تاریخ : 16:52 - 1399/08/25
کد خبر : 291881
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان مشخص شد و آنالیز قیمت هر سهم سهام دولتی در این خبر ارائه می شود.

کارگر آنلاین | قیمت پایانی هر واحد از دارایکم با کاهش 0.73 درصدی نسبت به روز گذشته 19 هزار و 23 تومان معامله شد تا ارزش 200 واحد از اولین ETF دولتی به 3 میلیون و 804 هزار و 600 تومان کاهش پیدا کند. البته در معاملات روز جاری آخرین قیمت معامله شده برای هر واحد از دارایکم با 3.01 درصد افت نسبت به روز معاملاتی قبل به 18 هزار و 586 تومان کاهش یافت.

 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

 

۵درصد؛ افت قیمت صندوق‌های ETF

صندوق‌های ETF «سهامی» به طور متوسط با افت ۲.۵درصدی قیمت‌ها مواجه شدند.

 

پالایشی یکم وارد پرتفوی سهامداران شد

در خصوص پالایش یکم، سهم در اکثر کارگزاری‌ها وارد پرتفوی سهامداران شده، آنهایی هم که نشده احتمالا طی یکی دو روز آینده وارد خواهد شد. (در صورت عدم ورود صندوق به پرتفو، با کارگزارتان تماس بگیرید.)

 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

 

میزان زیان خریداران صندوق پالایشی/ عامل این زیان کیست؟

با نزدیک شدن به زمان مهلت یک ماهه از پایان پذیره نویسی صندوق پالایشی، سوال بسیار مهم سهامداران در خصوص سودآوری صندوق پس از این مهلت است.

 

قابل ذکر است از روز شروع پذیره نویسی که به 5 شهریورماه برمی گردد، سهام دو شرکت پالایشگاه اصفهان و پالایشگاه تهران هر کدام با افت قریب به 45 و 56 درصد مواجه بودند که البته با درنظر گرفتن تخفیف 30 درصدی از سوی دولت، این زیان به 24 و 46 درصد کاهش یافته است.

 

در جدول زیر اطلاعاتی در خصوص قیمت چهار سهم «شپنا»، «شبندر»، «شتران» و «شبریز» در روز پیش از پذیره نویسی یعنی چهارم شهریورماه، قیمت با اعمال 30 درصد تخفیف دولت و همچنین قیمت پایانی روز جاری آورده شده است.

 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

 

همانطور که مشاهده می شود حتی با اعمال تخفیف 30 درصدی از سوی دولت نیز همچنان سهام دو شرکت پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران با افت قیمت قابل توجه روبرو هستند که این موضوع سودآوری صندوق پالایشی را زیرسوال برده است.

 

اما یکی از اساسی ترین موضوعات بحث برانگیز در خصوص عدم سودآوری این صندوق، علت و عوامل افت شدیدی قیمت سهام پالایشی و در کل افت شاخص بورس از ابتدای شهریورماه تا کنون است.

 

نگاهی کوتاه به وقایع اتفاقیه در روزهای پایانی مردادماه و پیش از زمان عرضه صندوق پالایشی سرنخ افت بورس را به وزارت نفت می رساند.

 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

 

 

ماجرا از آن جا شروع شد که در تاریخ 20 مردادماه رئیس سازمان خصوصی سازی خبر از عدم عرضه صندوق پالایشی داد. پیش از انتشار این خبر در روز 20 مرداد شاخص بورس تهران که 25 هزار واحد رشد را ثبت کرده بود به ناگاه با افت 40 هزار واحدی مواجه شد. موضوع به اینجا ختم نشد و اخباری منتسب به دو وزیر اقتصادی دولت در بین فعالان بازار سهام به سرعت منتشر شد که وزیر نفت آمادگی برای تاسیس صندوق پالایشی‌ها را اعلام و بیان کرد کوتاهی از سمت وزارت اقتصاد رخ داده است.

 

وزیر اقتصاد هم کم کاری وزارت نفت را عامل اصلی روی گرداندن سازمان خصوصی سازی از عرضه سهام پالایشی در قالب صندوق به بلوکی عنوان کرد.

