تاریخ : 10:12 - 1399/08/26
کد خبر : 293457
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا"

"راهکارهایی برای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران کرونا"

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با بیان اینکه با توجه به دستورات غذایی ساده می توان سیستم دفاعی بدن را همیشه آماده نگه داشت، گفت: برای تقویت سیستم دفاعی بدن نباید در مصرف مواد غذایی و مکمل ها تفریط کرد و بدن را در شرایط مخاطره و در معرض عوارض مختلف قرار داد.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر حمیدرضا طغیانی  در خصوص راهکارهای تقویت سیستم ایمنی بدن در دوران همه گیری کرونا، اظهار کرد: برای تقویت سیستم ایمنی بدن در درجه اول باید مراقب ساعت بیولوژیک بدن باشیم، درحالی که بسیاری از افراد به خاطر محدودیت های ناشی از همه گیری کرونا، ساعات زیادی در منزل هستند و تا دیر وقت بیدار می مانند، اما دیر خوابیدن باعث به هم خوردن ساعت بیولوژیک و تضعیف سیستم دفاعی بدن می شود.

متخصص تغذیه و رژیم درمانی با تاکید بر اهمیت توجه به چرخه منظم خواب و خواب شبانه، گفت: برخی افراد به دلیل چرخه معیوب خواب، شب ها تا دیر وقت بیدار می مانند و صبح تا ساعت ۱۰ تا ۱۱ خواب هستند، در این شرایط تکلیف آنچه باید به عنوان وعده صبحانه صرف کنند مشخص نیست که آیا صبحانه، یا میان وعده یا ناهار است!

ویتامین های گروه B، خط دفاعی برای تقویت سیستم ایمنی

وی با بیان اینکه مصرف دیرهنگام وعده صبحانه می تواند باعث تجمیع حجم غذای دریافتی افراد شده و عواقبی مثل چاقی و کلسترول و چربی خون بالا به دنبال داشته باشد، افزود: خط دفاعی برای تقویت سیستم ایمنی بدن ویتامین های گروه B هستند که به وفور در سبزیجات تازه و حتی پخته وجود دارد.

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با اشاره به اینکه متاسفانه در خیلی از سفره های غذایی مردم خبری از سبزیجات نیست و یا اگر هست به صورت سالاد و با مقدار زیادی سس است، تاکید کرد: دریافت به اندازه و کافی ویتامین های گروه B محلول در آب اهمیت زیادی دارد.

وی ادامه داد: ویتامین ها و املاح دیگری هم به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کنند که محلول در چربی هستند، مثل ویتامین های گروه A ، D، E و K که از طریق مواد غذایی باید به دست بیاوریم. همچنین بدن ما به ویتامین C، آهن و اسیدفولیک نیاز دارد.

طغیانی بهترین راه دریافت ویتامین C در این فصل را مصرف سبزیجات و مرکبات دانست و گفت: مرکبات نباید به صورت آب میوه مصرف شود، چون مصرف آب میوه به صورت ناخواسته باعث افزایش قند خون و بالا رفتن تری گلسیرین و کلسترول خون می شود.

از سبزیجات پاییزی غافل نشوید

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی خاطرنشان کرد: در این فصل یکسری از سبزیجات غده ای در درسترس است از جمله لبو، شلغم و هویج که می توانیم به صورت خام یا پخته در تمام وعده های غذایی از آن استفاده کنیم. مثلا لبو را به صورت پخته در کنار سالاد و یا حتی به عنوان یک وعده غذایی مصرف کنیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم برای تقویت سیستم ایمنی بدن به دنبال این هستند که حتما مولتی ویتامین به صورت تزریقی و یا قرص ها و کپسول های مکمل دریافت کنند، افزود: این درحالی است که مصرف این مکمل ها فقط برای مواردی است که پزشک تشخیص می دهد، به عنوان مثال شرایط بدن بیمار طوری است که جذب ویتامین ها پایین آمده و یا اینکه فرصتی برای تقویت سیستم ایمنی بدن وجود ندارد و باید سریع از مکمل ها استفاده کرد.

مصرف مکمل ها با تجویز پزشک و متخصص تغذیه

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران با تاکید بر اینکه مصرف روزانه ویتامین C یا سایر مکمل ها به هیچ عنوان توصیه نمی شود، تصریح کرد: مصرف روزانه مکمل ها علاوه بر اینکه می تواند مداخله در جذب سایر ویتامین های مورد نیاز بدن باشد، باعث بروز عوارضی همچون سنگ های کیسه صفرا و کلیه در آینده می شود، بنابراین مصرف مکمل ها حتما باید توسط مکمل پزشک و متخصص تغذیه تجویز شود.

وی با اشاره به پایین بودن منابع ویتامینD در خاک، گفت: برای افرادی که مشکل کمبود این ویتامین را دارند در مراکز بهداشتی ویتامین D با دور ۵۰ هزار تجویز می شود، همچنین روش های تزریقی برای شرایط اورژانسی وجود دارد، برای سایر افراد نیز دوز هزار و ۲ هزار ویتامین D در بازار وجود دارد که با تشخیص پزشک به صورت هفتگی یا ماهیانه می توانند دریافت کنند.

برای تقویت سیستم ایمنی بدن نباید تفریط کرد

طغیانی با اشاره به اینکه در دوران شیوع کرونا مصرف ویتامین D به مردم توصیه می شود، گفت: این درحالی است که در همین دوران برخی افراد دچار مسمومیت با ویتامین D شده اند که می تواند عوارضی برای کبد، کلیه ها و فشار خون داشته باشد. مردم باید مراقبت این مداخلات باشند و بدانند برای تقویت سیستم دفاعی بدن نباید تفریط کرد و بدن را در شرایط مخاطره قرار داد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بار دیگر با تاکید بر اهمیت مصرف روزانه سبزیجات در وعده های غذایی، توصیه کرد: تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که باید به صورت آب پز و نه سرخ شده مصرف کنید. برای کودکان مصرف ۵ تا ۶ تخم مرغ به صورت مختلف در غذاهای یک هفته و برای افراد مسن بین ۳ تا ۴ تخم مرغ توصیه می شود. تخم مرغ پروتئین کامل و نزدیک ترین پروتئین به بدن انسان را دارد که می تواند به عنوان سد دفاعی خوب و منبع مغذی برای بدن باشد.

وی همچنین به مصرف حبوبات به عنوان غذای کامل و یا در کنار غذاهای دیگر توصیه کرد و گفت: حبوبات پخته شده را می توان به صورت خوراک و یا ترکیبی با سبزیجاتی مثل قارج، سیب زمینی و هویج، با برنج یا نان مصرف کرد.

میان وعده ها را فراموش نکنید

عضو هیئت مدیره انجمن تغذیه ایران همچنین با تاکید براینکه میوه ها باید به صورت خام و نه آب میوه خورده شود، خاطرنشان کرد: بهتر است افراد تنها سه وعده غذایی شامل صبحانه، ناهار و شام را در برنامه غذایی خود نداشته باشند و حداقل یک میان وعده در صبح و یک میان وعده در بعد از ظهر درنظر بگیرند.

وی با اشاره به اینکه خیلی از مردم شام را ابتدای شب می خورند که ممکن است بعد از آن گرسنه شوند، گفت: باید مراقب باشند در خوردن تنقلات زیاده روی نکنند، همچنین میوه بین ۱ تا ۲ واحد و تخمه بین ۲ تا ۳ قاشق بیشتر نخورند. مردم با توجه به همین دستورات غذایی ساده می توانند سیستم دفاعی بدن را همیشه آماده نگه دارند.


منبع : آفتاب