تاریخ : 10:24 - 1399/08/26
کد خبر : 293509
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

آمار و تحلیل های بورس، آیا بورس حالش خوب شده است؟

آمار و تحلیل های بورس، آیا بورس حالش خوب شده است؟

در دومین روز هفته معادل هزار و ۳۰۰میلیارد تومان سهام ایران خودرو دست به دست شد، امروز ۴.۴درصد از کل سهام سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان (کرمان) معامله شد، ۱۰ نماد برتر سهم ۳۳.۶درصدی از کل داد و ستدها داشتند، ارزش معاملات در ۳۲ سهم به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان رسید و نصف ارزش کل معاملات نیز به ۲۲ نماد نخست اختصاص داشت.

به گزارش کارگر آنلاین، به نقل از بورس پلاس، سایپا پس از معاملاتی به ارزش ۶۳۲میلیارد تومان دوم شد و سهام کشتیرانی جمهوری اسلامی نیز به جایگاه سوم معاملات رسید. بیشترین معاملات بورس و فرابورس به گروه «خودرو و ساخت قطعات» تعلق داشت به طوری که دو هزار و ۷۶۵میلیارد تومان فقط در این بخش جابجا شد، گروه «فلزات اساسی» با معاملات هزار و ۴۳۰میلیارد تومانی دوم شد و «محصولات شیمیایی» در جایگاه سوم قرار گرفت.


در معاملات روز یکشنبه، بیشترین حجم معاملات بازار به خودرو (ایران خودرو) اختصاص داشت که تعداد ۳ میلیارد و ۶۹۵ میلیون و ۵۰ هزار و ۲۵۹ سهم این شرکت معامله شد. پس از ایران خودرو، دو نماد خودرویی دیگر، خساپا (سایپا) و خگستر (گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو) بیشترین حجم معاملات بازار را داشتند. در رتبه چهارم بالاترین حجم معاملات، نماد وبصادر (بانک صادرات) قرار گرفت و رتبه پنجم به ثامید (توسعه و عمران امید) اختصاص داشت.

«تاپیکو» معاملات امروز خود را پس از بازگشایی با افت ۸ درصدی به پایان رساند و سهامداران خود را ناامید کرد. معاملات روز جاری سرمایه‌گذاری نفت و گاز پتروشیمی تامین در قیمت ۱۴۰۰ تومان و با افت ۸ درصدی تمام شد. «تاپیکو»، تعداد ۸هزار معامله در حجم ۷۵ میلیون سهمی را برای معاملات امروز خود به ثبت رساند. این در حالی است که میانگین حجم ماهانه معاملات این نماد، ۱۴ میلیون سهم است.

بی‌مشتری ماندن ۱۰۰ هزار تن شمش فولادی در معاملات بورس کالا در هفته گذشته، شکست و اشتباه بودن سیاست‌های تنظیم بازار فولاد در ماه‌های گذشته را نشان داد. درست در هفته‌ای که قیمت شمش فولادی صادراتی ایران سقف جدیدی را در سال جاری تجربه کرد و تقاضا برای شمش صادراتی ایران خصوصاً در بازارهای آسیایی بالا رفت، حدود ۱۰۰ هزار تن شمش در بازار داخلی، ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ صادراتی بی‌مشتری ماند!

 رویکرد سیاسی نیز بر بازار سهام در کشور ما اثرگذار است. یکی از دلایل عمده رشد بورس تهران، اثر رشد دلار بر صورت‌های مالی شرکت‌ها بود. یعنی در عمل، اثر تورمی محسوب می‌شد. به طور کلی هر زمان که انتظارات مثبت زیادی در زمینه سیاسی و اقتصادی ایجاد شود، چشم‌انداز رشدی در بازارها به مراتب کمتر می‌شود.

در ماه‌های گذشته، بازار سهام با رشد زیادی مواجه و رکوردهای زیادی شکسته شد. قیمت بسیاری از سهام‌ها نیز بالاتر از ارزش واقعی آنها بود. اما در حال حاضر که در حال صحبت درباره وضعیت بازار هستیم و اگر شاخص بورس مبنای این صحبت محسوب شود، بازار سرمایه با واقعیت‌های اقتصادی فعلی، منطبق‌تر است. حباب در قیمت‌ها وجود ندارد و قیمت‌ها بسیار پایین‌تر از ارزش‌ خود نیز نیستند و متعادل هستند. درواقع سهم‌ها و بازار سهام، پتانسیل بهترشدن را دارند.