تاریخ : 13:41 - 1399/08/24
کد خبر : 287526
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"با تجربه شخصی نسخه واحد برای مبتلایان به کرونا نپیچید"

"با تجربه شخصی نسخه واحد برای مبتلایان به کرونا نپیچید"

عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با انتقاد از انتشار سریع تجربیات شخصی و اطلاعات غلط و بدون پایه و اساس علمی درباره درمان کرونا در بین مردم گفت: نمی‌توان صرفا تجربه شخصی یک فرد در درمان این بیماری را به کل جامعه تعمیم داد.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر مژگان تن ساز استادیار و استاد دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هشدار داد: نباید به توصیه های غیر علمی افرادی که تخصص و تجربه ای در درمان کرونا ندارند، اکتفا کرد و صرفا باید با متخصصان این حوزه برای درمان مشورت کرد.
وی افزود: پیروی از توصیه های سبک بهتر زندگی برای افزایش ایمنی بدن می تواند به میزان قابل توجهی برای کنترل بیماری اثرگذار باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تاکید بر این که برای استفاده از برخی داروهای طب سنتی شواهد بالینی وجود دارد، از انجام کارآزمایی های بالینی بر برخی داروهای طب سنتی خبر داد.
تن ساز با یادآوری این که تاثیر داروی منتسب به امام موسی کاظم(ع) برای درمان کووید ۱۹ هیچ سند علمی ندارد، خاطرنشان کرد: این دارو در مرحله تحقیق و کارآزمایی قرار دارد.
وی با بیان این که کرونا یک بیماری هزار چهره است و از طرفی بیماری های ویروسی درمان قطعی ندارند، اظهار داشت: تنها موضوعی که می تواند در عوارض بیماری نقش داشته باشد، سیستم ایمنی و واکنش بدن به ویروس است.
تن ساز تاکید کرد: کرونا می تواند برای برخی افراد بیماری جدی و بسیارخطرناکی تلقی شود.
وی پیشگیری را مقدم بر درمان و توجه به رعایت توصیه های بهداشتی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی را ضروری دانست.
عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با یادآوری این که هنوز دارو و درمان قطعی برای کرونا وجود ندارد، خاطرنشان کرد: درمان هایی همانند بخور جوش شیرین شواهد بالینی قطعی برای کنترل و درمان بیماران ندارد.
تن ساز توضیح داد: پیروی از توصیه های غذایی برای تقویت سیستم ایمنی می تواند برای پیشگیری از ابتلا یا کنترل روند پیشرفت بیماری به میزان قابل توجهی کمک کننده باشد.
مصرف خودسرانه آسپرین خطرناک است
دکتر پوریا شجاعی متخصص مراقبت‌های ویژه بیمارستان امام حسین (ع) نیز ضمن ابراز نگرانی از وضعیت بحرانی کووید ۱۹ در کشور اظهار داشت: یکی از مشکلات اصلی در مبتلایان به کرونا مصرف خودسرانه داروهاست، چرا که احتمال خطرات این اقدام ممکن است از مزایای آن بیشتر باشد.
وی با بیان این که ویتامین سی مورد نیاز بدن را می توان از طریق مواد غذایی تامین کرد، خاطرنشان کرد: برای پیشگیری و درمان کرونا، بهتر است از منابع طبیعی و غذاهایی که منبع غنی این ویتامین هستند، استفاده شود. همچنین افرادی که تغذیه مناسبی دارند نیازی به مصرف مکمل های دارویی ویتامین سی ندارند.
این متخصص به مبتلایان به کرونا توصیه کرد: در دوران بیماری بهتر است از قرص های جوشان ۵۰۰ استفاده شود و افرادی که دارای کمبود ویتامین سی در بدن هستند هم می توانند از مکمل ها استفاده کنند.
شجاعی با یادآوری این که قرص آسپرین نیز در بیماران باید با احتیاط مصرف شود، گفت: مصرف خودسرانه آسپرین می تواند خطرناک باشد وحتما این دارو نیز باید با تجویز پزشک استفاده شود.
وی با بیان این که قرص آسپرین تحت هر شرایطی باید با تجویز پزشک معالج مصرف شود، تصریح کرد: مصرف آسپرین در افراد سالمند چنانچه با صلاح دید و تجویز پزشک باشد، باید در دوران اپیدمی کرونا هم استمرار داشته باشد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره موضوع ورود داروی درمان معده به پروتکل درمانی برای کرونا ویروس، گفت: مطالعاتی هم در ایران و هم در دنیا در زمینه درمان سرپایی بیماران با دیگر داروها همانند فاموتیدین و ملاتونین انجام شده است بنابراین استفاده از این دارو در زمان ابتلا به بیماری هیچ منعی ندارد.


منبع : سلامت نیوز