تاریخ : 17:00 - 1399/08/26
کد خبر : 295009
سرویس خبری : فرهنگی
 

«شهید ادواردو آنیلی»؛ هر آنچه از حقیقت می خواست در اسلام یافت| با مقایسه مسیحیت و یهودیت اسلام را پذیرفت

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه:

«شهید ادواردو آنیلی»؛ هر آنچه از حقیقت می خواست در اسلام یافت| با مقایسه مسیحیت و یهودیت اسلام را پذیرفت

سفیر پیشین ایران در مکزیک گفت: «شهید ادواردو آنیلی» به دنبال حقیقت بود و آنچه را جستجو می‌کرد در اسلام یافت. آنقدر حقانیت اسلام برای او روشن بود که تردیدی در آن نداشت و حاضر نبود به خاطر رسیدن به ثروت خانوادگی دست از اسلام بکشد.

کارگر آنلاین | جهان اسلام تاکنون حماسه‌سازان و برگزیدگان بی‌شماری به خود دیده است که از جان و مال و هستی خود برای حفظ و بقای دین مبین اسلام گذشتند تا درخت تنومند این دین مبین در عرصه دنیا خوش بدرخشد و تلالو آن در قلوب انسان‌های زمین راهنمای یافتن حقیقت شود.
 
اما در این بین، گرایش جوانان به دین مبین اسلام در جهان غرب که در تضاد و اسلام‌ستیزی تلاش‌های بی‌شماری انجام داده و می‌دهند بسیار در خور توجه است. «شهید ادواردو آنیلی» از این دست جوانانی است که با وجود داشتن ثروتی عظیم در ایتالیا با ضمیر روشن به اسلام گروید و برای حفظ ارزش‌های دین خود از جان، مال و زندگی‌اش دریغ نکرد.
 
 
 
آنطور که در پایگاه اطلاع رسانی www.ghadiri.ir آمده است، شهید ادواردو آنیلی فرزند سناتور «جیووانی آنیلی»، مرد ثروتمند و معروف ایتالیایی بود. پدر او مالک کارخانه‌جات اتومبیل‌سازی فیات، فراری، لامبورگینی، لانچیا، آلفارمو و ایوکو، به همراه چندین کارخانه تولید قطعات صنعتی، چند بانک خصوصی، شرکت‌های طراحی مد و لباس، روزنامه‌های پرتیراژ «لاستامپا» و «کوریره دلاسرا»، باشگاه اتومبیل‌رانی فراری و باشگاه فوتبال یوونتوس بود. علاوه بر این‌ها، چندین شرکت ساختمان‌سازی، راه‌سازی، تولید لوازم پزشکی و هلیکوپترسازی هم وجود دارد که خانواده آنیلی جزء سهام‌داران اصلی آن‌ها می‌باشند. میزان ثروت و نفوذ خانواده آنیلی به حدی است که رسانه‌های ایتالیا از آن‌ها به عنوان خاندان پادشاهی ایتالیا نام می‌برند. کارشناسان اقتصادی درآمد سالانه خانواده آنیلی را بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار تخمین می‌زنند که چند برابر درآمد نفتی جمهوری اسلامی ایران است.
 
 
محمدحسن قدیری‌ابیانه سفیر پیشین ایران در مکزیک و استرالیا در گفت‌وگو با میزان با اشاره به اینکه «شهید آنیلی» از پدری مسیحی و مادری یهودی صهیونیست به دنیا آمد بیان کرد: از نظر یهودیان ادواردو یهودی محسوب می‌شد و شاید این تفاوت باعث شد به دنبال حقیقت بگردد و در این جستجو به اسلام رسید.
 
وی گفت: خانواده و جامعه «شهید آنیلی» او را تربیت کرده بود تا مجموعه آنیلی‌ها را به دست بگیرد و این خانواده به دلیل این ثروت عظیم که رسانه‌ها هم شامل ان‌ها می‌شد نفوذ خیلی گسترده‌ای در ایتالیا داشتند. به عنوان مثال روسای جمهور و نخست‌وزیران آروز داشتند بعد از تمام شدن مسئولیت خود بتوانند در شرکت‎های آنیلی‌ها سمت بگیرند. هر چند بسیاری از دولتمردان و نمایندگان مجلس با حمایت آنیلی‌ها می‌توانستند وارد مجلس شوند به این دلیل خاندان آنیلی‌ها را همچون خاندان پادشاهی ارزیابی می‌کردند و ادواردو قرار بود برای این مجمهوعه تربیت شود. 
 
