تاریخ : 16:40 - 1399/09/01
کد خبر : 308981
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

"معتادان تزریقی مسوول انتقال دو سوم عفونت HIV

"معتادان تزریقی مسوول انتقال دو سوم عفونت HIV

برنامه مکان یابی جغرافیایی یا MAPPING و برآورد اندازه جمعیت سوء مصرف تزریقی مواد در مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اجرا می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین، دکتر غفارزاده رزاقی - مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اعلام این خبر گفت: این برنامه از مردادماه ۹۹ در پنج منطقه شرق، شمال، شمیرانات، قرچک و پردیس تحت پوشش این دانشگاه در حال اجرا است.
وی با اشاره به گزارش برنامه کنترل مواد مخدر سازمان ملل متحد UNODC گفت: در سال ۲۰۱۵ در سراسر جهان ۲۴۷ میلیون نفر مصرف کننده مواد مخدر بودند که ۲۹ میلیون نفر آنان از سوء مصرف مواد مخدر آسیب دیدند و فقط یک ششم آنان تحت درمان یا مراقبت‌های درمانی قرار گرفتند.
به گفته وی، طبق این گزارش ۱۲ میلیون نفر در جهان اعتیاد تزریقی دارند که شش میلیون و ۱۰۰ نفر آنان آلوده به ویروس HIV و شش میلیون نفر نیز آلوده به ویروس هپاتیت C هستند.
ناظر اجرایی و فنی برنامه مکان یابی جغرافیایی یادآور شد: اعتیاد علاوه بر ایجاد آسیب‌های شدید و عمیق جسمی و روانی در فرد مصرف کننده باعث بروز آسیب‌های اجتماعی مانند طلاق، بزهکاری و بیکاری نیز می‌شود.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت با اشاره به آمارهای ثبت شده، تزریق مشترک را اصلی‌ترین راه انتقال HIV از زمان شناسایی آن در کشور برشمرد و افزود: مصرف کنندگان تزریقی مواد تقریبا مسئول انتقال دو سوم این عفونت هستند که بسیاری از آنان در لایه‌های زیرین جامعه پنهان شدند.
به گفته وی، تعداد زیادی از مصرف کنندگان مواد تزریقی و محل‌های مصرف یا پاتوق مخفی آنان در سطح شهر دور از نگاه و نظارت کارشناسان بهداشتی قرار دارد که این موضوع باعث محروم ماندن این گروه از دریافت تسهیلات و خدمات کاهش آسیب و در نتیجه افزایش رفتارهای پرخطر و توسعه بیماری می‌شود.
ناظر اجرایی و فنی برنامه مکان یابی جغرافیایی با اشاره به طراحی و اجرای برنامه مکان یابی جغرافیایی دانشگاه و اقدامات صورت گرفته در این راستا گفت: با همراهی ۱۰ تیم متخصص پرسشگری، ۴۲۵ پاتوق در سطح مناطق مذکور شناسایی و در نرم افزار مربوطه ثبت شدند.
وی شناسایی پاتوق یا مکان­‌های مهم تجمع مصرف­ کنندگان تزریقی مواد، تصمیم ­گیری برای محل‌های برپایی مراکز ارائه ­دهنده خدمات به این افراد و برآورد اندازه جمعیت مصرف­ کنندگان تزریقی مواد با استفاده از روش مکان­ یابی در سطح مناطق تحت پوشش دانشگاه را از مهمترین اهداف این برنامه برشمرد.
غفارزاده رزاقی با اشاره به مراحل اجرایی برنامه مذکور گفت: در فاز اول برنامه بررسی تکوینی و تهیه اطلاعات اولیه و زمینه‌ای و در فاز دوم تهیه فهرست مرجع و نهایی سازی پاتوق‌ها انجام می‌گیرد.
به گفته وی، در فاز سوم تیم‌های میدانی تشکیل و توانمندسازی تیم‌ها و هماهنگی‌های اجرایی انجام شده و در فاز چهارم بازدید و بررسی مجدد پاتوق ها Cross Checking صورت می گیرد. فاز پنجم به نظارت از فیلد و پاتوق ها و فاز ششم برنامه به برگزاری جلسات با ذینفعان و مرور نتایج اختصاص دارد.
مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی خاطرنشان کرد: این برنامه با حمایت و نظارت وزارت کشور ، سازمان امور اجتماعی، دفتر سازمان جهانی بهداشت در ایران، دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت، اداره کنترل ایدز و عفونت‌های آمیزشی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزات بهداشت، مرکز تحقیقات مراقبت اچ آی وی و عفونت‌های آمیزشی دانشگاه علوم پزشکی کرمان و مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی اختلالات مصرف مواد و رفتارهای اعتیادی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می‌شود.

 


منبع : سلامت نیوز