تاریخ : 10:51 - 1399/08/28
کد خبر : 299843
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ترخیص و بارگیری بیش از ۱۲ هزار تن برنج دپو شده در گمرکات هرمزگان با ورود دستگاه قضایی

ترخیص و بارگیری بیش از ۱۲ هزار تن برنج دپو شده در گمرکات هرمزگان با ورود دستگاه قضایی

به فاصله دو روز پس از آزادسازی ۶ هزار و پانصد تن برنج دپو شده در بندر شهید رجایی بندرعباس با اقدام به موقع دستگاه قضایی در استان هرمزگان، اکنون پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج دپو شده دیگر که در خطر انقضا قرار داشت، این‌بار از انبار‌های گمرک قشم ترخیص و به مناطق مختلف کشور بارگیری شد. کارشناسان وکیل‌آنلاین درباره تکلیف مالکیت در آپارتمانها از حیث مشاع بودن یا اختصاصی بودن ملک توضیح داده‌اند.

کارگر آنلاین | به فاصله دو روز پس از آزادسازی ۶ هزار و پانصد تن برنج دپو شده در بندر شهید رجایی بندرعباس با اقدام به موقع دستگاه قضایی در استان هرمزگان، اکنون ۶ هزار و ۷۰۰ تن برنج دپو شده دیگر که در خطر انقضا قرار داشت، این‌بار از انبار‌های گمرک قشم ترخیص و به مناطق مختلف کشور بارگیری شد.

۲۵ آبان بود که رییس کل دادگستری استان هرمزگان از ضرب‌الاجل دستگاه قضایی برای ترخیص پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی طی یک هفته خبر داد و تاکید کرد: با توجه به بازدید دادستان قشم از انبار‌های گمرک در این جزیره، با صدور دستور قضایی برای ترخیص برنج‌های وارداتی یک هفته فرصت تعیین شده است.

در همین راستا و پس از گذشت ۴روز از این ضرب‌الاجل، روند ترخیص پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی دپو شده در انبار‌های گمرک قشم آغاز شده است.

علی صالحی، رییس کل دادگستاری استان هرمزگان در این زمیه گفت: در راستای احقاق حقوق عامه و به منظور نظارت بر بازار و تعدیل قیمت‌ها، پنج هزار و ۷۰۰ تن برنج وارداتی موجود در انبار‌های گمرک قشم پس از مدت مدیدی بلاتکلیفی و عدم ترخیص توسط صاحبان کالا، هم اکنون به وسیله کامیون‌های سنگین و نیمه سنگین در حال بارگیری و ارسال به مناطق مختلف کشور است.

صالحی خاطر نشان کرد: تأخیر در روند ترخیص این محموله‌ها سبب شده بود که این حجم زیاد از کالای اساسی برنج در معرض انقضای مدت مصرف قرار گیرد.

این مقام قضایی یادآور شد: بنابر گزارش کارشناسان و مسئولان مربوطه درصورت ادامه معطلی در روند ترخیص، این محموله‌های بزرگ برنج در معرض فساد قرار می‌گرفت و در نهایت چاره‌ای جز معدوم نمودن آن‌ها وجود نداشت که این موضوع با توجه به تخصیص ارز دولتی به واردکنندگان و همچنین هزینه‌های نگهداری در گمرک منجر به تحمیل خسارت قابل توجهی به بیت‌المال می‌شد.

رییس کل دادگستری استان هرمزگان ضمن قدردانی از همه کسانی که در این رابطه با مسئولین قضایی همکاری لازم را داشته‌اند تصریح کرد: خوشبختانه با ورود دستگاه قضایی به موضوع و در نتیجه همکاری خوب دستگاه‌های اجرایی و صاحبان کالا و البته با اطلاع رسانی به موقع موضوع از طریق رسانه‌ها در کمتر از یک هفته از ضرب‌الاجل تعیین شده، با ترخیص این محموله‌های بزرگ برنج، از تحمیل خسارات ناشی از تأخیر به وجود آمده به بیت‌المال و تجار و واردکنندگان، جلوگیری شد.

شایان ذکر است، روز دوشنبه ۲۶ آبان نیز محموله ۶ هزار و پانصد تنی برنج دپو شده در بندر شهید رجایی بندرعباس با اقدام به موقع دستگاه قضایی، ترخیص و بارگیری شد.

عدم ترخیص این محموله در بندر شهید رجایی بندرعباس، باعث شده بود این حجم زیاد از برنج به مدت ۲۸۴ روز بلاتکلیف بماند که در نتیجه اقدام دستگاه قضایی برای تسریع در فرآیند ترخیص و بارگیری این محموله، میزان قابل توجهی از نیاز بازار تأمین می‌شود.

بنابراین ظرف دو روز با اقدام به موقع دستگاه قضایی در استان هرمزگان بیش از ۱۲ هزار تن برنج از گمرکات ترخیص و با بارگیری به مناطق مختلف کشور در راستای تامین نیاز بازار، عرضه می‌شود.

 


منبع : میزان