تاریخ : 12:56 - 1399/08/21
کد خبر : 280274
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

واکسن کرونا اقتصاد را تکان داد

واکسن کرونا اقتصاد را تکان داد

خبر امیدوارکننده کشف واکسن کرونا، توانست تاثیر شایانی بر بالا و پایین رفتن قیمت‌ها در بازارهای جهانی بگذارد که بر همین اساس طلا بیشترین ریزش چند سال اخیر را پشت سر گذاشت و بازارهای دلار و سهام در ایالات متحده و بسیاری از کشورها یکپارچه سبزپوش شدند.

به گزارش کارگر آنلاین،به نفت هم که تا هفته قبل متاثر از نتایج انتخابات آمریکا با کاهش قیمت مواجه شده بود، در یکی دو روز اخیر با رشد درخوری همراه شد و به بالای ۴۰ دلار در هر بشکه رسید.حدود یک سالی است بازارهای مالی و دارایی جهانی اعم از (نفت، طلا، دلار و سهام)متاثر از همه‌گیری ویروس کرونا شرایط نابسامانی را پشت سر می‌گذارند و سردرگرمی محسوسی در معاملات آنها به چشم می‌خورد.از سوی دیگر میزان تقاضا در آنها تا حد زیادی کاهش یافت که کارشناسان قطع راه‌های ارتباطی و افت روابط تجاری میان دولت‌ها را عامل اصلی این مهم می‌دانند. در هر حال تحلیلگران بر این باورند روند بازارهای جهانی به فرض مهار کرونا شکل متعادل‌تری به خود خواهد گرفت و تقاضا در آنها افزایش می‌یابد.
بررسی افت‌وخیز بازارهای جهانی
مهم‌ترین خبری که توانست مانند بمبی در دنیا سروصدا کند، نتایج امیدبخش از کشف واکسن کرونا بود که بازارهای مالی نیز متاثر از آن به شکل قابل توجهی دستخوش تغییرات قیمتی شدند. بر همین اساس قیمت طلا در معاملات تحت تاثیر این خبر و قوی شدن ارزش دلار، با بالاترین ریزش قیمت در هفت سال اخیر رو‌به‌رو شد و حدود 100 دلار سقوط کرد. بر اساس و به نقل از بلومبرگ، بهای معاملات اونس طلا در بازار نیویورک 97 دلار و 30 سنت معادل حدود پنج درصد سقوط کرد و در 1854 دلار و 40 سنت بسته شد که این بزرگترین کاهش قیمت یک روزه به دلار از ژوئن سال 2013 تاکنون بوده است.اضافه بر آن رویترز هم اشاره کرده است، تنش‌های تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا ممکن است بار دیگر شعله‌ور شود که همین عامل از یک سو و خبر واکسن از سوی دیگر، منجر به بالا رفتن ارزش دلار شد. به علاوه اتحادیه اروپا با انتقاد از رویکرد آمریکا در مذاکرات و اشاره به پیشرفت اندک در مذاکرات طرفین اعلام کرده است، حدود چهار میلیارد دلار تعرفه تجاری بیشتر بر روی واردات خود از آمریکا وضع خواهد کرد. پیش از این هم سازمان تجارت جهانی در پرونده شکایت اتحادیه اروپا از آمریکا، حق را به این اتحادیه داده بود.با این حال اتحادیه اروپا اعلام کرده است در صورتی که آمریکا از موضع قبلی خود در اضافه کردن تعرفه‌ها عقب‌نشینی کند، تعرفه‌های جدید اروپا نیز ملغی خواهد شد که این عوامل می‌تواند نرخ دلار را با تغییرات گسترده‌ای مواجه کند.در ادامه نفت برنت هم با افزایش بیش از یک درصد، به حدود 43 دلار و نفت دبیلو تی آی هم با افزایش قیمت قابل توجه به 40 دلار در هربشکه رسید.قابل ذکر است اعلام خبر فایزر و بایون‌تک مبنی بر موثر بودن 90 درصد از واکسن کرونا بازار سهام آمریکا و بسیاری از کشورهای را با جهش قابل توجهی مواجه کرد. مهر در گزارشی به نقل سی‌ان بی اسی اعلام کرد، شاخص داوجونر بیش از پنج درصد افزایش یافت که این بالاترین مقدار از سطح تاریخ خود است. از نظر وال‌استریت هم اعلام این خبر به‌عنوان نشانه‌ای از این تلقی می‌شود که صنعت دارویی جهان به زودی راهی مطمئن برای کنترل ویروس کرونا خواهد داشت.شایان ذکر است خبر فوق بر بازار سهام سایر کشورها هم اثر مثبت گذاشت، بورس ژاپن و کشورهای شرق آسیا هم یکپارچه سبزپوش شدند. در ادامه آمده است که سهام ایرلاین‌های آمریکا نیز با جهشی دو رقمی روبه‌رو شدند. این در حالی است که سهام غول هواپیماسازی آمریکا، بوئینگ هم بیش از 14 درصد جهش کرد. گفتنی است ایرلاین‌های آمریکا بیش از همه شرکت‌های دیگر از پاندمی کرونا و تعطیلی مسافرت آسیب دیده‌اند و تنها در دو فصل اخیر بیش از 20 میلیارد دلار ضرر کرده‌اند.


منبع : سلامت نیوز