تاریخ : 10:33 - 1399/08/21
کد خبر : 279636
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

پرستاران حتی مرخصی استعلاجی هم ندارند

پرستاران حتی مرخصی استعلاجی هم ندارند

نیروهای پرستاری در کنار پزشکان، تیم مدافعان سلامت را در مبارزه با کرونا تشکیل می‌دهند، این در حالی است که بیش از ۳۲ هزار نفر از پرستاران درگیر این ویروس شده‌اند.

 با گذشت ۹ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور و شرایطی که هم اکنون درگیر آن هستیم، باعث شده تا کادر درمانی بیمارستان‌ها که شامل نیروهای پرستاری هم می‌شود، تا حدود زیادی خسته و کم رمق شوند. در واقع، این نیروها همزمان می‌بایست علاوه بر ارائه خدمات درمانی و مراقبتی از بیماران، مراقب خودشان هم باشند. از طرف دیگر، مشکلات معیشتی و هزینه‌های زندگی و عدم پرداخت به موقع مطالبات و…، دست به دست هم داده تا مدافعان سلامت، دچار فرسودگی جسمی و روحی شوند.


در این بین، وضعیت پرستاران به مراتب سخت‌تر از کادر پزشکی است. زیرا، نیروهای پرستاری در عین حال که وقت بیشتری را در کنار بیماران سپری می‌کنند، در مقابل از مزایای کمتری برخوردار هستند و همین مسئله، آنها را کم انگیزه ساخته است.


در حال حاضر استاندارد نیروی پرستاری به ازای هر تخت در ۲۴ ساعت حدود ۰.۷ تا ۰.۸ است و فاصله زیادی با ۲.۵ نفر وجود دارد. در نتیجه پرستار با این همه بیمار مواجه است و رسیدگی‌ها در برخی موارد ممکن است رضایت بخش نباشد.


بر این اساس، ۲.۵ نیروی پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت باید وجود داشته باشد که ۱.۸ آن نیروهای دانشگاهی و ۰.۷ آن شامل نیروهای گروه پرستاری مثل اتاق عمل و هوشبری و کمک پرستار خواهد بود. این استاندارد ویژه ایران تعریف شد و از کف استانداردهای موجود جهانی، حتی یک نفر کمتر است و حداقل استاندارد جهانی ۳ تا ۳.۵ پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت است.


این در حالی است که علاوه بر کمبود نیروی پرستاری، مشکلات دیگری نیز در مسیر خدمت پرستاران وجود دارد که شاید اگر حل و فصل شود، بتوان امیدوار بود که انگیزه‌های پرستاران دوچندان شود و در نتیجه آن، مراقبت‌ها نیز کیفی‌تر شود.


شاید شنیدن دیدگاه‌ها و نظرات چند تن از مدیران پرستاری در بیمارستان‌های دولتی تهران، ما را بیشتر با مشکلات کادر پرستاری آشنا سازد.


زهرا قاضی مدیر پرستاری بیمارستان بهارلو، گفت: مهم‌ترین مسئله ما استعلاجی همکاران است که در نبود آنان با کمبود نیرو مواجه می‌شویم. از دانشگاه می‌خواهیم در این زمینه به بیمارستان‌ها کمک کند.


سوریا بابایی مدیر پرستاری بیمارستان سینا با اشاره به فرآیند جذب نیروهای جدید، اظهار داشت: ما با چالش جبران نیرو به خصوص در شیفت‌های عصر و شب روبرو هستیم. البته برای جذب نیرو مساعدت شده اما پروسه پذیرش آنها زمان‌بر است. همچنین نیروهای شرکتی، درخواست تبدیل وضعیت دارند.رؤیا مجیدی مدیر پرستاری بیمارستان بهرامی، به مشکل پذیرش گرفتن بیمارستان‌های تک تخصصی اشاره کرد و از مسئولان دانشگاه خواست، در این زمینه راه‌حلی ارائه دهند.


