تاریخ : 02:10 - 1399/08/23
کد خبر : 283797
سرویس خبری : فرهنگی
 

استخدام کارگران جنگی توسط صدام

استخدام کارگران جنگی توسط صدام

جنگ تحمیلی عراق علیه ایران از سایه‌روشن‌های پرشماری برخوردار است که استخدام کارگران توسط صدام یکی از بخش‌های کمتر گفته شده در این زمینه به‌شمار می‌رود.

روز بیست و سوم آبان ماه سال ۱۳۶۱ یکی از روزهایی است که در آن روزنامه ها و خبرگزاری مطالب متعددی درباره به کارگیری کارگران سودانی در جنگ علیه ایران گزارش هایی منتشر کرده اند. در کتاب بیست و دوم از روزشمار  جنگ تحمیلی عراق علیه ایران که به عملیات محرم اختصاص دارد، در همین باره آمده است:
 
«رژیم عراق در پی شکست های اخیر خود به ویژه در عملیات های مسلم بن عقیل(ع) و محرم و مواجه شدن با کمبود نیرو، دست نیاز به سوی دانشجویان خارج از کشور عراق و تعدادی از کشورهای منطقه دراز کرده است. خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از محافل دانشجویی عراق اعلام کرد است است: «دولت عراق با ارسال احضاریه برای دانشجویان عراقی خارج از کشور، از آنان خواسته است با رها کردن درس خود در هر مرحله ای که هستند، برای شرکت در جنگ به بغداد مراجعه کنند.
 
بنا بر گزارش وقت خبرگزاری جمهوری اسلامی از الحزایر به نقل از محافل دانشجویان عراق، این تقاضا با مخالفت اغلب دانشجویان مواجه شده است.
 
همچنین به گزارش خبرگزاری رسمی لیبی از خارطوم (پایتخت سودان)، امروز ۲۰۰۰ سرباز سودانی برای شرکت در جنگ علیه ایران وارد بغداد شدند. سرهنگ عثمان الظاهر، رئیس کمیته انتخاب سربازان سودانی، ضمن اعلام این خبر افزود: هم اکنون تلاش برای گسترش کمیته استقبال در جریان است تا این کمیته بتواند نقش خود را به طور کامل ایفا کند.
 
از سوی دیگر، دبیر کل جبهه مردمی - سوسیالیستی سودان که از مخالفان حکومت این کشور است، در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در لیبی، درباره اجیر کردن افراد سودانی و نحوه به کار گرفتن آنان در جنگ گفت: «سفارت عراق در سودان با پرداخت ۶۰۰۰ دلار، اقدام به استخدام کارگر سودانی می کند و آنها را پس از یک هفته آموزش نظامی، به جبهه ها اعزام می کند.» 
 
وی افزود: «ارتش عراق به ازای ۶ ماه خدمت، به هر افسر سودانی ۴۵ هزار دلار و به هر سرباز اردنی ۳۰ هزار دلار پرداخت می کند.»
 
 همچنین براساس برخی گزارش های منابع خبری، کشورهای کویت، اردن و یمن شمالی نیز تعدادی نیرو به کشور عراق اعزام کرده اند.»
 
 

منبع : ایسنا