 

این دادوستدها میان دو وزارت خانه رفته رفته بالا گرفت تا جایی که سرانجام تصمیم به عرضه سهام پالایشی در قالب صندوق ETF دارا دوم گرفته شد. اما از همان روز بی اعتمادی عجیبی میان سهام‌داران حقیقی و بعضا تازه وارد بازار سرمایه شکل گرفت که حتی خبر بازگشت ETF ها هم نتوانست جلوی ریزش بهمن‌ وار شاخص بورس را بگیرد و شد آنچه شد.

 

در نتیجه تاخیر در اجرا و اقدام به موقع از سوی وزارت نفت در خصوص تاسیس صندوق پالایشی سبب از بین رفتن اعتماد سهامداران بورس تهران شد که این موضوع به سرعت به کل بازار سرایت کرده و جو نا اطمینانی را بر معاملات غالب نمود.

  صندوق پالایش یکم در چه مرحله‌ای قرار دارد؟

پالایشی یکم به عنوان دومین صندوق قابل معامله دولتی (ETF)، از چهار شرکت پالایشی تشکیل شده است. پذیره‌نویسی این صندوق، ۵ شهریورماه سال جاری آغاز شد و عموم مردم با استفاده از کدملی خود می‌توانستند نسبت به خرید یا پذیره‌نویسی دارا دوم اقدام کنند.

 

ارزش صندوق etf دارا یکم امروز یکشنبه 25 آبان

 

در پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، هر شخص حقیقی می‌توانست با استفاده از کدملی خود تا سقف پنج میلیون تومان، واحدهای این صندوق را خریداری کند و محدودیت سنی برای خریداران وجود نداشت. اشخاصی که در اولین مرحله از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق واسطه‌گری مالی یکم شرکت کرده‌ بودند، قادر به خرید تنها سه میلیون تومان از واحدهای این صندوق با تخفیف ۲۰ درصدی بودند.

 

اشخاص برای شرکت در پذیره‌‌نویسی صندوق پالایشی یکم، نیازی به دریافت کد بورسی نداشتند، اما باید توجه داشت که برای انجام معاملات این صندوق، ثبت‌نام در سامانه سجام و دریافت کد بورسی ضروری است.

 

به گفته داود رزاقی، مدیر صندوق پالایش یکم، در مجموع ۱۳ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان از واحدهای صندوق پالایش یکم به فروش رسید و کل پولی که به دلیل مغایرت به مردم برگشت داده شد، حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان بود و در واقع از کل ارزش صندوق دارا دوم یا همان پالایش یکم به ارزش ۶۲ هزار میلیارد تومان در نهایت ۱۳.۸ هزار میلیارد تومان یعنی ۲۰ درصد به فروش رسیده است.

 

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم، ۳۰ شهریورماه پایان یافت و خریداران واحدهای این صندوق تا یک ماه، قادر به انجام معامله نیستند. باتوجه به نزدیک شدن به پایان ماه جاری، احتمال بازگشایی این نماد در روزهای پایانی ماه وجود دارد.

 

 

 

در حال حاضر، نماد صندوق پالایشی یکم به پرتفوی افرادی که در پذیره نویسی آن شرکت کرده‌اند، اضافه شده است. این در حالی است که برخی از سهامداران اذعان کرده‌اند که نماد پالایشی یکم در پرتفوی آنها قرار نگرفته است. داود رزاقی در پاسخ به این مشکل گفت: ما طبق آخرین آمار و مغایرت‌گیری از پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق پالایش یکم، آمار را به کارگزاری‌ها و بانک‌های عامل اعلام کردیم و کسانی که این واحدها را از طریق کارگزاری و یا بانک خریداری کردند، باید به کارگزاری خود و یا بانک مراجعه کنند. اما در عین حال باز هم پیگیری می‌کنیم، تا اگر نماد پالایش در پرتفوی عده‌ای قرار نگرفته، این کار صورت گیرد.

 

در معاملات هفته گذشته، سهامداران به نمادهای پالایشی توجه کردند و با پایان یافتن معاملات در روز چهارشنبه، تخفیف صندوق پالایشی یکم به ۱۷ درصد رسید.

 

۲۰ درصد از افراد در پذیره‌نویسی صندوق پالایش یکم شرکت کردند و حدود ۱۳ هزار میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان از واحدهای دومین صندوق قابل معامله دولتی به فروش رسید.