تاریخ : 17:33 - 1399/08/22
کد خبر : 283338
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

فوری/مشاور خودرویی وزیر صمت: تا انتخابات 1400 واردات خودرو آزاد نخواهد شد

فوری/مشاور خودرویی وزیر صمت: تا انتخابات 1400 واردات خودرو آزاد نخواهد شد

رضا ویسه، مشاور خودرویی وزیر صمت در خصوص احتمال ورود شرکت های خارجی خودرویی، آزادسازی واردات و خصوصی سازی شرکت های خودروسازی تا انتخابات 1400 توضیح داد.

کارگر آنلاین | هرچند که هنوز نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا اعلام نشده ولی بسیاری بایدن را رئیس جمهور بعدی می دانند. از این رو برخی معتقدند که با روی کارآمدن بایدن، ممکن است در تعاملات بین المللی کشور در حوزه اقتصاد گشایش هایی ایجاد شود. براین اساس این سوال مطرح است که به فرض کاهش محدودیت های بین المللی برای ایران ممکن است شرکت های خودروسازی دنیا مجددا اقدام به همکاری مشترک با ایران نمایند.
 
در همین خصوص رضا ویسه، مشاور خودرویی وزیر صمت معقتد است که این احتمال اساسا ممکن است. وی با بیان اینکه خودروسازی های فرانسوی در سال های گذشته به علت خروج یکباره از کشور می بایست خسارت دهند، گفت: تا زمانی که این شرکت ها جبران ضرر و زیان نکنند نمی توانند در ایران مجددا فعالیت کنند.
 
ویسه در ادامه گفت: من نمی توانم آینده را پیش بینی کنم ولی از آنجا که فعالیت مجددا این شرکت ها در ایران منوط به جبران خسارت است و بعید است آنان حاضر به این کار شوند، لذا ورود دوباره آنان به عرصه خودروسازی کشور منتفی است.
 
مشاور خودرویی وزیر صمت در خصوص اظهارات وزیر مبنی بر شکستن انحصار و احتمال بازشدن واردات خودرو خاطر نشان کرد: در شرایط تحریم آزادسازی واردات خودرو اساسا بی معنا است.
 
وی افزود: اگر به فرض همین فردا دولت تصمیم به آزادسازی واردات خودرو کند، نه منابع ارزی وجود دارد و نه قابلیت انجام این کار.
 
ویسه با تاکید بر اینکه اگر تحریم ها برداشته شود، قطعا شرایط متفاوت می شود، تصریح کرد: در همین شرایط کنونی، شرکت ها در واردات قطعه نیز با مشکل مواجه هستند چه برسد که کسی بخواهد خودرو وارد کند.
 
وی همچنین درباره واگذاری شرکت های خودروسازی به بخش خصوصی واقعی نیز با اشاره به اینکه در حال حاضر سهام غالب شرکت های خودروسازی در اختیار بخش خصوصی است، گفت: مدیریت شرکت های خودروسازی در اختیار دولت است که با توجه به شرایط کنونی کشور، دولت این مدیریت را رها نخواهد کرد.
 
منبع: خط بازار