تاریخ : 17:23 - 1399/08/22
کد خبر : 283317
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

آغاز شمارش معکوس برای زمین خوردن یک شرکت تولیدی 66 ساله

آغاز شمارش معکوس برای زمین خوردن یک شرکت تولیدی 66 ساله

شرکت صنایع شیر پگاه که بیش از 60 سال از حیات آن در بازار تولیدی ایران می گذرد، حالا و در سایه برخی نا کارآمدی های مدیریتی با مسائل و مشکلاتی رو به رو شده که می تواند به نابودی بخش قابل توجهی از توانمندی و سرمایه های این مجموعه منتهی شود؛ شرکتی پرآوازه که در اقصی نقاط ایران شناخته شده است و برای همین زمین خوردنش خبری نگران کننده و تأسف بار است.

کارگر آنلاین | شرکت پگاه را باید بزرگترین شرکت صنعتی ایران در حوزه صنایع شیر قلمداد کرد که سهم قابل توجهی از نیاز بازار به شیر و صنایع وابسته (35 درصد) را به خود اختصاص داده است.
 
علی رغم همه اهمیت ها، این شرکت 10 هزار نفری در سال و ماه های اخیر با مشکلاتی رو به رو شده است که می تواند خسارت های سنگینی را به این مجموعه بزرگ وارد کند؛ خسارتی که البته در صورت ورود سریع مسئولان و اصلاح رویه های اشتباه بدون شک به وقوع نخواهد پیوست.
 
اگرچه در حال حاضر شرکت پگاه دارای دو سهامدار اصلی یعنی صندوق بازنشستگی کشوری با 3 عضو هیات مدیره و گروه توسعه صنایع بهشهر با دو عضو هیات مدیره است، اما هم اکنون تنها دارای دو عضو قانونی و ثبت شده است و سه عضو دیگر کماکان در اداره ثبت شرکت ها، ثبت نشده اند.
 
بررسی ها نشان می دهد که فرد جدیدی نیز از طرف صندوق بازنشستگی کشوری به شرکت پگاه جهت عضویت در هیات مدیره معرفی گردیده که توسط دستگاه‌های ذیصلاح رد شده است.
 
البته آشفتگی ها در هیأت مدیره این بنگاه عظیم اقتصادی همه نگرانی ها و مشکلات پیش روی پگاه نیست و پگاه در 29 کارخانه و شرکت زیرمجموعه خود با مشکلات ریز و درشتی دست و پنجه نرم می کند.
 
به طور مثال سندسازی و غیرواقعی بودن صورتهای مالی در شرکت پگاه فارس با بیش از سی میلیارد تومان تغییرات در صورت حساب سود و زیان باعث شده است تا نماد غفارس در بازار سرمایه بسته و معاملات آن متوقف شود؛ اتفاقی که موجب اعتراض سهامداران این شرکت بورسی، تذکر سازمان بورس و کاهش ارزش سهام کل شرکت های بورسی به مبلغ پنج هزار میلیارد تومان شده است.
 
 
 
جدا از پگاه فارس، شرکت زیر مجموعه پگاه خراسان نیز این روزها با حواشی فراوانی رو به رو است و از قرار معلوم یکی از دستگاه های نظارتی جهت جلوگیری از تخلفات و اخلال در نظام اقتصادی از شرکت پگاه خراسان در دادگستری خراسان رضوی شکایت کرده است.
 
همچنین شنیده ها حکایت از آن دارد که در پگاه تبریز نیز به دلیل نبود مدیرعامل و سرپرست متخصص، بخش بزرگی از زمین این شرکت در حال از دست رفتن است و مدیران ارشد نیز برای حل مشکل اقدام موثری انجام نداده اند.
 
