تاریخ : 16:06 - 1399/08/20
کد خبر : 278748
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"کرونا همچنان قربانی میگیرد؛ خبری از تعطیلی نیست"

"کرونا همچنان قربانی میگیرد؛ خبری از تعطیلی نیست"

یک دوشنبه سیاه دیگر در تقویم کرونایی ما رقم خورد. با یک نفر کمتر از تعداد قربانیان دیروز. می‌گویند علت هر ابتلایی به کووید19 را باید در سه هفته پیشتر از آن جست‌وجو کنیم.

به گزارش کارگر آنلاین،حالا خبر از آن داریم که 10هزار و 463 نفر بیمار جدید مبتلا به کووید19 شناسایی شده‌اند. به عبارتی باید ببینیم در هفته آخر مهر 99 چه اتفاقاتی برای این عده روی داده است که حالا آنها گرفتار شده‌اند. این در حالی است که تصمیمات کلان کشوری برای اعمال محدودیت که تبدیل به خبر شده‌اند هنوز مجوز ستاد ملی کرونا را ندارند و صرفا پیشنهادهایی هستند که به قرارگاه مبارزه با شیوع کرونا به ریاست وزیر کشور تحویل شده‌اند.از آن جمله محدودیت تردد خودروهای شخصی بعد از ساعت 21 است که وزارت کشور معایب و محاسن آن را بررسی کرده ولی هنوز ستاد ملی کرونا درباره اجرای آن تصمیم نگرفته است. دیروز اعتماد عکس نخست خود را به کنار هم قرار گرفتن دست‌کم 99 شهید سلامت اختصاص داد. کسانی که سال‌ها درس‌خوانده بودند و تجربه کرده بودند تا بتوانند ما را در درمان کمک کنند. آنها در فشار پی‌در پی ماه‌های اخیر از ورود بیماران جدید به بیمارستان‌ها خود نیز مبتلا شده و جان باختند. واکنش‌های مختلفی به صفحه اول روزنامه اعتماد در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم.اما آیا می‌توانیم امیدوار باشیم که از قربانی شدن بیشتر هموطنان و به ویژه متخصصان کشورمان با تکیه بر اصول پیشگیری جلوگیری کنیم؟ سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش روزانه خود اعلام کرد در فاصله 24 ساعت منتهی به 19 آبان 99 و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰ هزار و ۴۶۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شدند که سه هزار و ۵۷۴ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۹۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسید.
سخنگوی وزارت بهداشت گفت: ۴۵۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۳۸ هزار و ۷۴۹ نفر رسید. در عین حال خوشبختانه تاکنون ۵۲۵ هزار و ۶۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. این در حالی است که لاری گفت: 5هزار و 561 نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. به گفته وی، تاکنون پنج میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۷۳ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است. او در این باره افزود: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند. استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.
هنوز ممکن است تردد در تهران محدود شودگرچه تعطیلی تهران منتفی شد ولی استاندار تهران از احتمال اعمال محدودیت منع تردد از ساعت ۲۱ به بعد در تهران در صورت تصویب در ستاد ملی کرونا خبر داد. انوشیروان محسنی‌بندپی با اشاره به اعمال محدودیت منع تردد در برخی از کشورهای اروپایی برای کاهش دورهمی‌ها و شب‌نشینی‌ها گفت: منع رفت و آمدها در این کشورها از ساعت ۹ شب به بعد اعمال می‌شود.او افزود: این پیشنهاد در ستاد ملی مبارزه با کرونا مطرح و بحث شد که زمان اجرای آن را در اختیار رییس قرارگاه عملیات ستاد کرونا یعنی وزیر کشور قرار داده شده است.