تاریخ : 13:05 - 1399/08/27
کد خبر : 297097
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"چطور خواب آرامی داشته باشیم؟"

"چطور خواب آرامی داشته باشیم؟"

تا صبح از این دنده به آن دنده شده‌اید. اگر در این بین چند لحظه هم خواب به چشم‌تان آمده باشد، کابوس، پشت کابوس بوده است و... صبح که (مثلاً) از خواب بیدار می‌شوید، خسته‌ و کلافه‌اید. سردرد دارید.

به گزارش کارگر آنلاین، بی‌خوابی، علاوه بر اینکه روی سلامت روان تأثیر منفی دارد، روی جسم نیز تأثیر منفی می‌گذارد. ما بعضی از این اثرات مانند سردرد را سریع احساس می‌کنیم، اما تغییرات اساسی‌تر مانند اختلال هورمونی و... را بعد از مدتی و به مرور خواهیم دید. ببینیم با چه نکاتی می‌توانیم مشکل کم یا بی‌خوابی را حل کنیم.

منظم باشید
یکی از راهکارهای مهم برای تنظیم زمان خواب و بیداری، نظم است. البته نظم نباید باعث وسواس فکری شود؛ چراکه اضطراب‌زاست؛ اما سعی کنید زمان خواب و بیداری را به‌تدریج منظم کنید. از روزی نیم‌‌ساعت شروع کنید تا ساعت خواب و بیداری، منظم شود. به این ترتیب ساعت بیولوژیک بدن به ‌درستی کار خواهد کرد و بسیار از مشکلات از بین می‌روند.

دور شوید
اصلاً مگر می‌شود از اخبار فاصله گرفت؟ منطقی هم نیست. باید از اخبار مطلع شد. اما زمان درست آگاهی از اخبار، تا قبل از ساعت 7 شب است. در واقع آخرین خبرها را باید ساعت 7 شب ببینید و بعد از آن هیچ خبری را دنبال نکنید. مطالعه اخبار، آن هم اخبار تنش‌زا، باعث فعال شدن سلول‌های مغز، اضطراب و نگرانی و از بین رفتن آرامش می‌شود.

خاموش کنید
در حال حاضر لپ‌تاپ، تبلت و تلفن همراه رفیق شفیق ما شده‌اند. اشکالی هم ندارد؛ چون زندگی حال حاضر این طور ایجاب می‌کند؛ اما لطفاً آنها را به اتاق خواب و رختخواب نبرید! از دو ساعت قبل از خواب، این تجهیزات خبرساز و خبررسان را خاموش کنید. برای بازی یا حل کردن جدول و... اشکالی ندارد؛ چراکه این کارها به مغز آرامش می‌دهد.

سبک باشید
آخرین وعده غذایی پیش از خواب اولاً باید سبک باشد، ثانیاً حداقل دو ساعت پیش از خواب مصرف شود. توصیه بر این است که شام را سر شب بخورید.

هوای خود را داشته باشید
هوای اتاق خواب باید از نظر تهویه، دما، راحتی وسایل خواب، لباس خواب و... در شرایط مناسب قرار داشته باشد؛ بنابراین قبل از خواب به این موارد دقت کنید.

کافئین ننوشید
آخرین نوشیدنی حاوی کافئین- چای یا قهوه- باید شش ساعت پیش از خواب نوشیده شود. یعنی اگر ساعت 11 می‌خوابید، باید چای یا قهوه را ساعت پنج یا نهایتاً شش عصر بنوشید. کافئین باعث بیدار شدن سلول‌های مغز و بدخوابی می‌شود.


منبع : سلامت نیوز