تاریخ : 11:14 - 1399/08/24
کد خبر : 286768
سرویس خبری : فرهنگی
 

حجت الاسلام فیرحی تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود

حجت الاسلام فیرحی تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود

مرحوم حجت الاسلام تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود. وی ارزشها و باورها و رفتارهای اسلام را تا حدود زیادی در خود عینیت بخشیده بود به ویژه در بعد اخلاقی و رفتاری.

به گزارش کارگر آنلاین، ابراهیم برزگر استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی به مناسبت درگذشت حجت الاسلام داود فیرحی یادداشت کوتاهی نوشته که در ادامه می‌آید:

مرگ، علی رغم تکرارپذیری آن همیشه تازگی و غافل‌کنندگی خود را حفظ کرده و می‌کند. مرگ دکتر داود فیرحی نیز غافلگیرکننده و اندوهناک بود.

دکتر فیرحی تابلوی زیبایی از ابعاد حقیقت دین اسلام بود. وی ارزشها و باورها و رفتارهای اسلام را تا حدود زیادی در خود عینیت بخشیده بود به ویژه در بعد اخلاقی و رفتاری. هیچ گاه خشونت عملی در سلوک ایشان حتی در قبال کسانی که دیدگاهشان را قبول نداشت دیده نشد، هیچ گاه تیزی زبانی در مجادلات نظری سیاست و یا سیاست عملی از ایشان دیده نشد، حتی زمانی که وی را در کتابش به نام ملاحظات درباره دانشگاه مورد نقد و تمسخر قرار داد، مقابله به مثل نکرد و کریمانه عبور کرد.

وی در عمل نشان دارد که اخلاق و تهذیب نفس باید در کنار علم و تعلیم و تعلم گام به گام پیش رود.حتی اخلاق بر علم تقدم دارد. انسان محقق باید همواره به خودش هم برسد و مدام از آن غبارروبی کند و ضمیر را آماده پذیرش اخذ معارف کند لیس العلم بالتعلیم انما هو نور یقذف الله فی قلب من یشاء.

انسان محقق باید سعه صدر داشته باشد و مدارا در عرصه نظر و به ویژه در سیاست عملی داشته باشد متاعی که جامعه ایرانی امروز بسیار به آن نیازمند است.

دکتر فیرحی اندیشه‌ها و نوآوری‌هایی در کتب و مقالات و سخنرانی‌های خود مطرح کرده است فضای عاطفی ناشی از مرگ سوزناک و خسارت بار علمی وی برای جامعه دانشگاهی و حوزوی نباید منجر به جلوگیری از نقد این این دیدگاه‌ها شود. چه بسا برخی از این دیدگاه‌ها از جهاتی قابل نقد جدی باشد.

وی همواره در حال شدن و نوشوندگی بود و خود از این نقدها استقبال می‌کرد و با لبخند و سعه صدر از آن استقبال می‌کرد و به فکر فرو می‌رفت. خود حقیر به عنوان ناقد در نقد کتاب فقه سیاسی معاصر جلد دوم ایشان در دانشگاه تربیت مدرس آن را تجربه کردم.

این نکته نیز برای ارادتمندان و شاگردان ایشان تذکار مهمی است که وی قدیس و بت نسازند حتی خود ناقد باشند و از ناقدان دیگر نهراسند. این خدمتی بزرگ به تکمیل پروژه فکری ناتمام ایشان و حل معمای سنت و مدرنیته در ایران اسلامی است که دغدغه اصلی وی بود.

خدایش رحمت کناد..فاتحه مع صلوات
 


منبع : مهر