این در حالی است که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: مباحثی که مبنی بر موافقت رییس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران و مخالفت استاندار با اجرای آن مطرح شده بود، به هیچ‌وجه صحت ندارد. دکتر علیرضا رییسی در یکی از بخش‌های خبری سیما درباره محدودیت‌هایی که به دلیل افزایش شیوع کرونا قرار است اعمال شود، گفت: در شنبه‌ای که گذشت در ستاد ملی مقابله با کرونا، دو پیشنهاد مطرح شد؛ پیشنهاد اول در زمینه ایجاد محدودیت در مراکز استان‌ها و شهرهای پرجمعیت از ۲۰ آبان ماه بود که مصوب شد و از ساعت ۱۸ به بعد، محدودیت‌هایی اعمال می‌شود.پیشنهاد دوم هم بحث منع رفت‌و‌آمدهای درون شهری توسط خودروهای شخصی بود که مورد بحث قرار گرفت و مقرر شد که بررسی بیشتری در این زمینه انجام دهیم بنابراین اینکه گفته شده از شنبه قرار است این محدودیت اعمال شود، به هیچ‌وجه فعلا مصوبه ستاد ملی کرونا را ندارد و امروز بعد از ظهر (دوشنبه، دیروز) مطرح شده و بعد از تصویب نهایی به اطلاع مردم می‌رسد. رییسی درباره پیشنهاد تعطیلی دو هفته‌ای تهران نیز گفت: ظاهرا یکی از همکاران به گونه‌ای مطرح کرده بودند که پیشنهادی مبنی بر تعطیلی دو هفته‌ای تهران ارایه شده و حتی فراتر از این گفته شده بود که ظاهرا رییس‌جمهور با تعطیلی دو هفته‌ای تهران موافقت کرده، اما استاندار اجرا نمی‌کند.من قاطعانه می‌گویم که این خبر به هیچ‌وجه صحت ندارد و این پیشنهاد هم مانند سایر پیشنهادهایی است که مطرح شده است. وی ادامه داد: در ستاد ملی که با ریاست رییس‌جمهور برگزار می‌شود، اگر از سوی کمیته‌ها پیشنهادی داده شود، مطرح می‌شود و اجماعی درباره نظرات انجام شده و سپس تصمیم‌گیری می‌شود.اگر ستاد ملی تصمیمی را اتخاذ کرده و ابلاغ شود، قطعا لازم‌الاجراست و کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند. بنابراین این خبر دچار اشکال است. در ستاد ملی اگر پیشنهادی شود، بررسی شده و آقای رییس‌جمهور هم مانند سایر اعضای ستاد نظر می‌د‌هند و اگر پیشنهادی مصوب شود، کسی نمی‌تواند آن را اجرا نکند.رییسی گفت: پیشنهادات مختلفی از استان‌های مختلف آمده و مورد بررسی و بحث کارشناسی قرار گرفته، در ستاد مطرح و تصمیم‌گیری می‌شود. اینکه تصمیم‌گیری در این زمینه شده و کسی مخالفت کرده، به هیچ‌وجه صحت ندارد.
رقص کرونا در اتوبوس و متروایسنا در گزارشی نوشت: ۹ ماه از پاندمی کرونا در ایران و جهان می‌گذرد و هنوز هم متخصصان، محققان و ... راهی برای برون‌رفت از این بیماری پیدا نکردند؛ حتی هنوز ابعاد مختلف چگونگی شیوع، انتقال و علائم آن دقیق مشخص نیست و تنها پزشکان و مسوولان مردم را به استفاده از ماسک و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی دعوت می‌کنند، پروتکلی که در برخی مواقع امکان اجرای آن نیست.فاصله‌گذاری اجتماعی در تاکیدات همه پزشکان و مسوولان برای پیشگیری از ابتلا و شیوع کروناویروس تجویز می‌شود اما در برخی مکان‌ها و زمان‌ها امکان رعایت این پروتکل وجود ندارد و یکی از این مکان‌ها، حمل‌ونقل عمومی است، اتوبوس و مترویی که تعدادشان متناسب با مسافرانش نیست و به همین دلیل در ساعت پیک تردد شاهد ازدحام تعداد مسافران هستیم که عملا رعایت هیچ پروتکلی را ممکن نمی‌سازد.داستان کمبود واگن مترو و اتوبوس برای سرویس‌دهی مطلوب به مسافران همیشه بوده اما با شیوع کرونا و لزوم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی این مساله حادتر از هر زمانی مورد توجه قرار گرفت و در اولین واکنش محسن هاشمی رییس شورای شهر که روزگاری نه چندان دور همه کاره مترو بود در اظهاراتی خواستار تعطیلی مترو شده و می‌گوید: سیستم هوادهی در داخل واگن‌ها، هوا را پخش می‌کند و با تلفیق هوای داخل و بیرون قطار، این امر باعث هواسازی می‌شود که باید فکری به حال تهویه داخل واگن‌ها در روزهای کرونایی کرد و اگر نتوان کاری کرد، باید فعالیت مترو متوقف شود.
باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیممحسن هاشمی مسوولان و مردم را به این موضوع حساس کرد و با تاکید بر اینکه حمل و نقل عمومی منشأ انتشار کرونا در شهرهای بزرگ است، اعلام می‌کند: ۳۰ الی ۴۰ درصد انتشار ویروس در حمل و نقل عمومی رخ می‌دهد و تصور نکنید که تا چند ماه آینده کرونا می‌رود بلکه باید زندگی و حمل و نقل‌مان را با کرونا تنظیم کنیم و نیازمند کمک بیشتر به ناوگان حمل و نقل عمومی هستیم تا فاصله‌گذاری را رعایت کنیم.بعد از آنکه رییس شورای شهر تهران در مورد سیستم هوادهی مترو و تاثیر آن در شیوع کرونا هشدار داد، مسوولان شهرداری برآن شدند تا حداقل فاصله حرکت مترو را کاهش دهند تا مسافرگیری کمتری در قطار صورت گیرد اما مشکل دیرینه یعنی کمبود اتوبوس و قطار نمود بیشتری پیدا کرد و عملا مدیران شهرداری نتوانستند راهکاری اجرایی برای مهار این مهم پیدا کنند و همان زمان مناف هاشمی معاون حمل ونقل شهرداری تهران که متولی تمامی وسایل حمل ونقل عمومی در تهران است با تاکید بر لزوم کمک به خرید وسایل نقلیه عمومی می‌افزاید: برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در مترو نیازمند تجهیزات هستیم به گونه‌ای که در حال حاضر هزارو 300 واگن در شبکه مترو داریم که ۲۰ درصد آنها نیز در حال نگهداشت است.به گفته وی، به همین اندازه برای رعایت پروتکل‌ها نیازمند واگن هستیم و در اتوبوسرانی نیز وضعیت اینگونه است که در حال حاضر 5 هزارو 900 اتوبوس در شبکه ناوگان داریم که بخشی از آن هم در حال تعمیرات است و به همین اندازه هم نیازمند اتوبوس کمکی هستیم.انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم تاکید می‌کند: روزانه بیش از یک میلیون مسافر در مترو و ۸۰۰ هزار نفر از طریق اتوبوس در پایتخت جابه‌جا می‌شوند و این حجم از تردد، کار مدیریت بیماری کرونا را دشوار کرده است. حرف و حدیث‌ها در مورد تاثیرگذاری مترو و اتوبوس در شیوع کرونا ادامه داشت تا اینکه سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، اعلام می‌کند: یکی از راه‌های گسترش زنجیره انتقال ویروس ازدحام افراد در مکان‌های سرپوشیده است پس رعایت توصیه‌های بهداشتی در وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو و اتوبوس بسیار حائز اهمیت است؛ بنابراین درخواست ما از هموطنان کشورمان این است که حتی‌الامکان از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده نکنند.او با تاکید بر اینکه از سوار شدن به اتوبوس‌ها یا واگن‌های مترو با جمعیت زیاد و با سیستم تهویه نامناسب بطور جد خودداری شود، ادامه می‌دهد: در صورت استفاده از مترو یا اتوبوس حتما از ماسک استفاده کرده و نسبت به رعایت اصول فاصله‌گذاری ۱.۵ تا ۲ متر اقدام کنند و از صحبت کردن در طول مسیر پرهیز کنند. همچنین هزینه سفر را به صورت غیرنقدی پرداخت کنند و حتی‌الامکان سعی کنند تا دستگیره، صندلی و سایر بخش‌های مترو یا اتوبوس را لمس نکنند.بعد از هشدار و تایید مسوولان در مورد تاثیرات شبکه حمل و نقل بر روی شیوع کرونا، مسوولان دست نیاز به سمت دولت برداشته و خواهان تخصیص بودجه‌ای برای توسعه حمل ونقل عمومی شدند به گونه‌ای که محسن هاشمی رییس شورای شهر بار دیگر به مسوولان شهرداری تهران توصیه می‌کند که لحاف تشک خود را در پاستور پهن کنند تا بتوانند مطالبات حمل ونقلی شهرداری را وصول کنند و واگن و اتوبوس نو برای تهران بیاورند اما وقتی تلاش‌هایشان با در بسته مواجه شد بحث اورهال و تعمیرات اساسی را در دستور کار قرار دادند، به گونه‌ای که فرنوشت نوبحت مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران اعلام می‌کند که سال گذشته هر قطار مترو حدود ۱۵۰ کیلومتر پیمایش داشته و باید بسیاری از قطارها اورهال شوند.از سوی دیگر محمود ترفع مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی نیز با تاکید بر اینکه رعایت فاصله‌گذاری در اتوبوس سخت‌تر است، ادامه می‌دهد: فاصله‌گذاری مسافران در اتوبوس امکان‌پذیر نیست و برای این کار باید از تجریش تا راه‌آهن اتوبوس بچینیم اما سعی کردیم با نصب برچسب روی صندلی و داخل اتوبوس، حداقل محل ایستادن و نشستن مسافران را برای آنها در نظر بگیریم. آن طور که از شواهد بر می‌آید خبری از اتوبوس و واگن نو برای تزریق به ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و باید شهروندان‌مان در این روزهای پیک شیوع کرونا، مراقب این ویروس در مترو و اتوبوس باشند و حداقل خودمان فکری به حال سلامتی خودمان کنیم.
