تاریخ : 16:13 - 1399/08/21
کد خبر : 280926
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بورس امروز، سود یکسال بانک را یک ماهه می دهد

بورس امروز، سود یکسال بانک را یک ماهه می دهد

آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد شرایط کنونی بازار سرمایه حاد نیست و سود یکساله سپرده بلند مدت بانکی در یک ماه بورسی کسب شده است.

کارگر آنلاین  | فردین آقابزرگی با بیان اینکه بازار سرمایه کمامان نقد شونده ترین بازار است، در عین حال گفت: با توج به گسیل سرمایه مردمی به این بازار تجربه تلخی که داشتیم، ظرف ۴ ماه ۳۱۰ بازدهی کسب شد و این اشتباه بود.

وی در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت‌وگو، ادامه داد: عوام یکسویه به این بازار دعوت شدند؛ بدون اینکه کسی به آن تاکید کند که بایستی ریسک سرمایه گذاری را نیز باید در نظر گیرند ولی دولت تماما از این فضا بهره مند شده بود.

آقابزرگی یادآوری کرد: بازار اولیه در سال ۹۴ حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان را عاید شرکت ها کرد و این آمار در سال ۹۸ به حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان تبدیل شد؛ اما حجم معاملات در بازار ثانویه ۶۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۴ و ۱۰۰۰ و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۸ بود.

وی با تفسیر این آمار گفت: ویترین تشریفات معاملات در بازار سرمایه منابعی را عاید بنگاه های تولیدی نکرده است و اگر عرضه اولیه یکباره عطش تقاضا را پاسخ می داد، می بایست بصورت همزمان به مردم عرضه می شد اما استراتژی بر این مبنا قرار داده نشد.

آقابزرگی تریق قطره چکانی و خرد عرضه اولیه ها را به بورس موجب افزایش عطش و اشتیاق سرمایه مردمی به بورس عنوان کرد و افزود: بازار سرمایه اولویت اول است اما باید ابزارهای لازم را نیز در نظر گیریم؛ در غیر اینصورت هیجان کاذب ایجاد می شود.

این کارشناس بورس در عین حال تاکید کرد شرایط کنونی بازار سرمایه حاد نیست و ادامه داد: سود یکساله سپرده بلند مدت بانکی در یک ماهِ بورسی کسب شده و این آمار خوب است.

آقابزرگی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با تاکید بر اینکه بصورت دستوری و از پیش تعیین شده نمی توان بورس را مدیریت کرد، ادامه داد: بالغ بر ۷۰۰ هزار میلیارد تومان طرح نیمه تمام اولویت تامین منابع مالی خاصه از بازار سرمایه است اما ساز و کار اجرایی آن صورت نگرفته است.

وی اضافه کرد: در حال حاضر چاره ای جز تاخیر در عرضه اولیه نداریم و عدده ای انتظار بیجا دارند که سازمان بورس وارد این مسائل شود؛ درحالیکه فقط حفظ حقوق سهام داران وظیفه سازمان بورس است.

منبع: بازار