تاریخ : 11:12 - 1399/08/27
کد خبر : 296540
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

زندگی سخت بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند

در گفت‌وگو با یک فعال صنفی بازنشستگان هرمزگان مطرح شد؛

زندگی سخت بازنشستگانی که زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان درآمد دارند

حمید کامجو با انتقاد از سیاست‌های مزدی گفت: از کار افتادگان و مستمری‌بگیران در تامین هزینه‌های زندگی خود درمانده‌اند.

کارگر آنلاین |  بازنشستگان کارگری به خصوص مستمری‌بگیران این سازمان که کمتر از ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی داشته‌اند، از دریافتی ماهانه خود انتقادات بسیار دارند؛ بازماندگان و از کارافتادگان، عملاً نصیب چندانی از طرح همسان‌سازی یا متناسب‌سازی نبرده‌اند و دستمزد بخش اعظمی از آنها، زیر ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است.
 
حمید کامجو (فعال صنفی بازنشستگان استان هرمزگان)، بازنشسته سخت و زیان‌آوری است که حق سختی کار او به حساب سازمان واریز نشده؛ او به دلیل بیماری، با ۱۵ سال سابقه کار بازنشست شده و از کار افتادگی می‌گیرد؛ این مستمری‌بگیر در ارتباط با وضعیت معیشتی خود و سایر مستمری‌بگیرانی که با کمتر از ۲۵ یا ۳۰ سال بازنشست شده‌اند، می‌گوید: واقعاً در تنگنا هستیم؛ من چطور باید با حقوقِ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی زندگی کنم و هزینه‌های خانواده را تامین نمایم؟!
 
کامجو در ادامه به مساله‌ عدم نظارت بر واریز بیمه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: بسیاری مثل من هستند که به دلیل اهمال و غفلت کارفرما، حق سختی کار آن‌ها واریز نشده و اکنون در زمان بازنشستگی، دچار مشکل شده‌اند.
 
این بازنشسته با بیان اینکه حقوق ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومانی در قیاس با این تورم سرسام‌آور، به هیچ وجه قدرت خرید ندارد، می‌گوید: مسئولان فقط شعار می‌دهند و کاری برای بازنشستگان نمی‌کنند. نه دولت و نه نمایندگان مجلس، برای ما کاری نکردند.
 
به گفته او، روز به روز هزینه‌های زندگی بازنشستگان کم درآمد بیشتر می‌شود؛ در این ایام، آموزش مجازی نیز مزید بر علت شده چون کارگران و بازنشستگان باید بتوانند برای فرزندان خود، گوشی هوشمند یا تبلت خریداری کنند.
 
او ادامه می‌دهد: با حقوق ۲ میلیون تومانی، چطور بتوانم برای فرزندم گوشی هوشمند بخرم؛ چند ماه باید مستمری را کامل کنار بگذارم تا پول یک گوشی جور شود؟!
 
کامجو اضافه می‌کند: بسیاری از بازنشستگان و مستمری‌بگیران کارگری خانه ندارند و مستاجر هستند؛ دولت کاری برای خانه‌دار شدن کارگران و بازنشستگان صورت نداده است؛ الان من ماهی ۹۰۰ هزار تومان کرایه خانه می‌دهم؛ ۳۰۰ هزار تومان قسط بانک می‌دهم و با ۹۰۰ هزار تومان باقیمانده باید همه هزینه‌ها را تامین کنم. من بازنشسته‌ی ازکارافتاده که مریض هستم، چطور می‌توانم سراغ شغل مکمل بروم و دوباره کار کنم؟!

منبع : ایلنا