باید نگران زیرساخت‌های درمان باشیمدر روزهای گذشته بسیاری از متخصصان خدمات پاراکلینیک و پیراپزشکی که اقداماتی چون انجام سی‌تی‌اسکن انجام می‌دهند نسبت به استهلاک دستگاه‌های انجام سی‌تی‌اسکن هشدار داده‌اند که به دلیل استفاده مکرر عمر مفید خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که ایران به سبب تحریم‌ها و محدودیت‌های مالی ناشی از نپیوستن به اف.ای.تی.اف امکان خرید تجهیزات جدید پزشکی را به سرعت نخواهد داشت. علاوه بر این مشکلات دیگری نیز به صورت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری عرصه درمان را درنوردیده است.به تازگی یک فوق تخصص مراقبت‌های ویژه با اشاره به برخی دلایل افزایش آمار ابتلا و مرگ و میرهای ناشی از کرونا در کشور، به ناکافی بودن میزان تست‌های تشخیصی، یکپارچه نبودن پروتکل درمانی در نقاط مختلف کشور، وجود خطای سیستماتیک در آی‌سی‌یوها و در کنار آن کمبود تاسیسات و تجهیزات بیمارستان‌ها اشاره کرد و گفت: عدم ردیابی بیماران کرونایی و افراد در تماس با آنها و همچنین عدم رعایت قرنطینه واقعی از سوی برخی بیماران از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در افزایش آمار ابتلا و به تبع آن آمار فوتی‌ها در کشور است.سید محمدرضا هاشمیان - استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی- گفت: متاسفانه اکثر مبتلایان سرپایی و آنهایی که به مطب‌ها مراجعه می‌کنند، در جامعه تردد کرده و قرنطینه واقعی را رعایت نمی‌کنند که همین مساله در انتشار و انتقال سریع و بیشتر بیماری تاثیرگذار است، در این میان عدم وجود سیستم ردیابی موثر مبتلایان نیز مشکل را حادتر و دوچندان کرده، در حالی که اجرای آن می‌تواند تا حد زیادی از توزیع و گسترش بیشتر بیماری پیشگیری کند.این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه متاسفانه برخی راهکارها که تاثیر بالایی در کاهش آمار ابتلا و مرگ و میرها دارد هنوز در کشور ما اجرایی نشده، اظهار کرد: افزایش میزان تست‌های تشخیصی، ردیابی و قرنطینه مبتلایان از موثرترین راهکارها جهت کاهش و قطع زنجیره انتقال بیماری و عامل موفقیت بسیاری از کشورها در کنترل اپیدمی بوده است.او با بیان اینکه متاسفانه اصول صحیح قرنطینه خانگی به درستی برای مردم تشریح نشده و به صورت واقعی اجرا نمی‌شود، گفت: در حال حاضر بسیاری از بیماران بستری در آی‌سی‌یو اعضای خانواده‌هایی هستند که نسبت به اصول قرنطینه خانگی به دنبال ابتلای یکی از اعضا آگاهی نداشته و به همین دلیل همگی مبتلا شده‌اند. هاشمیان ارایه توضیحات عملی و توجیه اصولی مردم در رابطه با مساله قرنطینه را از ضرورت‌ها دانست و گفت: این موضوع باید به صورت جدی و علمی‌تر برای مردم تشریح شده و به دنبال آن وضعیت بیماران و خانواده‌ها به صورت تلفنی و مستمر پیگیری و دنبال شود.


منبع : سلامت نیوز