در گزارشی که اخیراً «تابناک»، در مورد مشکلات و حواشی شرکت پگاه نوشته، لیست دیگری از مشکلات نیز به شرح زیر به انبوه مشکلات پگاه اضافه شده است:
• وضعیت نابسامان مدیریت سهام و بازارگردانی شرکت های بورسی پگاه،
• گزارش های ساختگی با ارقام های جهت دار،
• هزینه کردهای بدون مجوز،
• استفاده از نیروهای بازنشسته و بازخریدی در سمت های متفاوت در ستاد و شرکت های تابعه،
• دادن وام ها و پاداش های بدون مجوز،
• عدم شفافیت در هزینه های اشانتیون، ضایعات، تخفیفات، تبلیغات و حمل ونقل در بازارگسترها و
• نابسامانی در فروش داخلی،
• دریافت وجه بحساب موزعین، حسابهای باز، چک های برگشتی، مرجوعی های کیفی و عدم ارایه برنامه پس از گذشت هفت ماه از سال مالی ۱۳۹۹باعث اختلاف شدید در هیات مدیره این شرکت بزرگ و تاثیرگذار در کشور شده است تا جایی که سه عضو هیات مدیره بدون اطلاع و دعوت از دو عضو دیگر جلسات غیرقانونی هیات مدیره را برگزار کرده اند.
 
همچنین حضور مدیرانی بدون مدرک تحصیلی مرتبط و سابقه اجرایی در پست های کلیدی پگاه باعث نابسامانی و غیرعادلانه بودن نظام پرداخت حقوق و دستمزد، پرداخت بدهی ها، انتصاب های غیرقانونی و عجولانه، جهت دار با نگاه قومی، منطقه ای، خودی و غیرخودی در دو سال اخیر گردیده است.
 
استفاده غیرقانونی مدیرعامل شرکت از منزل مسکونی در زعفرانیه تهران، استفاده از شخصی در یکی از معاونت ها علیرغم اعلام کتبی دیوان محاسبات که ماموریت وی از دانشگاه به این شرکت را غیرقانونی اعلام کرده است، تخلف در یک قرارداد کارگزاری خرید نرم افزار ERP، صادرات ادامه دار ریالی و نه ارزی به کشورهای خارجی و … کار را بجایی رسانده که کلیه دستگاه های نظارتی مانند سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه هر کدام در موضوعی بنا به وظایف خود ورود نموده، ولیکن کماکان به دلیل فشار بعضی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری هیچ گونه اقدامات پیشگیرانه ای در دستور کار قرار نگرفته است.
 
ادامه این روند موجب شکل گیری پگاه های جدید (همانند پگاه فارس) و از دست دادن جایگاه 66 ساله شرکت و نابودی آن خواهد شد که بی شک ضرر و زیان این موارد در سال جهش تولید و شرایط اقتصادی و تحریمی جامعه، تنها گریبان بازنشستگان کشور را خواهد گرفت.
 
این البته همه مشکلات مورد اشاره نیست، جسته گریخته شنیده می شود که برخی کارخانه های زیر مجموعه پگاه در ماه های اخیر اقدام به تعدیل نیرو کرده اند و حتی در مواردی به جای کارگران داخلی به صورت غیر قانونی اقدام به استخدام کارگران خارجی کرده اند.
 
همچنین برخی کاربران در شبکه های اجتماعی به مسائلی نظیر عدم تخصص و تحصیلات پایین مدیران ارشد شرکت بزرگی به نام پگاه ایراد گرفته اند و مدعی هستند با چنین وضعیتی نباید انتظار بهبود عملکردها را در این مجموعه تولیدی بزرگ داشت.
 
علاوه بر این ها در شبکه های مجازی ما شاهد آن هستیم که تعداد قابل توجهی از نیروهای اخراجی و یا مشتریان این مجموعه از تولیدات و نیز نوع فعالیت مدیران شرکت پگاه گلایه مند و شاکی هستند که اشاره به همه آنها از حوصله این گزارش خارج است.
 
با این همه مواردی که از نظرها گذشت همگی ضرورت اقدام عاجل مدیران بالادستی و متولیان اقتصاد و بازار کشور را برای حل چنین مشکلاتی گوشزد می کند؛ ضرورتی که اگر به آن توجه نشود و یا در سایه تعاملات پنهان نادیده گرفته شود، طولی نخواهد کشید که مردم شاهد زمین خوردن یک شرکت تولیدی بزرگ و پر سابقه دیگر در کشور خواهند بود.
 

منبع : بازتاب