تاریخ : 11:09 - 1399/09/02
کد خبر : 310957
سرویس خبری : فرهنگی
 

علامه طباطبایی در کنار امام تحولی اساسی در حوزه به وجود آورد

علامه طباطبایی در کنار امام تحولی اساسی در حوزه به وجود آورد

امام جمعه تبریز گفت: علامه طباطبایی (ره) در کنار امام راحل (ره) تحولی اساسی در حوزه به وجود آورد و با تربیت شاگردان برجسته و خلق آثار کم‌نظیر، این تحول مبارک را تثبیت نمود.

به گزارش کارگر آنلاین، به مناسبت ششمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی، نشست علمی با عنوان «تأملی پیرامون نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» و «روش تفسیری علامه طباطبایی» برگزار شد.

مجمع عالی حکمت اسلامی تبریز در همگامی و همراهی با سیاست‌ها و برنامه‌های مجمع عالی حکمت اسلامی مرکز، در ششمین ویژه برنامه‌های بزرگداشت علامه طباطبایی (ره) مشارکت جدی داشت و نشستی را به صورت مجازی و با اطلاع رسانی قبلی در فضای دانشگاهی و حوزوی به مورد اجرا گذاشت.

در این نشست علمی ابتدا میکائیل جمال‌پور بحث خود را با عنوان: «تأملی پیرامون نظریۀ ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» ارائه کردند که توسط جوان پور و حجت الاسلام والمسلمین نیازی از اساتید حوزه و دانشگاه مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفت.

جمال‌پور از اساتید دانشگاه و صاحب چندین اثر علمی است که کتابی با عنوان: «تأملی پیرامون نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی» نگاشته است و در این نشست به تبیین و شرح اثر خویش پرداخت و دو نفر از اساتید حوزه و دانشگاه با مطالعه قبلی، نقاط قوت و ضعف آن را بیان کردند و مقرر شد با عنایت به اهمیت مسأله، نشست‌های دیگری در همین موضوع و در طول سال برگزار گردد. لازم به ذکر است که کتاب مزبور هنوز چاپ نشده است.

در ادامه جلسه نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی حجت الاسلام والمسلمین آل هاشم به سخنرانی پرداخت.

وی ضمن ابراز خرسندی از تشکیل شعبه مجمع عالی حکمت اسلامی در تبریز، از آیت الله فیاضی رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی و سایر همکاران وی بابت توجه خاص به تبریز و خطه شهیدپرور و عالم‌پرور آذربایجان تشکر کرد و از تبریز به عنوان شهر علامه‌ها، عرفا، فیلسوفان، متکلمین، مفسرین، فقهای بزرگ و شهدای محراب یاد کرد.

امام جمعه تبریز با بیان ضرورت توجه به اندیشه‌ها و آثار علمی علامه طباطبایی، معظم له را جز نوادر جهان معاصر برشمرد و تأکید کرد: از جمله راه‌های رسیدن به معارف غنی اسلام در عصر غیبت و رفع خلأها، مطالعه و شناخت آثار و اندیشه‌های علمی بزرگان دین و علمای ربانی است و بدون شک، علامه طباطبایی یکی از برجسته‌ترین آنها به شمار می‌رود. علامه طباطبایی (ره) در کنار امام راحل (ره) تحولی اساسی در حوزه به وجود آورد و با تربیت شاگردان برجسته و خلق آثار کم‌نظیر، این تحول مبارک را تثبیت نمود و معارف فلسفی، اخلاقی و تفسیر قرآن را که در حاشیه بودند، به متن درس‌های حوزه وارد کرد.

وی در پایان متذکر شد که یکی از نوآوری‌ها و شاه کارهای علامه، (نظریه اعتباریات) ایشان است که به اذعان کارشناسان و صاحب نظران، ظرفیتی عظیم برای ایجاد تحول در عرصه‌های مختلف علوم انسانی به شمار می‌رود و می‌تواند مبنایی بنیادی برای حکمت عملی، فلسفه‌های مضاف؛ همچون، فلسفه فقه، فلسفه حقوق، فلسفه اخلاق، فلسفه تعلیم و تربیت، فلسفه سیاسی، فلسفه اجتماعی و عرصه‌هایی مانند معرفت شناسی، هستی شناسی و انسان شناسی باشد و ما از مجمع عالی حکمت اسلامی انتظار داریم که در این موضوع پیشگام باشد.

در ادامه نشست، آیت الله فیاضی رئیس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در خصوص روش تفسیر علامه طباطبایی (ره) بحث مبسوطی را ایراد نمود و به شبهه کسانی که می‌پندارند تفسیر قرآن به قرآن کنار گذاشتن اهل بیت علیهم‌السلام در تبیین وحی آسمانی است، پاسخ داد.

گفتنی است متن سخنرانی آیت الله فیاضی به زودی در دسترس محققین قرار خواهد گرفت.


منبع : مهر