 
اندیشه شهید آنیلی فراتر از این دنیا و این نکته بسیار مهمی است و وقتی بر حسب اتفاق چشم او به کتاب «قرآن کریم» افتاد متوجه شد این نوشته‌ها نمی‌تواند کلام بشر باشد
 
قدیری‌ابیانه گفت: فردی که برای اتخاذ تصیمات بزرگ و مدیریت‌های کلان تربیت می‌شود، حال علی‌رغم میل خانواده رشته ادیان را انتخاب کرد. اندیشه شهید آنیلی فراتر از این دنیا و این نکته بسیار مهمی است و وقتی بر حسب اتفاق چشم او به کتاب «قرآن کریم» افتاد متوجه شد این نوشته‌ها نمی‌تواند کلام بشر باشد.
 
سفیر پیشین ایران در استرالیا بیان کرد: «شهید آنیلی» وقتی به حقانیت اسلام پی برد و احساس کرد این کلام خداست تصمیم مهم زندگی خود را می‌گیرد مسلمان می‌شود بدون اینکه کسی به سراع او برود و بدون نیاز به مشورت با کسی داشت باشد.
 
وی ادامه داد: «شهید آنیلی» هر چند در قله ثروت قرار داشت ثروتی که فراتر از آرز‌های انسان است، با گرویدن به اسلام در قله ایمان هم قرار گرفت و طبیعتا قله ایمان بالاتر از قله ثروت است. او اسیر کسب قدرت و ثروت نبود و به فراتر از آن می‌اندیشید. 
 
قدیری‌ابیانه اظهار کرد: از کودکی رسانه‌ها به دنبال گرفتن عکس و فیلم درباره او بودند، زیرا می‌دانستند در بزرگسالی به جایگاه بزرگی خواهد رسید هر چه می‌هواست در اختیار داشت، اما او ار اشباع نمی‌کرد 
 
این استراتژیست بیان کرد: «شهید آنیلی» به واسطه ثروتی که داشت از کودکی مورد توجه رسانه‌ها و خیلی مورد احترام جامعه بود. آن هم در جامعه‌ای که به قول ادواردو ارزش انسان‌ها به میزان موجودی حساب بانکی دارد 
 
قدیری‌ابیانه گفت: افراد برای رسیدن به آرزو‌های خود تلاش می‌کنند و بعد از رسیدن متوجه می‌شوند آرزو‌های جدید برای آن‌ها ایجاد می‌شود به دنبال آن آمال می‌دوند و خیلی‌ها عمر خود را در پی سراب خوشبختی طی می‌کنند تا به اخر خط برسند.
 
وی ادامه داد:، اما «ادواردو آنیلی» در آخر خط بود. در قله بود و احساس می‌کرد داشتن این همه ثروت خوشبختی نمی‌آورد و به دنبال خوشبختی حقیقی بود. 
«شهید ادواردو آنیلی» به دنبال حقیقت بود و آنچه را جستجو می‌کرد در اسلام یافت. آنقدر حقانیت اسلام برای او روشن بود که تردیدی در آن نداشت و حاضر نبود به خاطر رسیدن به ثروت خانوادگی دست از اسلام بکشد
 
سفیر پیشین ایران در مکزیک گفت: «شهید ادواردو آنیلی» به دنبال حقیقت بود و آنچه را جستجو می‌کرد در اسلام یافت. آنقدر حقانیت اسلام برای او روشن بود که تردیدی در آن نداشت و حاضر نبود به خاطر رسیدن به ثروت خانوادگی دست از اسلام بکشد هر چند تلاش می‌کرد برای گسترش اسلام به آن ثروت دست یابد چرا که ثروت برای او وسیله بود نه هدف.
 
