تاریخ : 11:26 - 1399/09/01
کد خبر : 307469
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

وام یک میلیونی برای ۱۰ میلیون خانوار / یارانه 100 هزار تومانی برای 30 میلیون نفر

وام یک میلیونی برای ۱۰ میلیون خانوار / یارانه 100 هزار تومانی برای 30 میلیون نفر

روحانی با اشاره به اینکه در نظر داریم با اقدامات حمایتی مردم را در شرایط فعلی کمک کنیم، تصریح کرد: امروز مصوب شد که برای نزدیک به ۳۰ میلیون نفر تا پایان سال در هر ماه، ۱۰۰ هزار تومان بلاعوض بدهیم و هم برای ۱۰ میلیون خانوار وام یک میلیون تومانی در نظر گیریم. همچنین برخی موارد حمایتی دیگر نیز وجود دارد.

به گزارش کارگر آنلابن ، حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به آغاز طرح جامع مقابله با کرونا از امروز-اول آذرماه- اظهارداشت: این طرح از امروزدر شهرهایی که وضعیت قرمز، نارنجی و زرد دارند، اجرایی و عملیاتی خواهد شد.
 
وی با یادآوری محدودیت‌های کرونایی در زمان‌آغاز شیوع کرونا در اسفند ماه سال گذشته، گفت: در واقع در آغاز شیوع کرونا که مربوط به اسفند سال قبل و فروردین امسال بود که ما یک دوره‌ بسیار سخت داشتیم. مقرراتی وضع شده بود که مردم همکاری خوبی کردند و وقتی ما وارد اردیبهشت شدیم، فشار کرونایی کاملا کم شد.
 
روحانی افزود: از اوایل اردیبهشت که فشار کم شده بود تا امروز حدود ۶ ماه از آن زمان می‌گذرد، در این مدت متاسفانه در برخی استان‌ها با موج دوم و اخیرا هم با موج سوم کرونا مواجه شدیم که تصمیم بر تعطیلی هوشمند شهرها گرفتیم.
 
رییس جمهوری افزود: هدف اصلی این است که انتقال ویروس را کنترل کنیم و انتقال ویروس به کمترین حد ممکن برسد. افراد مبتلا را سریعتر شناسایی و درمان کنیم و افرادی که باید قرنطینه شوند، بدون نیاز به بستری شدن به خوبی مراقبت شوند. تجمع و تردد را کاهش دهیم.
 
روحانی با یادآوری اینکه بعضی جاها ناچار به تعطیلی شدیم تا تجمع و تردد کم شود،‌ ادامه داد: قبلا می گفتیم همه پروتکل‌ها را مراعات کنند به خاطر این که خودتان و اقوامتان سالم بمانید و فشار از دوش کادر درمانی کاهش پیدا کند.
 
وی گفت: الان علاوه بر اینها ما تمام اصول را مراعات کنیم برای این که فشار اقتصادی بر کسب و کارها و فعالیت‌های اقتصادی هرچه سریعتر کم شود. اگر همه دستورالعمل‌ها را مراعات کنند، ممکن است این تعطیلی‌ها به ۱۰ روز برسد اما اگر مراعات نکنیم ممکن است این دو هفته به نقطه مطلوب نرسد.
 
رییس جمهوری با تشریح الزمات موفقیت محدودیتها و تعطیلات گفت: اولین الزام موفقیت این طرح مسوولیت پذیری آحاد مردم است. این تعطیلات برای این بود که به مردم بگوییم ویروس کرونا خیلی جدی است و همه باید مراعات کنیم. بحث سر تعطیلی نبود که مغازه ای بسته شود. بحث این بود که مردم در فاصله های اجتماعی و برنامه های دورهمی مراعات کنند و جمع نشوند.
 
روحانی با بیان اینکه دورهمی‌ها بیش از کسب و کارها مشکل ایجاد کرده است، ادامه داد: وقتی فردی فوت می کند، مردم در تشییع جنازه او شرکت می‌کنند می‌گویند اگر شرکت نکنیم بد است. این جمع شدن‌ها مشکلات بسیاری ایجادکرده است. قبلا می‌گفتند باید مراقب عطسه و سرفه بود. تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، نشان می‌دهد که خود حرف زدن و صحبت کردن هم افشانه‌های تنفسی را منتشر می کند که این افشانه‌ها ممکن است سنگین یا سبک باشد. در این شرایط وقتی افراد دور هم جمع می‌شوند و ماسک هم برداشته می‌شود اگر یک نفر مبتلا باشد، خود به خود باعث ابتلای بقیه می‌شود.
 
منبع: ایرنا