترش تازه، چند برگ نعنا، چند برگ آویشن تازه و... را داخل آب بریزید.
5- ویتامین (C)، مهم است: اگرچه باید سیستم ایمنی از سال‌ها قبل قوی باشد تا حالا خوب فعالیت کند، اما هنوز هم دیر نیست. هرچه ویتامین (C) بیشتری دریافت کنید، سیستم ایمنی بهتر فعالیت خواهد کرد. برای این منظور، نوشیدن مرکبات را فراموش نکنید.
6- از فرآوری فاصله بگیرید: غذاهای آماده و کنسروی یا نان‌هایی که سبوس کافی ندارند- نان‌ها هرچه سفیدتر باشند، سبوس کمتری دارند- را نخورید. این خوراکی‌ها ارزش غذایی مناسبی نداشته و به تقویت عملکرد سیستم ایمنی بدن کمک نمی‌کنند. علاوه بر اینکه بسیاری از آنها ممکن است عوارض ثانویه مانند مشکلات گوارشی و... نیز ایجاد کنند.
7- غذای بیرون نخورید: تا زمان رفع کامل بیماری کرونا، بیرون غذا نخورید. به این دلیل که نمی‌دانید افرادی که غذا را تهیه و سرو می‌کنند، بیمار یا ناقل هستند. اگر می‌خواهید از بیرون غذا بگیرید، حتماً آن را در منزل کاملاً گرم کرده و بعد میل کنید.
8- یک‌بار مصرف: اگر یکی از افراد خانواده به علائمی شبیه کرونا دچار شد، ضمن مراجعه به مراکز درمانی، اولین اقدام جدا کردن بشقاب و قاشق و... او و یا خرید ظروف یک‌بار مصرف برای فرد مبتلا است.


منبع : سلامت نیوز