تاریخ : 17:28 - 1399/08/27
کد خبر : 298199
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ضوابط جدید استفاده از چک از آذرماه 99

ضوابط جدید استفاده از چک از آذرماه 99

ضوابط جدید استفاده از چک از آذرماه ۹۹ اعلام شد.

کارگر آنلاین | مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی اظهار‌کرد: از اواخر آذرماه امسال، تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند موظف هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را بهمراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند.

 محمدبیگی با اشاره به تکالیف بانک مرکزی برای الکترونیک شدن چک اظهار‌کرد: در زمینه الکترونیک شدن چک، دو تکلیف اساسی به بانک مرکزی محول شده است؛ یک تکلیف مربوط به راه اندازی چک الکترونیک می شود و دیگری موضوع ثبت نقل و انتقالات چک های فیزیکی است. به این ترتیب پس از تصویب قانون و برگزاری نشست های بسیار با بانک ها، مشکلات زیرساختی شناسایی و فرآیندهای چک الکترونیک احصاء شد و پس از آن، دستورالعمل ها و ضوابط اجرایی چک الکترونیک تدوین و طی سه ماه ابتدایی امسال به شبکه بانکی ابلاغ شد.

 

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در خصوص نحوه استفاده از چک الکترونیک اظهار‌کرد: روال کار با چک الکترونیک به نحوی پیش بینی شده است که به راحتی و سادگی، چک الکترونیک توسط بانک ها صادر می شود و دیگر نیازی به چک کاغذی نخواهد بود. مشتریان بانکی میتوانند از طریق کارتابلی که در اختیار ایشان قرار گرفته، اقدام به صدور چک کنند. گیرنده نیز از طریق کارتابل خود میتواند چک را مشاهده و از بانک وصول مبلغ آن را درخواست کند و یا اینکه در صورت لزوم، چک الکترونیک دریافت شده را به دیگری انتقال دهد.

 

او ادامه داد: موضوع امضای الکترونیک و عدم فراگیری آن میان عموم مردم و همچنین بحث فرهنگ استفاده از ابزارهای پرداخت و عادت مردم به استفاده از چک های کاغذی از اصلی ترین مشکلات ما در راه اندازی چک الکترونیک به شمار می روند.

 

این مقام مسوول بانک مرکزی به اهمیت چک در مبادلات روزمره اشاره کرد و گفت: آمار و داده های سامانه چکاوک که برای پردازش داده های بین بانکی راه اندازی شده است نشان می دهد که در طول سال، حدود ۱۱۰ میلیون فقره چک بین بانکی با مبلغ مجموعاً بالغ بر ۳۵۰۰ هزار میلیارد تومان صادر می شود که عمدتا مورد استفاده تجار و بازرگانان است. دو برابر این تعداد نیز چک درون بانکی در طول سال صادر می شود. این ارقام نشان می دهد که چک ابزار مبادله بسیار پرکاربردی است و طبیعتاً هرگونه تغییر ناگهانی و بدون تدبیر در این زمینه، باعث برهم زدن چرخه تجاری کشور خواهد شد.

 

محمدبیگی به تغییرات اعمال شده در نحوه استفاده از چک اشاره کرد و گفت: بعد از اجرایی شدن قانون یعنی از اواخر آذرماه سال جاری ، بر اساس نص صریح ماده ۲۱ مکرر قانون اصلاح قانون صدور چک، تمامی افرادی که قصد استفاده از چک دارند موظف هستند که پس از صدور چک، اطلاعات چک صادر شده را بهمراه اطلاعات دریافت کننده چک در سامانه صیاد ثبت کند. این مسئله از اصلی ترین نکاتی است که هموطنان عزیز باید به آن توجه کنند.

 

او ادامه داد: همچنین دریافت کننده چک هم در صورتی که قصد انتقال چک به شخص دیگری داشته باشد، ملزم است اطلاعات را در این سامانه ثبت کند. بدین ترتیب عملاً ظهرنویسی چک به صورت دستی حذف و تمام زنجیره نقل و انتقالات چک در سامانه صیاد اتفاق خواهد افتاد. به عبارت دیگر چک حامل حذف نمی شود و به صورت الکترونیک انجام خواهد پذیرفت.

 

مدیر اداره نظام های پرداخت بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که روند اجرایی شدن قانون جدید به چه نحوی بوده است؟ گفت:از سال ۱۳۹۷ که قانون ابلاغ شد، بلافاصله راه اندازی سامانه متمرکز مذکور را آغاز کردیم و پس از سلسله نشست های هم اندیشی با بانک ها، تعیین روال ها و ساز وکارهای آن تا سال ۱۳۹۸ به طول انجامید. از آنجا که مقرر شد مشتریان از طریق درگاه های بانکی خود به این سامانه متصل شوند، مستندات نهایی آن را در ماه های ابتدایی ۱۳۹۹ به شبکه بانکی ابلاغ کردیم تا بانک ها درگاه های تعاملی خود را با مشتریانشان راه اندازی کنند. بنابراین تجهیز درگاه های بانکی و اتصال مشتریان به این درگاه ها از بزرگترین چالش های اجرایی شدن این قانون بود که به پاس زحمات بی شائبه همکاران ما در بانک مرکزی و همچنین شبکه بانکی، این مسئله نیز در حال نهایی شدن است.

 

محمدبیگی ادامه داد: برای گسترش و تسهیل رابط های کاربری و ساده تر کردن تعاملات مردم با این سامانه، علاوه بر درگاه های بانکی، کانال های ارتباطی دیگر همچون اپلیکیشن های پرداخت را نیز مدنظر قرار داده ایم. همچنین آن دسته از هموطنانی که از ابزارهای مدرن نظیر تلفن های همراه هوشمند استفاده نمی کنند نیز در فرآیند اجرای قانون جدید چک لحاظ شده اند و به دنبال آن هستیم که از روش هایی نظیر تجهیز دستگاه های خودپرداز، تلفن بانک ها پیامک و کدهای دستوری USSD (مشروط به رعایت امنیت اطلاعات) استفاده کنیم. البته به دلیل چالش هایی که وجود دارد، این موارد در دستور کار بانک مرکزی قرار دارد و اجرایی کردن این موارد به صورت گام به گام انجام می شود.

 

ضوابط جدید استفاده از چک از آذرماه 99,اخبار اقتصادی,خبرهای اقتصادی,بانک و بیمه


منبع : تسنیم