تاریخ : 16:15 - 1399/08/25
کد خبر : 291715
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"واکسن آنفلوآنزا هنوز برای عموم مردم در دسترس نیست"

"واکسن آنفلوآنزا هنوز برای عموم مردم در دسترس نیست"

مدیر دارو و فرآورده‌های بیولوژیک معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی البرز گفت: واردات واکسن آنفلوآنزا مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته پیش نرفته است بنابراین ناچاریم از میان اولویت های اعلام شده نیز اولویت بندی کنیم. به همین دلیل بین زنان باردار و بیماران دیابتی که هر دو باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، زنان باردار اولویت بیشتری دارند.

به گزارش کارگر آنلاین،  دکتر امیر بقایی با اشاره به افزایش واردات واکسن آنفلوانزا به کشور، اظهار کرد: هر ساله یک میلیون و ۵۰۰ هزار دز واکسن آنفلوآنزا به کشور وارد می‌شد ولی با توجه به شرایط کنونی کشور و درگیری مردم با ویروس کرونا بنا شد این میزان به ۲۰ میلیون دز افزایش یابد.

وی ادامه داد: تا کنون ۲.۵ میلیون دز از این واکسن وارد کشور شده و با توجه به اولویت بندی صورت گرفته بین گروه‌های هدف توزیع شده است.

وی توضیح داد: با توجه به اعمال تحریم، بلوکه شدن پول‌های ایران و نوسانات ارزی، واردات این واکسن مطابق پیش بینی‌های صورت گرفته پیش نرفته است بنابراین ناچاریم از میان اولویت های اعلام شده نیز اولویت بندی کنیم. به همین دلیل بین زنان باردار و بیماران دیابتی که هر دو باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند، زنان باردار اولویت بیشتری دارند.

وی اضافه کرد: هر چند موفق به واردات میزان پیش بینی شده این واکسن نشده‌ایم ولی تا کنون هم تقریباً دو برابر سال گذشته واردات واکسن آنفلوآنزا داشته‌ایم.

بقایی با اشاره به اینکه واکسن در حال حاضر به میزان کافی وجود ندارد، تصریح کرد: تدابیری اندیشیده شده است که تأمین واکسن آنفلوآنزا انجام شود با این تفاسیر تزریق واکسن ادامه پیدا خواهد کرد. تا پایان بهمن ماه فرصت برای تزریق واکسن وجود دارد.

این مسئول در ادامه با اشاره به وضعیت توزیع انسولین نیز گفت: در حال حاضر هیچ مشکلی برای خرید انسولین ویال وجود ندارد و تنها انسولین‌های قلمی طبق سهمیه هر استان در بین داروخانه‌های منتخب توزیع می‌شود.

وی توضیح داد: در حال حاضر انسولین قلمی در ۴۴ داروخانه منتخب البرز که اسامی و آدرس آنها در سایت معاونت غذا و داروی استان قابل مشاهده است، موجود است.


منبع : ایسنا