تاریخ : 10:27 - 1399/08/21
کد خبر : 279555
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

چه کنیم تا پس از لاغر شدن دوباره چاق نشویم؟

چه کنیم تا پس از لاغر شدن دوباره چاق نشویم؟

یکی از مشکلاتی که افراد پس از دوران کاهش وزن ممکن است با آن روبه‌رو شوند بازگشت مجدد وزن است و گاهی اوقات افراد این‌گونه تفسیر می‌کنند که چون دوباره قرار است چاق شویم پس اصلا رژیم نمی‌گیریم.

به گزارش کارگر آنلاین، در ابتدای بحث، موضوع مهمی را باید روشن کنیم و آن این که اگر کاهش وزن غیر اصولی داشته‌اید مانند رژیم‌های تک‌خوری یا کتوژنیک یا کاهش وزن با انواع داروهای لاغری شیمیایی و گیاهی یا رژیم‌های به‌شدت کم‌کالری و لاغری‌های سریع، بازگشت وزن قطعی و حتمی است. خبر بد این‌ که احتمالا ممکن است چاق‌تر از قبل هم بشوید و خبر بدتر این‌ که دفعه بعد سخت‌تر از این‌ بار لاغر خواهید شد.

پس اگر در حال حاضر چاق باشید خیلی بهتر و کم‌ضررتر از این است که خود را این‌گونه لاغر کنید و دوباره چاق شوید. با این روش‌ها شما همیشه فردی چاق خواهید بود. شاید موقتا دلخوش باشید، مانند کسی که دچار پوسیدگی دندان شده، مسکنی خورده و فعلا دلخوش به این است که درد نمی‌کشد اما پوسیدگی را درمان نکرده است.

ولی روی سخن اصلی با کسانی است که زیر نظر مشاور و به‌صورت اصولی اقدام به درمان چاقی و اضافه‌وزن کرده و دوره درمان خود را تا انتها تکمیل کرده‌اند. این افراد اگر دوره کاهش وزن را زیر نظر مشاور مربوط و درست طی کرده باشند قطعا دچار تغییر در نگرش ذهنی نسبت به خوردن شده‌اند. اغلب اوقات اندازه معده این افراد، اشتها و هوس‌ها و همین‌ طور قدرت خودداری ذهنی این افراد دچار تغییر اساسی شده است. فقط مشکل اینجاست که ممکن است مانند همه انسان‌ها در دورانی از زندگی دچار سردرگمی ذهنی یا درگیر اتفاقی در زندگی شوند که برای مدتی حواس‌شان را از خودشان پرت کند. در این زمان است که ممکن است عادت‌های قبلی بروز کند و افزایش تدریجی اضافه‌وزن دوباره شروع به بروز و نمود کند.

برای رهایی از این تله بهترین کار این است که روی یک کاغذ از روی تقویم تمام جمعه‌ها را به مدت یک سال (۵۲ هفته) تاریخ بزنیم و در تاریخ نوشته شده صبح زود روی ترازو برویم و وزن خود را روبه‌روی تاریخ درج شده بنویسیم. با این روش تغییرات وزن را به‌ صورت معنی‌دار و عینی درک خواهیم کرد و به‌ صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به یک خودتنظیمی طولانی‌مدت خواهیم رسید. در همین‌جا باید تاکید کنم مطلقا نباید بیش از هفته‌ای یک‌ بار روی ترازو بروید. توزین بیش از هفته‌ای یک‌ بار ایجاد وسواس و استرس می‌کند. پس حتی اگر روز جمعه دارای افزایش وزن قابل‌ توجهی بوده‌اید حتما برای توزین خود تا روز جمعه هفته بعد باید صبور باشد و وسط هفته خودتان را وزن نکنید. اگر یک‌ سال کامل این کار را انجام دادید، می‌توان گفت شما به وزن پایدار خود دست یافته‌اید.

البته افزایش یک تا سه کیلوگرمی افزایش وزن در طول یک سال اول، بعد از رژیم کاهش وزن کاملا طبیعی است و جای هیچ نگرانی نیست. اگر احتمالا مشاهده کردید که افزایش وزنتان بیش از این مقدار است و قادر به کنترل آن نیستید با مشاور خود مشورت کنید.


منبع:جام جم