قدیری‌ابیانه تاکید کرد: «شهید ادواردو آنیلی» می‌خواست از ثروتی که حق او بود برای ترویج اسلام در ایتالیا، اروپا و جهان اسلام استفاده کند و وقتی برایش مسجل شد هیچ راهی برای استفاده او از این ثروت نگذاشته‌اند تصمیم گرفته به قم بیایید و طلبه شود که مهلتش ندادند و به شهادت رساندند.
 
این دیپلمات افزود: «شهید ادواردو آنیلی» فردی حساس، عاطفی، مهربان، باهوش و تیزنگر بود. مقام و موقعیت او را فریب نمی‌داد و رسالت کمک به محرومین و مستضعفین جهان را برای خود قائل بود.
 
«شهید ادواردو آنیلی»؛ هر آنچه از حقیقت جستجو کرد در اسلام یافت| با مقایسه مسیحیت و یهودیت اسلام را پذیرفت
 
وی با بیان اینکه اسلام برای «شهید ادواردو آنیلی» همه چیز بود گفت: الگوی ادواردو جوانان حزب الهی و رزمندگان اسلام بودند. او که مادرش یهودی صهیونیست و پدرس مسیحی بود به جوانان مومن ایرانی غبطه می‌خورد که از پدر و مادر مسلمان شیعه هستند و در جامعه اسلامی زندگی می‌کنند و در راه اسلام از جان خود گذشتند در حالیکه جان عزیزتر از تمام ثروت دنیا است.
 
از آنجایی که «شهید ادواردو آنیلی» در نقطه‌ای قرار داشت که فوق ارزو‌های جوانان غربی است اگر آن‌ها متوجه می‌شدند که اسلام آورده است برایشان سوال پیش می‌آمد که او از اسلام چه دید که دست از ثروت شست؟ بر این اساس بسیاری از جوانان ایتالیا و غرب به اسلام می‌گرویدند
قدیری‌ابیانه افزود: از آنجایی که «شهید ادواردو آنیلی» در نقطه‌ای قرار داشت که فوق ارزو‌های جوانان غربی است اگر آن‌ها متوجه می‌شدند که اسلام آورده است برایشان سوال پیش می‌آمد که او از اسلام چه دید که دست از ثروت شست؟ بر این اساس بسیاری از جوانان ایتالیا و غرب به اسلام می‌گرویدند.
 
این استراتژیست گفت: به این دلیل همه جریان‌ها و رسانه‌ها اعم از مراکز مسیحیت و احزاب چپ و راست تلاش کردند ترور و شهادت او را پنهان ساخته و نادیده بگیرند و کلمه‌ای درباره ایمان او به اسلام نگویند. هنوز هم مردم ایتالیا نمی‌دانند او به شهادت ر سیده و خودکشی نکرده است.
 
وی با اشاره به مستند ساخته شده از شهید آنیلی در ایران اظهار کرد: این مستند باعث شد «شهید ادواردو آنیلی» در ایران شناخته شود. در مستندی که انعکاس گسترده‌ای داشت این شهید به شخصیت محبوب جوانان ایران تبدیل شد و هر جا منعکس شده اثرگذار بوده است.
 
سفیر پیشین ایران در استرالیا با ذکر مثالی گفت: یکی از طلبه‌های روسی که در جامعه المصطفی تحصیل می‌کرد در خاطرات خود می‌گوید «این مستند را به یک پلیس انگلیسی نشان داده و او پس از دیدن آن مسلمان شده است». اما اینکه چقدر موفق شدیم این فیلم را در کشور‌های مختلف به نمایش بگذاریم قابل بررسی است.
 
قدیری‌ابیانه تاکید کرد: ماجرای «شهید ادواردو آنیلی» می‌تواند به فیلم‌های سینمایی تبدیل شود و مستند‌های زیادی از آن تهیه شود. اما تاکنون این اقدام صورت نگرفته است به خصوص که ادواردو با مقایسه مسیحیت و یهودیت دین اسلام را پذیرفت؛ بنابراین تهیه فیلم و نشان دادن شخصیت این شهید به مردم جهان و جوانان می‌تواند محملی برای مقایسه ۴ فرهنگ اسلام، مسیحیت، یهودیت و فرهنگ غربی و در نهایت تبیین دین مبین اسلام به شمار برود.