فریبا نوری مدیر پرستاری بیمارستان آرش نیز تسریع در فرآیند جذب نیرو را خواستار شد و گفت: در این مدت ما به مادران پرخطر مبتلا به کرونا خدمت ارائه کردیم و گاهی مجبور شدیم از بیمارستان‌های دیگر کمک بگیریم. در حال حاضر مهم‌ترین مسئله ما در زمینه نیروی انسانی است.
معصومه دلاور مدیر پرستاری مرکز قلب، با اشاره به وقت گیری ارائه آمار به مراکز و سامانه‌های مختلف، افزود: ورود اطلاعات به سامانه‌های مختلف، وقت زیادی را از همکاران می‌گیرد. درحالی‌که می‌توان این سامانه‌ها را ادغام کرد. کادر پرستاری از نظر روحی و روانی خسته شده‌اند ما باید تلاش کنیم انگیزه آنان را تقویت کنیم.


زهرا مختاری مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانیِ یاس، پیشنهادهایی را در خصوص جبران ذخیره مرخصی کادر پرستاری مطرح کرد و گفت: طبق قانون فقط ۱۵ روز از مرخصی‌ها ذخیره می‌شود، در حالی که کارکنان بعضی بخش‌ها امکان استفاده از مرخصی را ندارند، لذا پیشنهاد می‌دهم جایگزینی برای آنان در نظر گرفته شود.
لیلا ساعدی مدیر پرستاری بیمارستان امیراعلم، با بیان اینکه بیمارستان امیراعلم در این بحران، همپای سایر بیمارستان‌ها خدمت می‌کند به مسئله کمبود بیماریار در این مرکز اشاره کرد.
مهین سعیدی مدیر پرستاری بیمارستان شریعتی نیز با قدردانی از معاون توسعه و مدیران این مجموعه در حمایت از بیمارستان‌ها، گفت: همکاران ما خسته‌اند و نیاز به استراحت دارند. کاش به مناسبت روز پرستار، خبر برقراری فوق‌العاده ویژه را به کادر درمان بدهیم، و تقدیرنامه‌ای را به امضای رئیس و معاونان دانشگاه به همکاران اهدا کنیم. همچنین با توجه به شرایط موجود لازم است حداقل دو دست لباس را برای همکاران تأمین کنیم.


طاهره آشتاب مدیر پرستاری بیمارستان رازی، بیشترین چالش این بیمارستان را انتقال به ساختمان جدید دانست و گفت: در صورت تأمین نیرو، این بیمارستان می‌تواند باری از دوشِ دانشگاه بردارد.


اعظم زینعلی مدیر پرستاری بیمارستان روزبه، گفت: مهم‌ترین مسئله ما ارجاع بیماران قضائی است که مشکلاتی را برای همکاران ایجاد می‌کنند.تهمینه ناجی مدیر پرستاری بیمارستان ضیائیان، از تعامل نزدیک تیم معاونت توسعه و بیمارستان‌ها در این برهه قدردانی کرد و گفت: کووید ۱۹ باعث شد نظارت حوزه پرستاری در قسمت‌های مختلف بیمارستان بیشتر شود. در این بیمارستان به ازای هر فوتی آسیب شناسی انجام می‌شود تا کیفیت خدمات پرستاری حفظ شود.


فریده آژیر مدیر پرستاریِ بیمارستان فارابی با اشاره به ابتلای همکاران این بیمارستان به کووید ۱۹، گفت: همکاران درخواست دارند کارانه کووید ۱۹ به کادر اتاق عمل این مرکز نیز اختصاص یابد.


پرستو آریاملو مدیر پرستاری مجتمع بیمارستانی امام خمینی، با اشاره به رضایتمندی بیش از ۹۰ درصد کارکنان مجتمع بیمارستانی امام از حمایت‌های دانشگاه علوم پزشکی تهران، گفت: اگر نارضایتی هم بوده به دلیل مشکل محاسباتی خودمان در بیمارستان بوده است.
نازیلا خلیل‌زاده مدیر پرستاری مرکز طبی کودکان، خواستار اجرای سامانه هوشمند شیفت بندی و بهره‌وری پرستاران شد.


نیروهای پرستاری در این روزهای کرونایی که وضعیت هم بغرنج‌تر از ماه‌های قبل شده است، به شدت خسته و فرسوده‌اند. آنها هم نیاز به شارژ روحی دارند و شاید بهترین خدمت به پرستاران، توجه به خواسته‌های معقول آنها برای بالا بردن انگیزه خدمت باشد.



 


منبع : سلامت نیوز